به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا، طعم دلچسب جاذبه های طبیعی و تاریخی آستارا هر گردشگری را مجذوب خود می کند و این را می شود از تماشای مشتاقانه گردشگران نوروزی آستارا با حضور در اماکن مختلف لمس کرد.
سعید دهسرایی راوی جوان این تور بسیار زیبا و هنرمندانه بخش های مختلف مناطق دیدنی آستارا را برای گردشگران توضیح می دهد.
تعداد مناطق گردشگری آستارا آنقدر زیاد است که امکان توقف کردن و توضیح دادن پیرامون تک تک آنها برای مجریان تور میسر نیست و به همین جهت در بسیاری از مواقع با گذر از رو به روی مناطق گردشگری توضیح مختصری ارائه می شود .
این بار فارغ از هیاهوی بازار ساحلی آستارا و رنگ و بوی تجارت وارد موزه تاریخی حکیم نظامی می شوی با قدمتی بیش از 100 سال که فصل زیبایی از علم، فرهنگ و ادبیات این منطقه در بند بند دیوارهایش موج می زند.
با گذر از رو به روی پایانه مرزی آستارا به ساختمان چوبی گمرک آستارا با بیش از صد سال قدمت می رسی که نشان از سابقه غنی تجارت در این نقطه از مرز ایران و جمهوری آذربایجان دارد.
بقعه شیخ محمود خیوی در روستای عنبران مقصد دیگر تور آستاراگردی است،بقعه ای که در آن شیخ عابد و پرهیزگاری آرام گرفته است.
تاریخ فوت این شخصیت وارسته سال 732 هجری قمری است و این بقعه در فهرست آثار ملی ثبت شده و دکتر منوچهر ستوده در کتاب از 'آستارا تا استرآباد' بقعه شیخ محمودی خیوی را به عنوان نگین انگشتر بناهای تاریخی این استان می خواند.
تور آستارا گردی به تالاب استیل آستارا می رسد، با وسعت 138 هکتار که ترکیبی از زیبایی های مثال زدنی خداوند نظیر کوه و جنگل و تالاب را در خود دارد.
در کنار این همه زیبایی زباله های محدوده تالاب استیل گوشه ای از نامهربانی مردم با نعمت خدادادی است که نظر هر بیینده ای را به سمت خود جلب می کند.
پارک طبیعت گردی پناهگاه حیات وحش لوندویل آستارا دیگر جاذبه ای است که مورد توجه گردشگران نوروزی قرار می گیرد.
12 راس مارال، دو راس گوزن زرد ایرانی، 11 راس گراز و حدود 100 راس خرگوش در محدوده محصور 60 هکتاری این پارک در پناهگاه حیات وحش لوندویل آستارا نگهداری می شوند.
بازدید از نمایشگاه عرضه صنایع دستی در میدان شهدای گمنام به عنوان آخرین مقصد تور آستارا گردی است و گردشگران با انواع محصولات هنرمندان صنایع دستی این شهرستان نظیر گلیم، معرق و نازک کاری روی چوب آشنا می شوند.
لیلا محمدی یکی از گردشگران نوروزی تور آستاراگردی گفت: درباره جاذبه های طبیعی و تاریخی آستارا از طریق رسانه ها مطالب زیادی را خوانده بودم ولی این جاذبه ها را امروز از نزدیک دیدم و بسیار لذت بخش بود.
وی از موزه حکیم نظامی و تالاب استیل به عنوان بهترین نقاط گردشگری این شهرستان نام برد و افزود: معرفی بیش از پیش جاذبه های گردشگری آستارا و نیز فراهم کردن بسترهای خدمات رسانی در محدوده این جاذبه ها باعث حضور چشمگیر گردشگران داخلی و خارجی در این نقاط خواهد شد.
وی با بیان اینکه تور آستاراگردی از جذابیت خاصی برخوردار است، اظهار کرد: خداوند بهترین مواهب خود نظیر دریا، کوه و جنگل را برای مردم این شهرستان ارزانی داشته است و باید قدردان آن بود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا در ادامه با اشاره به اینکه امسال یک دستگاه مینی بوس برای تور آستاراگردی در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: این تور در دو نوبت اجرا می شود و در مجموع روزانه حدود 100 نفر از خدمات آن بهره مند می شوند.
پردل امیری نژاد با تقدیر از همکاری شهرداری آستارا در راه اندازی این تور، اظهار کرد: این تور تا 14 فروردین ماه در 2 نوبت صبح از ساعت 10 و عصر از ساعت 16 در مسیرهای تعیین شده خدمات رسانی می کند.
بنا به اعلام اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا در نوروز سال 95، 874 هزار و 238 نفر از جاذبه های تاریخی، طبیعی و تجاری آستارا بازدید و در این شهرستان اقامت کرده اند.
طبیعت تالاب استیل، باغ پرندگان، پارک حیات وحش، نوار ساحلی، بازار ساحلی، منطقه دربند، گردنه حیران، باغ چای عباس آباد، بهشت کاکتوس ها، آبشار لاتون، حوضچه های طبیعی لاتون، موزه فرهنگ و آموزش مدرسه حکیم نظامی، منطقه بهارستان و آبگرم کوته کومه، بقعه های پیر قطب الدین صفوی و سید ابراهیم و سیدقاسم (ع) از جاذبه های شهرستان آستاراست و همه ساله مسافران زیادی را جدب می کند.
این شهرستان در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان با میزبانی چند میلیون مسافر در سال و تردد بیش از 800 هزار گردشگر داخلی و خارجی از مرز آن، جزو 20 شهر گردشگرپذیر کشور محسوب می شود.
گزارش: یوسف هدایتی ** انتشار : نصراله ابراهیمی
7105 / 7124/6070
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.