با وجود اینکه نوزده بهار گذشته، اما مردم همچنان می آیند تا به کاپیتان بگویند اگرچه جسمش در بین هوادارانش نیست اما آوازه روح بلند و جوانمردی هایش همواره زبانزد خاص و عام بوده و از او به عنوان یک جوانمرد جوانمرگ، یاد می کنند.
بزرگ مردی در نهایت فروتنی که راستین کوچکش نیز پدر را تنها نگذاشته و در سفر به دیار باقی همسفر و همراهش شد و داغی بس سوزناک برای ابد بر دل هواداران همیشگی شان نشست.
کارشناس فوتبال کشور در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا معتقد است کسانی که با مردم هستند، همواره در دل و ذهن آنان جا دارند و مردم همواره دوستشان دارند.
امیر حاج رضایی فوت سیروس قایقران را یکی از تلخ ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ایران می داند اما از نظر او این اتفاقات باید برای کسانی که هستند، به عنوان فرا گرفتن درس مردمداری باشد و قایقران را به عنوان الگوی خود قرار دهند.
وی معتقد است اگر چه قایقران در انزلی به دنیا آمده، اما فرزند ایران و افتخار یک ملت است و اگر دیگران نیز مانند او هر جایی که باشند خدمت به خلق را پیشه خود سازند، همواره در دل مردم جایی برای خود خواهند داشت.
حاج رضایی برای دو تیم ملوان بندرانزلی و سپیدرود رشت آرزوی موفقیت می کند و اعتقاد دارد که پازل فوتبال کشور بدون حضور تیمی از گیلان ناقص مانده و امیدوار است که هر دو تیم گیلانی فصل بعد را در لیگ برتر توپ بزنند.
وقتی از او پرسیده می شود که قایقران را در یک جمله توصیف کند، می گوید : جوانمردی که جوانمرگ شد.
استاندار گیلان به عنوان میهمان ویژه این مراسم قایقران را جوانمردی با منش پهلوانی می داند و تاکید می کند که باید با تأسی از خلق و خوی نیکوی قهرمانان ملی، اخلاق در برنامه های ورزشی حاکم شده و جوانترها اخلاق مداری را از بزرگان ورزشی فرا گیرند.
محمدعلی نجفی اشاره می کند که در بخش های دیگر نیز همواره تاکید بر رعایت اخلاق داشته اما ورزش نباید به بی اخلاقی آلوده شود و اظهار امیدواری می کند که با برگزاری چنین مراسم پاسداشتی، همواره بر خود تاکید داشته باشیم که باید اخلاق در دستور همه امور قرار گیرد.
آوازه قایقران فوتبال کشور به حدی گسترش یافته که در جای جای این کشور هر زمان نامی از قایقران برده می شود، ناخودآگاه آن سخن جالب توجه گزارشگر فوتبال پس از قهرمانی تیم ملوان بندرانزلی در یکی از جام های حذفی کشور به ذهن تداعی می شود که : چه قایقرانی دارند ملوانان ...
امروز با وجود اینکه ملوان قایقرانی ندارد، اما هواداران همیشه در صحنه و غمخواران واقعی ملوان هرکدام قایقرانی شده اند برای اینکه تیم سیروس را با حمایت های همه جانبه خود به قله های موفقیت رسانده و همگان پرواز مجدد قوی سپید را در آسمان لیگ برتر شاهد باشند.
سیروس قایقران در سال 1356 و در سن 16 سالگی به عنوان یکی از مهره های اصلی در تیم های نوجوانان و جوانان ملوان استعداد خود را به نمایش گذاشت و با مهارت های منحصر بفردش ملوان را به رتبه قهرمانی باشگاه های گیلان رساند.
وی در سال 1363 به تیم ملی دعوت شد و در سال 67 تنها فوتبالیست شهرستانی بود که بازوبند کاپیتانی تیم ملی ایران دربازی مقابل قطر به بازوی او بسته شد.
تیم ملی فوتبال ایران با کاپیتانی سیروس قایقران در سال 67 به مقام سوم در جام ملت های آسیا دست یافت و در سال 69 پس از 20 سال تیم ملی فوتبال ایران با گل به یاد ماندنی سیروس قایقران در بازی های آسیایی پکن ، قهرمان آسیا شد.
کاپیتانی 21 بازی از 43 بازی رسمی در تیم ملی، قهرمانی جام حذفی کشور، مقام سومی در جام ملت های آسیا 1988 ، قهرمان گروه مقدماتی آسیا با ملوان بندرانزلی و قهرمانی در بازی های آسیایی پکن به همراه تیم ملی در کارنامه کاپیتان اسبق تیم ملی وجود دارد.
سیروس در سال 1372 به عنوان بازیکن و سپس در سمت مربی به تیم کشاورز تهران و سپس تیم دسته دومی مسعود هرمزگان پیوست و در اوایل سال 1377 در راه بازگشت از تعطیلات نوروزی در حالیکه به همراه فرزند، همسر و برادر همسرش با اتومبیل خود عازم تهران بود، حوالی امامزاده هاشم در اثر تصادف با کامیون، خود و فرزندش (راستین) جان به جان آفرین تسلیم کردند.
شهرستان انزلی در 40 کیلومتری شمال غرب مرکز استان گیلان واقع است.
خبرنگار: رضا اکبری ** انتشاردهنده: کبیری
7471/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.