به گزارش ایرنا، محمد احمدی پور روز شنبه در همایش تجلیل و بزرگداشت سالمندان تحت حمایت کمیته امداد استان، لازمه رشد و توسعه هر کشور را منابع آن دانست و افزود: مهمترین منابع هر کشور که توسعه را پایه ریزی می کنند، منابع انسانی هستند که انسان های توانمند، آموزش دیده و ماهر کشور را جزو کشورهای پیشرفته قرار می دهند.
وی با اشاره به اینکه گیلان پیرترین استان کشور با جمعیت سالمند حدود 12 درصد است، تصریح کرد: این بدان معناست از مجموع جمعیت، 12 درصد بالای 60 سال هستند که به عنوان جمعیت سالمند محسوب می شوند.
احمدی پور بدلایل سالمندی گیلان اشاره و بیان کرد: نوع زندگی، شرایط اقتصادی و رفتار فرهنگی و از سوی دیگر عدم رشد جمعیت و بالا بودن سطح بهداشت میزان جمعیت سالمند استان را افزایش داده است.
وی با بیان اینکه حدود 260 هزار نفر در گیلان بالای 60 سال هستند، اظهار کرد: آنچه که باید در گیلان در این رابطه اتفاق بیفتد ، فعال کردن شورای سالمندان که در استان وجود دارد، در سطح عموم است.
وی با اشاره به اینکه سالمندان نیازهای مختلفی دارند، مهمترین نیاز سالمندان را جدای از مسائل اقتصادی، منزلت اجتماعی سالمندان دانست.
احمدی پور با تاکید بر اینکه دستگاه ها اعم از دولتی، سایر سازمان های مربوطه و مردم نهاد باید برای منزلت اجتماعی سالمندان بکوشند، خاطرنشان کرد: بطور مثال شهرداری ها باید محل های عبور و مرور مناسب برای آنها درست کنند و مکان هایی نیز برای اجرای برنامه های مفرح آنها اختصاص داده شود.
وی منزلت اجتماعی سالمندان را یکی از برنامه های اساسی استان عنوان و بیان کرد: دستگاه ها چه در حوزه عمومی همچون کمیته امداد و بهزیستی و هم دستگاه های دیگر ، موظفند در راستای منزلت اجتماعی سالمندان برنامه ریزی داشته باشند.
معاون استاندار گیلان تصریح کرد: سالمندی نه تنها یک نقطه منفی نیست بلکه یک نقطه قوت است بشرط آنکه رشد جمعیت مناسب باشد؛ چرا که نشاندهنده بالا بودن بهداشت و سلامت در استان است.
وی حضور سالمندان را در آرامش جامعه و خانواده ها موثر دانست و گفت: هرجا که سالمندان حضور دارند، اختلافات و درگیری ها کمتر است و آرامش بیشتری حکمفرماست.
وی از دستگاه های مربوطه خواست فقط به برگزاری جلسات برای سالمندان اکتفا نشود، بلکه براساس یک برنامه منظم و کاربردی هر سال ، شرایط بهتری را نسبت به گذشته برای آنان فراهم کنیم.
106 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد گیلان هستند که 81 هزار نفر از این خانوارها سالمند هستند.
خبرنگار: مریم سلیمانی ** انتشاردهنده: کبیری
7296/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.