صیادان مازندرانی هم در آخرین روزهای فصل صید و صیادی ، به یمن ناپایداری های جوی که گردشگران را از سواحل خزر و حاشیه رودخانه ها برای تماشای صیادی دور کرده است ، بازار پررونقی را تجربه می کنند.
گزارش میدانی خبرنگاران ایرنا از شهرستان های مختلف مازندران نشان می دهد که مسافران و گردشگران حضور در بازار های ماهی فروشی را از برنامه های اصلی سفر نوروزی خود به این استان گنجانده اند.
افزایش تولید انواع آبزیان ، بویژه ماهیان پرورشی نسبت به سال گذشته در مازندران هم سبب شده است تا قیمت آنها نسبت به نوروز سال پیش حدود 15 درصد کاهش یابد و این وضعیت هم اشتیاق گردشگران را برای رفتن به بازار ماهی فروشان و رونق دادن کسب و کار در این بازار بیشتر کرده است .
هم اکنون در هر یک از شهرستان های 22 گانه مازندران یک بازار رسمی ماهی فروشی فعالیت دارد و علاوه بر این 125 مرکز عرضه ماهی زنده و منجمد هم با هدف دسترسی آسان تر شهروندان ، بویژه مسافران و گردشگران در نقاط مختلف شهری استان ایجاد شده است.
گسترش آپارتمان نشینی در شهرهای مختلف مازندران و مشکلاتی که مردم برای تمیز کردن ماهی در آپارتمان ها مواجه می شوند ، سبب افزایش مراکز عرضه ماهی در استان شده است .
** ماهی ، پرمشتری ترین قلم در منوی رستوران ها
بررسی ها نشان می دهد که ماهی شکم پر با سبزی پلو نیز یکی از منوهای اصلی بیشتر رستوران های استان مازندران به خصوص مراکز پذیرایی شهرهای ساحلی است که انتخاب اصلی بیشتر مسافران در تعطیلات نوروزی را تشکیل می دهد .
تمایل گردشگران به مصرف ماهی تازه سبب شده است تا چند رستوران ویژه طبخ ماهی نظیر قصر ماهی ، کباب کوبیده ماهی و ساندویج ماهی هم در شهرهای مازندران با همکاری شیلات و اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان گرم آبی و سرد آبی ایجاد شود.
در حال حاضر میانگین مصرف آبزیان در کشور حدود 11 کیلو گرم و تقریبا یک سوم میانگین مصرف کشورهای پیشرفته است که بیش از 30 کیلو گرم آبزی در سال مصرف می کنند.
بر اساس آمار شیلات ، بیشترین میزان مصرف ماهی در کشور مربوط به استان مازندران با حدود 14 کیلوگرم در سال است .
** تولید 95 هزار تن آبزی در مازندران
شیلات مازندران اعلام کرد که در سال 95 ، حدود 95 هزار تن انواع آبزیان در استان تولید شده است.
سه هزار و 330 واحد پرورش آبزیان در استان مازندران وجود دارد که از این تعداد 276 واحد مربوط به پرورش ماهیان سردآبی و 14 واحد هم ماهیان خاویاری است و بیش از سه هزار واحد دیگر در زمینه تولید ماهیان گرم آبی فعالیت دارند .
سفید ، کپور ، آزاد ( فیتیفاک ) انواع قزل آلا از گونه های ماهیان گرم آبی و سرد آبی استان مازندران است.
** افزایش مراکز عرضه آبزیان برنامه اصلی شیلات مازندران
رئیس اداره پایش صنایع و توسعه بازار آبزیان شیلات مازندران روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: توسعه بازار ماهی فروشی با هدف دسترسی آسان مردم هدف و برنامه ریزی اصلی شیلات است.
حسین اضغری با بیان اینکه مازندران در تولید آبزیان رتبه نخست کشور را دارد ، افزود : افزایش تولید ، تنوع در عرضه و دسترسی آسان از راهکار های بالا بردن مقدار سرانه مصرف آبزیان است.
وی یکی از دلایل پائین بودن مصرف آبزیان در کشور را مشکل تمیز کردن آن از یک سو و تیغ های موجود در گوشت ماهی از سوی دیگر برشمرد و اظهار داشت : توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری آبزیان در دستور کار شیلات قرار دارد .
او افزود : در حال حاضر مردم ما ماهی را به دو شیوه سرخ شده و یا شکم پر مصرف می کنند که در هر 2روش طبخ ، مشکل تمیز کردن و تیغ ماهی وجود دارد.
اصغری گفت : پارسال با همت تولید کنندگان و حمایت دولت تدبیر و امید ، تولید انواع آبزیان در سال گذشته در مازندران به حدود 95 هزار تن رسید و به منظور دسترسی آسان مردم به ماهی زنده ، تمیز شده و آماده طبخ ، مراکز عرضه ماهی در کنار بازار ماهی فروشان ایجاد شده است.
** تولید و عرضه ماهی پرورشی در طول سال
رئیس اداره پایش صنایع و توسعه بازار آبزیان شیلات مازندران از برنامه ریزی و مدیریت تولید ماهی پرورشی در طول سال در استان خبر داد و گفت : با هماهنگی پرورش دهندگان از امسال انواع ماهی در تمام ماههای سال وجود خواهد داشت و مردم می توانند از این ماده پروتئینی استفاده کنند.
اصغری به کاهش حدود 15 درصدی قیمت انواع ماهی پرورشی از جمله سفید ، کپور و آزاد (فیتیفاک ) در تعطیلات نوروزی امسال نسبت به سال گذشته اشاره کرد و افزود : در حال حاضر ماهی پرورشی کپور هر کیلوگرم هشت هزار تومان و فیتیفاک پنج هزار تومان در بازار ماهی فروشی مازندرن عرضه می شود.
وی قیمت هرکیلوگرم ماهی سفید پرورشی (هامور) با وزن یک کیلو و 200 گرم را حدود 14 هزار تومان اعلام کرد و گفت : عرضه ماهی منجمد ، ماهی زنده در آکواریوم ، ماهیان تمیز شده آماده طبخ و برگزاری دوره های آموزشی طبخ ماهی از برنامه های در حال اجرای شیلات استان مازندران است.
بررسی میدانی خبرنگار ایرنا از بازارهای ماهی فروشی شهرهای ساری و فریدونکنار در روز شنبه هم نشان می دهد که قیمت ماهی کفال دریایی با وزن 800 گرم تا یک کیلو گرم 19 تا 22 هزار تومان است.
همچنین قیمت ماهی سفید دریایی با وزن حدود یک کیلو گرم نیز از 24 تا 26 هزار تومان متغیر است.
کفال، سفید و کپور مهم ترین گونه های ماهیان استخوانی دریای خزر است که صید آنها از بیستم ماه مهر آغاز می شود و تا بیستم فروردین سال بعد ادامه می یابد
کفال بیشترین میزان صید ماهیگیران مازندرانی را در فصل پائیز و اوایل زمستان تشکیل می دهد و از ماه بهمن به بعد هم ماهی سفید در صدر صید قرار می گیرد.
مازندران 338 کیلومتر از سواحل دریای خزر را در اختیار دارد .
بر اساس آمار اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران تاکنون بیش از پنج میلیون نفر شب اقامت مسافران نوروزی در این استان ثبت شده است .
خبرنگار : سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.