رضا اسلامی روز سه شنبه در مراسم آغاز عملیات طرح های آبرسانی به شهر سیاهکل و دیلمان اظهارداشت: توسعه شهرستان سیاهکل بر پایه کشاورزی و گردشگری قرار گرفته است و توفیقات خوبی هم در زمینه های زیرساختی نظیر آب و راه و برق در دولت تدبیر و امید حاصل شده است.
وی خاطرنشان کرد: کشتار سنتی دام در این منطقه کوهستانی سلامت مردم را تهدید می کرد که با ساخت کشتارگاه دیلمان در مدت پنج ماه به سلامت مردم این منطقه کمک شد.
وی گفت: سدکولک دیلمان با ظرفیت شش و هفت دهم میلیون مترمکعب آب شرب و کشاورزی و حجم آورد 14میلیون متر مکعب یکی از نیازهای این بخش بشمار می رود که مطالعات فاز اول آن به اتمام رسیده است و با انجام مطالعات فاز دوم عملیات ساخت و خرید اراضی مورد نیاز ساخت سد بزودی آغاز می شود.
فرماندار سیاهکل یادآورشد: گاز رسانی به شهر دیلمان و برخی از روستاهای این منطقه انجام شده است که 19روستای باقیمانده نیز در طرح مطالعاتی قرار دارند که در سال جاری با اتمام گاز رسانی به این چند روستا، دیلمان نیز به عنوان منطقه سبز بهره مند از گاز اعلام خواهد شد.
وی تصریح کرد: در سال 92 حدود 27درصد از جاده های این منطقه آسفالت بود که هم اکنون به 42 درصد رسیده است و این منطقه صد در صد از آب شرب بهره مند است.
اسلامی اظهارداشت: جاده دیلمان به آسیابر به طول 10 و نیم کیلومتر با 45 میلیارد ریال اعتبار در برنامه آسفالت بتنی (RCC) قرار دارد که پیمانکار آن تعیین شده است و بزودی کار آغاز می شود.
دکتر ذبیح نیکفر نماینده مردم شهرستان های لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی نیز کمبود آب را یکی از نیازهای اصلی مردم بخش دیلمان دانست و گفت: بخش دیلمان 540 میلیون مترمکعب نزولات آسمانی در سال دارد که نیاز آبی آن 50 میلیون مترمکعب است و باید از این ظرفیت این بخش برای عمران و آبادانی استفاده کرد.
وی اظهارداشت: ساخت سد در دیلمان یکی از نیازهای اصلی این منطقه است که در صورت احداث ، این بخش کوهستانی را از کم آبی نجات می دهد و علاوه بر آن باید از فناوری های جدید آبیاری نیز در کشاورزی این بخش استفاده شود.
وی به خسارت های کارخانه سیمان دیلمان به مردم این منطقه اشاره کرد و یادآورشد: ما با ادامه فعالیت این کارخانه موافق هستیم ولی باید از خسارت هایی که از سوی آن به مردم وارد می شود جلوگیری شود و این کارخانه ملزم به پرداخت خسارت به مردم شود.
نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل ادامه داد: برای این کارخانه زیرساخت های راه احداث نشده است و از سوی وزارتخانه مربوطه نیز باید در این زمینه اقدام شود.
وی تصریح کرد:در همه جا ارزش افزوده واحدها ، صرف بخشی از عمران و آبادانی مناطق می شود ولی ارزش افزوده این کارخانه اندکی هم صرف دیلمان نمی شود و بایدبخشی از درآمدهای ناشی از این کارخانه صرف عمران و آبادانی منطقه کوهستانی شود .
رییس سازمان جهادکشاورزی استان گیلان نیز در این مراسم گفت: طرح توسعه گیاهان دارویی در سه هزارهکتار از اراضی دیلمان اجرایی می شود و دیلمان به قطب تولید پیاز زعفران برای خراسان تبدیل شده است .
علیرضا شعبانژاد اظهارداشت: طرح های کشاورزی زیادی در دو سال اخیر در منطقه دیلمان اجرا شده است و طرح آبیاری تحت فشار در سطح یک هزار هکتار اراضی این منطقه انجام می شود .
وی تصریح کرد: دولت 100 میلیارد تومان برای آبیاری تحت فشار در استان گیلان اعتبار در نظر گرفته است که برای آبیاری تحت فشار بخش کشاورزی دیلمان 20 میلیارد ریال اختصاص داده شده است .

***
فرمانده انتظامی لاهیجان از دستگیری سه سارق حرفه ای غیر بومی با کشف 14 فقره سرقت در این شهرستان خبر داد.
سرهنگ محمود قاسمی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در پی وقوع چند فقره سرقت منزل و اماکن خصوصی دستگیری و شناسایی سارقان در دستور کار ماموران نیروی انتظامی شهرستان قرار گرفت .
وی افزود: ماموران انتظامی این شهرستان با انجام اقدامات پلیسی متهمان را شناسایی و آنان را که یکی مرد 33ساله و دیگری زن 35ساله ساکن تهران هستند در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر کردند.
وی اظهارداشت: این متهمان برای مخفی شدن و پی ریزی نقشه سرقت ها یک باب منزل مسکونی را در لاهیجان اجاره کرده بودند و اقدام به سرقت می کردند.
وی تصریح کرد:متهمان پس از دستگیری به انجام 14فقره سرقت به همراه یک مردم 27ساله دیگر اعتراف کردند که همدست آنان نیز در یک عملیات جداگانه توسط پلیس آگاهی لاهیجان به دام افتاد.
وی یادآورشد: در بازرسی از مخفیگاه این سارقان یک دستگاه تبلت و ابزار آلات ساختمانی کشف و ضبط شد و متهمان پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مقام قضایی معرفی شدند.
خبرنگار:فرهاد نظرپور ** انتشار : نصراله ابراهیمی
6029 /6070
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.