به گزارش خبرنگار ایرنا داریوش اشکانی پور روز شنبه در آئین افتتاح دفتر استانداردسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا افزود: اداره کل استاندارد گیلان در راستای نظارت بر اجرای استاندارد کالاهای صادراتی و وارداتی بر اقلام مشمول مقررات استاندارد اجباری نظارت کرده و در صورت انطباق کالاها با استانداردهای ملی، برای آنها مجوز صادرات و واردات صادر می کند.
وی بیشتر کالاهای صادراتی مشمول گواهینامه استاندارد سال قبل را انواع چای، کشمش و خرما به وزن 16هزار و 466 تن و به ارزش اقتصادی 629 میلیارد ریال عنوان و اضافه کرد: از میان کالاهای یادشده، 507 تن چای به ارزش 23 میلیارد ریال در هشت فقره صادر شده است.
اشکانی پور اظهار کرد: صادرات کالاهای دریافت کننده گواهینامه استاندارد از نظر وزن، تعداد گواهینامه و ارزش اقتصادی نسبت به سال 94 به ترتیب 16، 40 و 84 درصد افزایش داشته و این کالاها از مبادی گمرکات استان گیلان به کشورهای روسیه، آذربایجان، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان صادر شده است.
اشکانی پور ادامه داد: سال گذشته تعداد سه هزار و 171 گواهینامه انطباق با استانداردهای ملی برای کالاهای وارداتی نظیر انواع ورق های فولادی، خوراک دام، میلگرد و چوب به وزن دو میلیون و 281 هزار و 263 تن صادر شده که از نظر تعداد گواهینامه و وزن به ترتیب 26 و 13 درصد افزایش داشته است.
مدیرکل استاندارد استان گیلان بیان کرد: دفاتر استاندارد سازی با همکاری مراکز آموزشی، دانشگاهی و دستگاه های اجرایی در شهرستان ها مستقر و باعث گسترش ارتباط بین صنعت و استاندارد می شوند.
وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت خوب دانشگاه آزاد واحد آستارا، نهمین دفتر استانداردسازی گیلان در این واحد دانشگاهی گشایش یافت و امیدواریم دیگر واحدهای دانشگاهی استان با الگو قرار دادن دانشگاه آزاد آستارا در ترویج استاندارد همکاری کنند.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا در سال 1366 تاسیس شده و حدود سه هزار دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد دکترای آن مشغول تحصیل هستند.
شهرستان بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان و نوار مرزی جمهوری آذربایجان، از مبادی مهم صادرات و واردات کشور و تردد اتباع خارجی است.
خبرنگار: یوسف هدایتی ** انتشاردهنده: کبیری
7105 / 7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.