بندر آستارا در منتهی علیه غرب استان گیلان، تنها بندر ایران است که از سه راه خشکی، دریایی و ریلی برای ارتباط با خارج از کشور برخوردار است و حضور بیش از 200 مدیرمسئول و سردبیر نشریه های محلی استان ها از سراسر کشور در این شهرستان، فرصت برند سازی قابلیت های منحصر به فرد آن را فراهم می آورد.
بندر آستارا برخی اوقات به واسطه قابلیت هایش در قامت یک استان و حتی فراتر از آن عرض اندام می کند و هر رویدادی در این شهرستان مرزی می تواند بازتاب ملی و فراملی داشته باشد و میزبانی افزون بر 200 میهمان که هر یک به منزله رسانه ای باسابقه و تاثیرگذار هستند، حتی به رونق گردشگری و چرخه اقتصادی این شهرستان نیز شتاب خواهد بخشید.
تردد سالیانه 800 هزار مسافر خارجی و داخلی از مرز آستارا و حضور روزانه 2 هزار تبعه جمهوری آذربایجان در این شهرستان برای تهیه اقلام مورد نیاز و تماشای مناطق دیدنی آن، موید گردشگرپذیر بودن آستاراست و امکان بازدید از نمایشگاه آثار مکتوب نشریات محلی استان ها برای گردشگران داخلی و خارجی در این جشنواره فراهم خواهد شد و فرصت ارتباط تاثیرگذار و متقابل شهروندان، گردشگران و اصحاب رسانه نشریات محلی کشور را در آستارا فراهم خواهد آورد.
17 درصد از 91 هزار نفر جمعیت شهرستان آستارا را برادران و خواهران اهل سنت تشکیل می دهند و اجماع 200 صاحب قلم نشریه در این شهرستان با حضور علمای شیعه و سنی در پیشانی نظام جمهوری اسلامی ایران، پیام وحدت و همدلی اقوام و مذاهب اسلامی ایران را از بندر مرزی آستارا به گوش منطقه خواهد رساند و تار و پود در هم تنیده بافت اجتماعی شهر بام های سفالی را برای همگان به نمایش خواهد گذاشت.
مشارکت بخش خصوصی در تدارک و تمهید مقدمات جشنواره ملی نشریات محلی، برنامه ریزی برای تغذیه میهمانان با غذاهای محلی و سنتی با هدف معرفی خوراکی های بومی و خلق سفری خاطره آمیز برای میهمانان، رویکرد کلی بخش های افتتاحیه، همایش، نمایشگاه ها و اختتامیه جشنواره با موضوع های اقتصاد مقاومتی و غدیرخم و جمع آوری اسناد تاریخی مکتوب آستارا برای نمایش، بیانگر ویژگی های خاص این جشنواره ملی است که برای نخستین بار به این شیوه در کشور برگزار خواهد شد.
بخاطر داشته باشیم که نخستین کتابخانه عمومی استان گیلان در آستارا تاسیس شده و گفته می شود پیش از آنکه در بسیاری از شهرهای ایران مدارس پسرانه دایر شود، در آستارا برای دختران، مکتب خانه فعال بوده است.
شهرستان مرزی آستارا تاکنون چند همایش علمی و مسابقه ورزشی ملی و فراملی را به خوبی میزبانی کرده است و برگزاری نخستین جشنواره ملی نشریات محلی در آستارا توجه و عزم سایر رسانه های دیداری و شنیداری کشور و شاید منطقه را برای حضور در این شهرستان مرزی و برخورداری از مواهب آن جلب خواهد کرد.
جشنواره ملی مطبوعات استانی کشور و نمایشگاه توانمندی های اقتصادی، تجاری و گردشگری بندرآستارا در منتهی الیه استان گیلان، 15 و 16 شهریورماه جاری برگزار می شود.
**مسئول دفتر ایرنا در آستارا
7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.