مسئول واحد آموزش و پژوهش حوزه هنری گیلان ضمن اعلام این خبر افزود:در این مجموعه تمامی شماره‌های نشریه جنگل بجز دو شماره نایاب باز چاپ شده است که برخی شماره های آن برای نخستین بار منتشر می شود.
محمد پور جعفری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در کنار آن با یادداشت ها و فهرست‌ها و نمایه‌های توصیفی تلاش شده است تا اطلاعات به نسبت جامعی از محتوای نشریه و سرگذشت دست اندرکاران آن به مخاطب ارائه شود.
وی ادامه داد: روزنامه جنگل، به عنوان یکی از منابع مهم و شاید مهم ترین و دست اول ترین منبع بازتاب دهنده، دیدگاه های مبارزان جنگل، نقش پررنگی در مطالعه رخدادهای این نهضت دارد و اطلاعات مهمی از آراء و عقاید جنگلیان، در طول دوران مبارزه در اختیار مخاطب قرار می دهد.
وی اظهار کرد: کتاب«روزنامه جنگل» با کوشش هادی میرزا نژاد موحد و ویراستاری بهنام رمضانی نژاد از سوی واحد آموزش و پژوهش حوزه هنری گیلان توسط انتشارات فرهنگ ایلیا منتشر شده است.
وی افزود: پیش از انتشار این مجموعه، روزنامه جنگل دو بار بازچاپ شده است؛ نخستین بار در سال 1359 با عنوان سلسله روزنامه های جنگل، نشریه نهضت انقلابی جنگل توسط نشر مولی در تهران، که به صورت عکسبرداری از نسخه‌های اصلی روزنامه است و فقط 31 شماره دوره نخست روزنامه را دربر دارد و فاقد هر گونه اطلاعات جانبی و نمایه است. نسخه های چاپی دیگر در سال 1389 با عنوان مجموعه روزنامه‌های جنگل، نشریه نهضت جنگل منتشر شد و علاوه برآن که مقدمه راهگشایی ندارد فاقد نمایه و علاوه برآن که ستون بندی و سطرنگاری آن منطبق بر نسخه اصلی نیست، غلط املایی هم در آن راه یافته است.
وی ادامه داد: در انتشار این مجموعه تلاش گردآورنده و ویراستار برآن بوده است تا علاوه بر ارایه نسخه‌ای پیراسته تر و منقح تر از چاپ های پیشین مجموعه اطلاعات مفیدی نیز درباره این نشریه تاریخی در اختیارخوانندگان قرار گیرد و با ارائه نمایه ای مفصل و دقیق استفاده علاقه مندان و پژوهشگران حوزه تاریخ از محتوای این نشریه را آسان تر کند.
نخستین دورهٔ روزنامهٔ جنگل از یکشنبه ۱۹ شعبان ۱۳۳۵(۲۰ مرداد ۱۲۹۶٬۱۰ ژوئن ۱۹۱۷) منتشر شد و تا شمارهٔ ۳۱ (۱۷ شعبان ۱۳۳۹٬۱۸ خرداد ۱۲۹۷٬۸ ژوئن ۱۹۱۸) ادامه یافت. (چاپ سنگی- محل چاپ کسما). در نخستین شماره غلامحسین کسمائی نویدی به عنوان مدیر روزنامه معرفی شده و از شمارهٔ دوم تا شمارهٔ سیزدهم، نام حسین کسمائی مجاهد معروف مشروطیت به عنوان مدیر مسئول روزنامه درج شده‌است؛ بار دیگر از شمارهٔ ۱۳ تا ۳۱ تنها نام غلامحسین کسمائی نویدی به عنوان (سردبیر) آمده‌است. روزنامه جنگل نشریه ای است که میرزاکوچک خان و یارانش در روزگار قیام خویش با عنوان «جنگل» منتشر ساخته بوده‌اند را در برمی گیرد.
کتاب روزنامه جنگل با شمارگان یک هزار نسخه و با قیمت 800هزار ریال روانه بازار کتاب شده است.
خبرنگار:ضامن
1881
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.