به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا محمدی روز شنبه در همایش تجلیل و بزرگداشت سالمندان تحت حمایت کمیته امداد استان افزود: 81 هزار خانوار سالمند که نزدیک به 101 هزار نفر را شامل می شود، تحت پوشش کمیته امداد هستند.
وی با تاکید بر اینکه باید نیازهای سالمندان شناسایی و برای رفع آنها برنامه ریزی شود، افزود: از 106 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد در استان، 56 درصد زنان و 44 درصد مردان هستند که از خانوارهای تحت پوشش ، زنان سرپرست خانوار 66 درصد و مردان 83 درصد سالمند هستند.
محمدی یادآور شد: 70 درصد جمعیت تحت پوشش کمیته امداد روستایی و 30 درصد شهری و از لحاظ اقامت سالمندان، 76 درصد روستایی و 24 درصد شهری هستند.
وی با بیان اینکه ما رتبه اول را از نظر جمعیت تحت پوشش سالمند در کشور داریم، اظهار کرد: شهرستان های رشت، لاهیجان و صومعه سرا بیشترین شهرهای سالمند را به خود اختصاص داده اند .
وی تصریح کرد: 920 خانواده سالمند زمینگیر نیز تحت پوشش کمیته امداد استان هستند.
مدیرکل کمیته امداد گیلان گفت: برای حفظ عزت و کرامت سالمندان تحت پوشش زمینگیر، هزینه هایی را پرداخت می کنیم تا آنها در کنار خانواده زندگی کنند.
وی با اشاره به خدمات کمیته امداد به سالمندان تصریح کرد: سال گذشته 14 هزار و 812 فقره با اعتبار دو میلیارد و 200 میلیون تومان تجهیزات توانبخشی همچون عینک، ویلچر، دندان مصنوعی و هزینه نگهداری در منزل به آنان پرداخت شده است.
محمدی همچنین احداث سه هزار واحد مسکونی مددجویی و اعطای وام کارگشایی برای سالمندان را از جمله اقدامات این نهاد برای مددجویان تحت پوشش عنوان کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان نیز گفت: بحث سالمندی هر چه بگذرد اهمیت بیشتری پیدا می کند چرا که روز به روز، به طول عمر بشریت افزوده می شود.
شاهرخ یوسف زاده چابک افزود: در ابتدای انقلاب متوسط عمر گیلانی ها 54 سال بود که اکنون به 74 سال رسیده و انتظار می رود با پیشرفت ها ، عمر انسان به بیش از حد انتظار هم برسد.
وی تاکید کرد: ورزش و تغذیه صحیح و مناسب بایستی از دوران جوانی و میانسالی شکل بگیرد تا زندگی با نشاطی را در دوران سالمندی داشته باشیم.
یوسف زاده چابک تصریح کرد: بحث رفاه اجتماعی و توجه به مسائل معیشتی سالمندان بسیار مهم است و ما نیازمندیم تا قوانین حمایت بیشتری نسبت به این دوران داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه گیلان به عنوان استان سالمند مطرح است، افزود: باید برنامه های خاص دوران سالمندی را از نظر سلامت و مسائل دیگر تضمین کنیم.
همایش تجلیل و بزرگداشت سالمندان تحت حمایت کمیته امداد استان با حضور محمد احمدی پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان در سالن همایش های بیمارستان پورسینای رشت برگزار شد.
خبرنگار: مریم سلیمانی**انتشاردهنده: کبیری
7296/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.