زهرا بدن آرا روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که خیران کتابخانه ساز می توانند در زدودن این رنج از سطح استان یاری گر باشند افزود: طی دو سال گذشته اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته و تا کنون هفت باب کتابخانه عمومی توسط خیران و نیک اندیشان در استان احداث شده است.
وی با بیان اینکه جمعیت روستاهای اردجان رضوانشهر، سراوان رشت افزون بر پنج هزار نفر است، گفت: در روستاهایی که افزون بر پنج هزار نفر جمعیت داشته باشند، می توانیم کتابخانه احداث کنیم.
وی با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی در جامعه، بر لزوم هدایت خیران به سمت کتابخانه سازی تاکید و خاطرنشان کرد : باید با هدایت این قشر نیک اندیش به سمت کتابخانه سازی در بازه زمانی سه تا پنج سال بتوانیم عقب ماندگی استان را در سرانه فضای مطالعه جبران کنیم.
وی اظهار کرد:سرانه فضای مطالعه در گیلان برای هر یکصد نفر 1.21 سانتی متر است در حالیکه میانگین کشوری دو متر مربع و استاندارد بین المللی آن هشت متر مربع است.
وی با بیان اینکه شهرستان رشت در اختصاص سرانه فضای مطالعه وضعیت نامناسبی دارد متذکر شد: در بین 16 شهرستان، رشت با میانگین 80 سانتی متر فضا دارای جایگاه آخر و رودبار با 2،57 سانتی متر دارای جایگاه نخست است.
بدن آرا با اشاره به پروژه های نیمه تمام کتابخانه ها در استان بیان کرد: مهمترین پروژه نیمه تمام این اداره کل کتابخانه مرکزیست ؛ کتابخانه چوبر با پیشرفت فیزیکی 70 درصد، شلمان، چاف و چمخاله، آبکنار و تنیان هر کدام با پیشرفت فیزیکی 10 درصد در حال احداث است.
سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان با تاکید بر لزوم جانمایی درست برای احداث کتابخانه افزود: کتابخانه‌ها می بایست در مکان مناسب و قابل دسترس برای عموم احداث شوند تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند.
بدن آرا به بهسازی و شاداب سازی محیط کتابخانه‌ها اشاره و بیان کرد: بهسازی و شاداب سازی کتابخانه‌های فرسوده استان از سال گذشته آغاز شده و بهبود فضای فیزیکی موجب استقبال بیشتر مراجعه کنندگان قرار گرفته است.
103 باب کتابخانه نهادی، مشترک و مستقل استان گیلان، دارای یک میلیون و 106 هزار نسخه کتاب و 55 هزار و 702 نفر عضو فعال است.
خبرنگار : مرضیه ضامن **انتشار دهنده: بابایی
1881 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.