مسئول واحد آموزش و پژوهش حوزه هنری گیلان گفت: کتاب شناسی نهضت جنگل تنها کتاب شناسی است که در این زمینه به صورت توصیفی انجام شده است و مخاطب می تواند با مراجعه به این کتاب از سرفصل های کلی آثار منتشر شده کتاب ها و مقالات درباره نهضت جنگل با خبر شود و تا حدودی بعضی از زوایای سرفصل های مطرح شده در کتاب ها را نیز دریابد.
محمد پورجعفری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در طول چند دهه گذشته آثار گوناگونی درباره نهضت جنگل منتشر شده است، که در دسترس بودن و آگاهی از انتشار این آثار، می تواند کمک حال پژوهشگران برای واکاوی بهتر این رخداد تاریخی باشد.
وی ادامه داد: ازسوی دیگر یکی از ویژگی های این گونه کتاب شناسی ها، جلوگیری از پژوهش های تکراری است.
وی بیان کرد: نهضت جنگل از جمله رخدادهای تاریخی است که درباره آن بسیار گفته و نوشته اند؛ از این رو در این کتاب کوشیده شده هر آنچه درباره نهضت جنگل و زندگانی سران آن، پیش و پس از سرکوبی نهضت جنگل، در مستندات نوشتاری و دیداری و شنیداری و گفتاری آمده، گرد هم آید.
میرزا یونس فرزند میرزا بزرگ که بعدها مشهور به میرزاکوچک خان جنگلی شد، با راه اندازی جنبش جنگل و رهبری آن، یکی از مردمی ترین نهضت های محلی ایران را تشکیل داد که خواستار قطع دست بیگانگان از کشور و استقلال و سربلندی ایران بود.
میرزا کوچک جنگلی پس از چندین سال مبارزه و جنگ و گریز علیه نظام مستبد شاهنشاهی، با تعداد اندکی از یاران خود برای جمع آوری قوا به طرف خلخال حرکت کرد که در کوه های تالش در برف و بوران اسیر و به شهادت رسید.
با شهادت میرزا کوچک خان در یازدهم آذرماه سال 1300 هجری خورشیدی (سوم ربیع الثانی 1340 ق) نهضت جنگل به نقطه پایان خود رسید.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به کنگره بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی در سال 1391 ، منشأ حرکت میرزا کوچک خان را یک منشأ صددرصد دینی و اعتقادی دانستند و تاکید کردند: ایشان یک واحد مینیاتوری از نظام اسلامی را در همان محدوده خاص خود - گیلان - ایجاد کرد.
راهنمای توصیفی مآخذ نهضت جنگل در 308 صفحه در شمارگان یک هزار نسخه روانه بازار کتاب شده است.
خبرنگار : مرضیه ضامن ** انتشار : نصراله ابراهیمی
1881/6070
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.