مدیرکل فرهنگ و ارشاد گیلان با اشاره به وضعیت صنعت چاپ در گیلان گفت: هم اکنون ۲۷۰ واحد در صنعت چاپ استان فعال هستند که شامل ۸۴ چاپخانه می‌شود.

به گزارش‌ایلنا از رشت،‌ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در سومین همایش استانی‌تجلیل از فعالان صنعت چاپ گیلان که در سالن دکتر رحمدل مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء (ص) رشت برگزار شد، با بیان اینکه در گذشته‌های دور کلام شفاهی و سینه به سینه نقل می‌شد، اظهار کرد: با پیدایش خط، جهان خرد آغاز و خط ملاک ارزش گذاری جوامع شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان به پیشرفت خط در طول زمان با بهره گیری از تکنولوژی و ایجاد صنعت چاپ اشاره کرد و افزود: صنعت چاپ تنها یک صنعت مکانیکی نیست بلکه صنعتی فرهنگی با بهره‌گیری از هنر است.

فاضلی با بیان اینکه صنایع فرهنگی نتیجه گرا هستند، تصریح کرد: این صنعت با ارائه ایده و عمل بدان باید کسب درآمد کرده تا بتواند تاثیرگذاری جامع داشته باشد.

وی با اشاره به وضعیت صنعت چاپ در استان گفت: هم اکنون ۲۷۰واحد در صنعت چاپ استان فعال هستند که شامل ۸۴ چاپخانه می شود.

فاضلی با بیان اینکه در سال جاری مجوز تاسیس پنج چاپخانه صادر شد اذعان کرد: همچنین ۱۵۰ چاپخانه دیجیتای، ۲۴ واحد سیلک و ۱۲ واحد هیستوگرافی است.

وی خواستار هم پوشانی در صنعت چاپ شد و خطاب به شورای شهر رشت اظهار کرد: صنعت چاپ در گیلان به دلیل نزدیکی با برخی استان‌های صنعتی دچار آسیب‌هایی شده و بسیاری از امور چاپی گیلان به استان‌های همجوار سفارش داده می‌شود که مانعی برای پیشرفت این صنعت در استان است و باید راهکاری اندیشیده شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان خواستار همراهی مسئولان با فعالان صنعت چاپ شد و ادامه داد: شورای سیاستگذاری شهر رشت مصوباتی جهت رونق صنعت چاپ و درآمدزایی بیشتر این حوزه داشته و بر ارائه سفارش‌های مربوط به این حوزه توسط شهرداری‌های مناطق در داخل استان تاکید کند.

وی با بیان اینکه توسعه صنعت چاپ در استان موجب اشتغالزایی، پویایی، درآمدزایی و رونق این صنعت می‌شود گفت: صنعت چاپ در گیلان باید به جایگاهی برسد که حتی از استان های دیگر کار وارد این استان شود نه اینکه خارج شود.

فاضلی بر تجهیز چاپخانه ها و لزوم تبدیل چاپخانه‌های سنتی به مدرن تاکید و اظهار کرد: جهت تجهیز چاپخانه‌ها و خرید دستگاه‌های جدید می توان از تسهیلات صندوق توسعه ملی بهره گرفت.

فاضلی با تاکید بر اینکه تنها نباید به گذشته پرافتخار و بودن ها تکیه داشت گفت: باید بر روی هست‌ها تمرکز کنیم زیرا موجب مطرح شدن تقاضاها و هموار شدن مسیر می‌شود.

در پایان این مراسم از ۱۶ نفر از مدیران و کارگران چاپخانه‌ها، پیشکسوتان و خانواده فعالان فقید صنعت چاپ استان تقدیر شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.