به گزارش خبرنگار ایرنا، سرپرست شبکه بهداشت و درمان آستارا روز شنبه در آئین برپایی سفره سلامت در دبیرستان دخترانه یوسف آبادی این شهرستان گفت: هدف از برگزاری این برنامه ها انتقال اطلاعات علمی تغذیه سالم، نقش غذای سالم در سلامتی، تاثیر غذای سالم در پیشگیری از بیماری ها، نقش صبحانه در افزایش قدرت یادگیری و پرهیز از خوردن فست فود هاست.
شهرام حسین نژادی افزود: تغذیه نامناسب و مصرف زیاد قند، نمک و چربی از عوامل بیماری های غیر واگیر است و تغذیه نامناسب بیشترین علت اضافه وزن، چاقی و بیماری های قلبی و عروقی محسوب می شود.
وی اضافه کرد: با بالا بردن دانش و اطلاعات بهداشتی مردم می توان به ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری های مختلف کمک کرد.
وی از افتتاح مرکز بهداشتی درمانی روستای عنبران آستارا تا پایان هفته سلامت خبر داد و اظهار کرد: این واحد درمانی به مساحت 500 متر مربع با اعتباری بالغ بر 6 میلیارد ریال تکمیل شده است و جمعیتی بالغ ‌بر یکهزار و 194 نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان آستارا نیز در این برنامه، سفره های سلامت را فرصت نشان دادن ارتباط تغذیه و سلامت دانست و گفت: برنامه غذایی نامناسب از عوامل بروز بیماری هاست و برای حفظ سلامتی باید از گروه های غذایی متعادل و متنوع استفاده شود.
سجاد موسوی اظهار کرد: دانش آموزان باید از خوردن غذاهایی نظیر سوسیس، کالباس، چیپس و پفک که ارزش غذایی ندارند؛ پرهیز کرده و به غذاهای سالم رو بیاورند.
وی با بیان اینکه از 14 هزار دانش آموز در آستارا، حدود شش هزار نفر سفیر سلامت هستند، افزود: دانش آموزان با پایبند بودن به پیام های بهداشتی و انتقال آن به خانواده در ارتقای سطح سلامت موثر باشند.
در سفره یک روزه سلامت انواع غذاها و خوراکی های محلی و سنتی نظیر آش دوغ، ماهی لونگی، مرغ لونگی، چغیرتما، باستیرما پلو و مسما عرضه شد.
یکم تا هفتم اردیبهشت ماه هفته ملی سلامت نامگذاری شده است.
بر اساس گزارش دیگری از خبرنگار ایرنا در آستارا بهرام پور ضرب رئیس شبکه دامپزشکی آستارا از اتمام واکسیناسیون رایگان دام های سبک علیه بیماری تب برفکی در این شهرستان خبر داد و بیان کرد: در این طرح 2 ماهه پنج هزار دام شامل گوسفند و بز ایمن شدند و کانونی از این بیماری مشاهده نشد.
تب برفکی بیماری عفونی مسری و گاهی کشنده است و به عنوان طاعون صنعت دامداری موجب بیماری حیوانات زوج سم نظیر گاو اهلی و خانواده گاوسانان می شود.
آستارا در غرب استان گیلان قرار دارد و دامداران این شهرستان 18 هزار و 500 راس گاو و گوساله و 16 هزار راس گوسفند و بز را به روش های سنتی و نیمه سنتی نگهداری می کنند.
خبرنگار: یوسف هدایتی ** انتشار : نصراله ابراهیمی
7105 / 7124/6070
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.