از تیتر این سرمقاله حیرت نکنید چراکه نگارنده بر اساس آمار، مستندات و شواهد در لحظه ثابت می کند 95 درصد روابط عمومی های سراسر کشور از جمله در گیلان ناکارآمد و فشل هستند . بی تردید برای اصلاح این شرایط بحرانی در روابط عمومی ها در کشور ، شمال و استان گیلان تنها آموزش های فرمایشی، تکلیفی، تئوری و ارائه فرمول و جدول و سخنرانی کفایت نمی کند و باید آموزش را کاربردی و سختگیرانه و در عین حال مستمر کرد.
موضوع زمانی جالب و قابل تامل می شود که در استان گیلان بسیاری از روابط عمومی ها سهوا و در مواردی عمدا به صورت اساسی هیچ علاقه ای به انعکاس عملکردها و خدمات دولت اعتدال و تدبیر ندارند و باز حیرت انگیزتر آنکه گاه بر خلاف جهت واقعی حرکت می کنند که در نوع خود نیازمند بررسی و جایگزینی این دسته از روابط عمومی ها احساس می شود.
از دو سال قبل قرار بود که روابط عمومی های فرمانداری های سراسر استان گیلان در دوره های آموزشی عملیاتی در حوزه اطلاع رسانی شرکت کنند و ما همچنان منتظر آن روز و آن هفته هستیم که چنین اتفاقی رخ دهد!!
روابط عمومی ها در سازمان های دولتی، نهادها و ارگان ها از این نظر ضعیف و ناکارآمد هستند ، برای آنکه مدیران هیچ مطالبه ای از آنان ندارند مگر آنکه عکس آقا یا خانم مدیر و مسئول در فضای مجازی یا در یک نشریه روزانه یا هفته نامه منعکس و منتشر شود. بسیاری از روابط عمومی های استان ها و شهرستان ها در سال های اخیر بارها گفته اند که اغلب مدیران اساسا هیچ اهمیتی به روابط عمومی، جایگاه آن، نیازهای این حوزه ندارند و در این شرایط نمی توان کاری کرد!
در بررسی های مستمری که طی یک هفته اول تیرماه 1396 از همه روابط عمومی های فرمانداری ها، سازمان ها و نهادها در گیلان انجام شد، تقریبا بجز پرتال استانداری گیلان و فرماندهی انتظامی و شاید دو یا سه روابط عمومی دیگر بقیه در طول هفته هیچ خبر، اطلاعات و تولیدی برای انتشار نداشته و ندارند. از منظر تولید محتوا ، گزارش نویسی، تحلیل های روزانه، آگاهی افکار عمومی و فعالیت در عرصه روزنامه نگاری نوین، این واحدهای ارتباطی در سازمان ها و نهادها تقریبا هیچ علم و آشنایی ندارند و ترجیح می دهند به این عرصه ورود هم نکنند!
آقای استاندار، آقایان مدیران، فرمانداران استان و دیگر مسئولان بدانند که این شرایط بحرانی غیرقابل پذیرش است و باید تا دیر نشده، کاری کرد بخصوص آنکه دولت جدید به زودی کارش را در فضای کار و تلاش بیشتر آغاز می کند که تلاش بیشتر خواسته به حق مقام معظم رهبری است.
در دولت دوازدهم حتما به مدیرانی کارآمدتر و به تناسب آن مدیران روابط عمومی عالم تر، قوی تر و حرفه ای نیاز است تا قادر به انعکاس خدمات نظام و دولت اسلامی باشند در غیراین صورت، باید منتظر استمرار بیش از پیش سوء استفاده رسانه های دشمنان باشیم.
هم اکنون که این سطرها نوشته می شود، برخی از پرتال های سازمان های دولتی در استان گیلان گاه تا یک ماه به روز نمی شوند! و تاریخ بر روی پرتال میلادی است! که این نشانگر بی توجهی مدیرات آن سازمان است.
پیشنهاد می شود استاندار محترم که فردی لایق، مدیر و باکفایت است در این راستا آستین همت را بالا بزند و آموزش ها را بدوا در مورد مدیران جاری کند و مسئولان روابط عمومی را مجاب به فراگیری آموزش های نظری و عملی کند و آن دسته از روابط عمومی که تمایلی ندارند یا امکان فراگیری در آنها وجود ندارد، بلافاصله جایگزین انجام شود.
اعتقاد نویسنده مقاله این است که تیم اطلاع رسانی دولت در چهار سال اول به گواه اظهارات همه کارشناس های عرصه اطلاع رسانی چندان خوب عمل نکرد و این وضعیت از شهرستان شروع، به استان ها تداوم یافته و به پایتخت ختم شد اما باید در چهار سال دوم، جلوی این نقیصه به جد گرفته شود.
باید خدمات دولت اسلامی مورد به مورد و روز به روز و لحظه به لحظه در فضای مکتوب و مجازی در سطوح گسترده منعکس و منتشر شود که هم در افکار عمومی، امید ایجاد شود و هم آنکه دشمنان سوءاستفاده نکنند.
مدیران رسانه ها ، روابط عمومی ها و همه افکار عمومی آگاه باشند که اگر اطلاع رسانی با آگاهی، تدبیر، بهنگام و متناسب با شرایط محیطی انجام شود و ضریب تحمل مدیران در چارچوب های روان شناسانه افزایش یابد؛ بسیاری از مشکلات کنونی جامعه به اعتقاد نویسنده حل خواهد شد.
2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.