به گزارش خبرنگار ایرنا هرچه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک تر می شویم، تنور انتخابات گرم تر شده و افراد و جناح های مختلف در حمایت از نامزدهای مورد وثوق خود برای قرار گرفتن در عالی ترین مقام اجرایی جمهوری اسلامی ایران، فعالیت دارند.
برگزاری مناظره های زنده تلویزیونی از یکسو و دعوت از سخنرانان مختلف استانی و کشوری به ستادهای تبلیغات انتخاباتی نامزدها از سوی دیگر، هرکدام به نوعی در آگاهی بخشی به مردم در مورد نامزدهای انتخابات موثر است.
احزاب نیز برای جذب آرای اعضاء و هواداران خود، شعارها و برنامه های مطلوب آنان را مطرح کنند. خبرگزاری جمهوری اسلامی بر اساس رسالت اطلاع رسانی، در میزگردی در مرکز رشت، به گفت وگو با نمایندگان تشکل های سیاسی استان نشست تا راهکارهای تحقق مشارکت حداکثری و نقش احزاب در نیل به این مهم را بیابد. آنچه در این میزگرد به آنها پرداخته شده، در پاسخ به اهمیت برگزاری انتخابات در جمهوری اسلامی ایران در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی، اهمیت دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و نقش آن در تقویت اقتدار ملی و نیز توصیه و رهنمودهای احزاب به مردم در راستای انتخاب فرد اصلح بوده است.
داراب مجد دبیر حزب عدالت طلبان ایران اسلامی در گیلان، کمال لشگری دبیر حزب مردم سالاری در استان و زهرا بوذری دبیر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در گیلان در این میزگرد بر انتظار احزاب برای شکل گیری فضای سالم رقابتی میان نامزدها، مشارکت حداکثری زمینه ساز تقویت اقتدار ملی و ضرورت معرفی نامزدهای با برنامه به مردم از سوی احزاب تاکید کردند.

** انتخابات ، بهار احزاب
دبیر حزب عدالت طلبان ایران اسلامی در استان، درخصوص اهمیت برگزاری انتخابات می گوید: دنیای امروز نظاره گر انتخابات در ایران است و باید به بهترین شکل ممکن در راستای تحقق منویات رهبری که همانا مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است، اهتمام ورزیم.
داراب مجد انقلاب اسلامی را خونبهای هزاران شهید گلگون کفن میهن می داند و ادامه می دهد: ملت ایران در عمر 38 ساله انقلاب و در همه عرصه ها خصوصاً برگزاری انتخابات در دوره های مختلف، همواره گوش به فرمان امام راحل و مقام معظم رهبری بوده و خواهند بود.
دبیر حزب مردم سالاری در گیلان نیز، انتخابات را بهار احزاب می داند و اظهار می کند: حزب مردم سالاری هرگز با انتخابات قهر نکرده و حتی در دوره ای که دبیرکل این حزب هم رد صلاحیت شده بود، بر حضور هرچه بیشتر مردم اصرار داشتیم چراکه معتقدیم همه در یک کشتی نشسته و مقصدمان یکی است و وظیفه حراست از این کشتی و رساندن آن به ساحل مقصود، برعهده همگان است.
کمال لشگری با اشاره به رصد انتخابات کشورمان از سوی رسانه های مختلف در سراسر دنیا ادامه می دهد: ایجاد شور و نشاط انتخاباتی، وظیفه احزاب است و همواره از سوی احزاب سعی شده که مردم را به حضور گسترده و پرشور در انتخابات دعوت و از میان نامزدهای انتخابات، فردی را انتخاب کنند.
وی با تاکید براینکه حضور در پای صندوق های رای یک وظیفه ملی و تکلیف شرعی است، اضافه می کند: برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا ، افزایش مشارکت مردم و گستردگی حضور آنان را در پی دارد.
دبیر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در گیلان نیز برگزاری انتخابات را بیانگر بالندگی جامعه دانست و اظهار کرد: برگزاری انتخابات برای این است که مردم یک کشور، مطالبات خود را با حضور در انتخابات نشان داده و سرنوشت خویش را تعیین کنند.
زهرا بوذری شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با برگزاری انتخابات را بیانگر اهمیت حضور مردم در انتخابات می داند و اضافه می کند: اگرچه کشور هنوز با رسیدن به توسعه پایدار فاصله دارد، اما بعد از حدود 40 سال حضور مردم در عرصه های مختلف سیاسی کشور و اهمیت دادن به آن، نشانگر این است که توانسته ایم در این سال ها در مسیر توسعه، گام های بلند و محکمی برداریم.
وی با اشاره به اینکه مردم ایران نسبت به سرنوشت خود حساس هستند، تاکید می کند: مردم ما همواره و در عرصه های مختلف نشان داده اند که به سرنوشت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و کشور خود حساس هستند و قطعا در انتخابات پیش رو ، مشارکت حداکثری را در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب شاهد هستیم.

** انتظار احزاب، شکل گیری فضای سالم رقابتی برای نامزدها
دبیر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در استان در خصوص اهمیت برگزاری دو انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ، بیانات رهبری در خصوص انتخابات و اهمیت آن را فصل الخطاب می داند و اظهار می کند: مقام معظم رهبری حضور در انتخابات را تکلیف و امری مهم در راستای تعیین سرنوشت میهن اسلامی بیان کرده اند و قشر فرهنگیان در راستای ایجاد انگیره در جامعه، بر آموزش دانش آموزان از سطوح پایه به بعد، وظیفه خطیری برعهده دارند.
بوذری با تاکید براینکه حضور در انتخابات به عنوان یک تکلیف شرعی و وظیفه ملی باید در جامعه نهادینه شود، اضافه می کند: با آموزش از مقاطع مختلف تحصیلی به دانش آموزان در خصوص لزوم حضور در هر انتخابات، می توان علاوه بر جلوگیری از هزینه های گزاف تبلیغاتی، شاهد شرکت پرشور در انتخابات باشیم.
دبیر حزب مردم سالاری در گیلان نیز در خصوص اهمیت برگزاری دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا ، معتقد است که ایران از جمله کشورهایی است که انتخابات در آن به شکل واقعی انجام می شود.
کمال لشگری مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را از دغدغه های حزب مردم سالاری در راستای تحقق منویات رهبری می داند و معتقد است: فراهم سازی فضای رقابت سالم انتخاباتی ، از بدیهیات است و نباید با تزویر ، ریا و بد اخلاقی های سیاسی، آرای مردم را به سمت خود جذب کرد.
وی با اشاره به اینکه مردم ایران در بدترین شرایط اقتصادی و معیشتی و حتی در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز در انتخابات شرکت کرده اند، یادآور می شود: انتظار احزاب این است که فضای سالم رقابتی برای نامزدهای انتخاباتی وجود داشته باشد و به تبع آن ، حضور حداکثری مردم در انتخابات نیز باعث مستحکم تر شدن پایه های نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد شد.
دبیر حزب عدالت طلبان ایران اسلامی در استان نیز، با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب همواره نسبت به برگزاری انتخابات دیدگاه وسیعی داشته و دغدغه های خود را اعلام کرده اند، می گوید: دنیا ، نظاره گر برگزاری انتخابات ماست و این در حالیست که در دهه های گذشته، کشور ما حتی در دوران هشت سال دفاع مقدس، انتخابات را برگزار و ملت شریف ایران نیز از هیچ کوششی برای پایداری نظام مقدس جمهوری اسلامی فروگذار نکرده اند.
داراب مجد اضافه می کند: مردم ایران، ثابت کرده اند در التزام به ولایت فقیه و در رکاب رهبری ایستاده و در هیچ برهه ای از زمان، از حق خود کوتاه نیامده اند و در انتخابات پیش رو نیز با حضور حداکثری در پای صندوق های رأی نشان می دهند که ایران اسلامی همواره در عرصه سیاسی، حرفی برای گفتن دارد.

** مشارکت حداکثری، زمینه ساز تقویت اقتدار ملی
دبیر حزب مردم سالاری در گیلان در بخش دیگری از میزگرد ایرنا، مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را به دلیل اهمیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه، در تقویت اقتدار ملی کشور بسیار تاثیرگذار می داند و معتقد است: برای تحقق این مهم باید مردم در پای صندوق های رای حضور پررنگی داشته باشند چرا که در پایان آنچه که مهم است، نقش آفرینی فرد انتخاب شونده به عنوان رئیس جمهوری میهن اسلامی در عرصه سیاست های بین المللی و رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است.
کمال لشگری با اشاره به نوع تفکرات و برنامه های متفاوت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ادامه می دهد: تاکنون برنامه های دولت های مختلف متفاوت بوده و برخی از اهرم زور استفاده کرده و دیگری پیام صلح و دوستی برای دنیا به ارمغان آورد و در سوی دیگر، رئیس جمهوری برنامه های مناسب ارائه داده و تعامل با دنیا را برقرار ساخته است.
وی معتقد است: روشنگری در مورد تفاوت سیاستگذاری دولت های مختلف بین اقشار مختلف جامعه خصوصاً روستاییان، برعهده احزاب است تا زمینه مشارکت حداکثری را در انتخابات پیش رو فراهم آورده و با انتخاب رئیس جمهوری با بیشترین رای، به پشتوانه مردم همیشه در صحنه، مشت محکمی بر دهان یاوه گویان زده شود.
دبیر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در استان نیز معتقد است که نوع انتخاب مردم و افزایش مشارکت در انتخابات باعث می شود که ایران با اقتدار حرفی برای گفتن در مجامع و عرصه های مختلف جهانی داشته باشد و البته باید در نظر داشت که این نظام مقدس بر اساس اسلام شکل گرفته و دین مبین اسلام نیز همواره بر تعامل تاکید دارد.
زهرا بوذری ادامه می دهد: ما در مسیر تعامل با دنیا قرار داریم و هرچند در مقطعی از زمان در دولت گذشته، این تعامل با چالش روبرو شد اما خوشبختانه با بازگشت مجدد به مسیر گفتگو و تعامل با دنیا ، حضور حداکثری مردم و انتخاب فردی که بتواند در دنیا نقش آفرینی کند، موجب اقتدار ایران به عنوان کشوری با پشتوانه مردمی خواهد بود.
وی معتقد است: همگان بر حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رأی تاکید داشته و مشارکت در انتخابات را به منزله کمربند ایمنی برای کشور در برابر هجمه هایی که همواره به اشکال مختلف نظامی، اقتصادی و امروزه به شکل شدیدتری در قالب هجمه های سیاسی در جهان مطرح است، می دانند.

** احزاب، نامزدهای با برنامه را به مردم معرفی کنند
دبیر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در استان، در بخش دیگری از سخنان خود در این میزگرد، وظیفه احزاب را در راستای افزایش مشارکت مردم در انتخابات برای انتخاب فرد اصلح برای ریاست دولت دوازدهم، خطیر و مهم عنوان و اظهار کرد: همه احزاب در هر طیفی، وظیفه مشترک شرعی و قانونی دارند و باید علاوه بر ایجاد حساسیت بین مردم برای حضور پررنگ در انتخابات پیش رو ، رویارویی رقیبان انتخاباتی در برابر یکدیگر را به سمت مبارزات انتخاباتی اخلاق مدارانه سوق داده و به دلیل ارتباط مستقیم با مردم، کمک کنند با رعایت اخلاق سیاسی، شرایط را برای برگزاری انتخابات تسهیل بخشند.
زهرا بوذری انتظار از احزاب را هدایت مردم به سمت واقعیات موجود ذکر و اضافه کرد: باید عملکردهای واقعی هر دولت، بدون بزرگنمایی و تحریف در راستای ایجاد روشنگری بین مردم ارائه شود و یقین بدانید کمرنگ شدن حضور مردم در برخی موارد به دلیل عملکرد ضعیف احزاب بوده و هرگاه مشارکت مردم کاهش یابد، علاوه بر نظام و کشور، خود مردم نیز متضرر خواهند شد.
دبیر حزب مردم سالاری در گیلان نیز معتقد است که با پررنگ تر شدن نقش احزاب می توان در انتخاب فرد اصلح برای نظام و کشور تاثیرگذار بود و افزود: شاید برخی بخواهند احزاب را به نوعی در کشور ناکارآمد جلوه دهند، اما حزب مردم سالاری همواره با ایجاد روشنگری در تلاش بوده که بهترین فرد برای اداره کشور انتخاب شود چراکه معتقدیم فلسفه وجودی احزاب، ایجاد روشنگری است.
کمال لشگری با اشاره به خنثی شدن بسیاری از دسیسه های یاوه گویان و دشمنان ادامه می دهد: دولت یازدهم با تلاش بسیار، موفقیت های قابل توجه و چشمگیری در حوزه سیاست بین الملل داشته و وجود امنیت صددرصدی در کشور، تنها بخشی از عملکرد موفق این دولت است.
وی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید پس از دولت اصلاحات بیشترین توجه را به نقش احزاب داشته، تاکید می کند: برای اینکه به گذشته برنگردیم، معتقدیم باید به کسی رای داد که برنامه ای برای اداره کشور داشته باشد و در این میان احزاب باید با ایجاد روشنگری و به دور از هرگونه تعصب بی منطق و حب و بغض ، کمک کنند تا سرنوشت کشور به دست کسانی سپرده شود که بتوانند از میهن اسلامی حراست کنند و قطعا پیروز انتخابات، مردم خواهند بود.
لشگری منویات مقام معظم رهبری را فصل الخطاب برای همگان می داند و ادامه می دهد: با رعایت اخلاق سیاسی، حقایق موجود به مردم گفته شود و نباید برای دور کردن رقیب از صحنه و ناکارآمد جلوه دادن او، به بی اخلاقی روی آورد.
دبیر حزب عدالت طلبان ایران اسلامی در گیلان نیز وظیفه اصلی احزاب را ایجاد روشنگری در جوامع می داند و می گوید: حزب عدالت طلبان ایران اسلامی در عرصه انتخابات، حرفی برای گفتن دارد و با توجه به نزدیک شدن ایام انتخابات، اعضای این حزب نیز منویات مقام معظم رهبری را در دستور کار خود قرار می دهند.
داراب مجد اضافه می کند: دیدگاه حزب عدالت طلبان ایران اسلامی نسبت به انتخابات، مبتنی بر دیدگاه مقام معظم رهبری است و فارغ از اینکه نتیجه انتخابات چه باشد، مشارکت حداکثری مردم در راستای تحقق منویات رهبری در دستور کار ما قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه رسانه های دنیا انتخابات ایران را زیرنظر دارند، تاکید می کند: مردم خود را برای سردادن لبیکی دیگر به نظام مقدس جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری آماده می کنند چراکه در نهایت، این مردم هستند که با بررسی ویژگی های نامزدهای انتخاباتی، فرد اصلح را برای اداره دولت و خدمتگزاری به میهن اسلامی انتخاب می کنند.
مجد یادآور شد: ملت ایران در همه عرصه های عمر انقلاب شکوهمند اسلامی، نشان داده اند که مردمی غیور و صبور بوده و دلشان برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می تپد و باید بگویم ما نیز مردم را از خود و خود را از مردم می دانیم.
به گزارش خبرنگار ایرنا پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، 29 اردیبهشت ماه جاری در سراسر میهن اسلامی برگزار می شود.
بر اساس آخرین تقسیمات کشوری، استان گیلان دارای 16 شهرستان، 52 شهر و 43 بخش، 109 دهستان و 2 هزار و 583 آبادی دارای سکنه است.
فرایند رای گیری پنجمین دوره‌ شوراهای اسلامی شهر در آستارا، بندرانزلی، لاهیجان، لنگرود و تالش بصورت الکترونیکی انجام خواهد شد. مردم در هرکدام از این شهرها باید هفت عضو شورای اسلامی را انتخاب کنند.
مردم در شهر رشت 11 عضو شورا و در 46 شهر دیگر نیز پنج عضو شورا را انتخاب می کنند.
گزارشگران: امیرحسین کبیری - رضا اکبری
7471/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.