محمدرضا روشنی رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستارا روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: صید ماهی ها در فصل تخم ریزی آنها از نظر زیست محیطی اقدام درستی نیست اما مسئولان محلی به خاطر رعایت حال و امرار معاش ساکنان حاشیه رودخانه مرزی آستاراچای، به صیادان اجازه صید می دهند.
وی افزود: از آنجائیکه صیادان جمهوری آذربایجان نیز در آن سوی رودخانه مرزی آستاراچای در این فصل ماهی صید می کنند، مقابله با صیادان ایرانی به هر دلیلی از جمله ملاحظات زیست محیطی، اجحاف در حق صیادان محلی تلقی می شود.
صادق خاصی پور رئیس اداره شیلات آستارا نیز به ایرنا گفت: هرچند اقدام به صید ماهی های استخوانی در رودخانه مرزی به خاطر ملاحظه درآمد و رفاه اهالی حاشیه آن از سوی مسئولان محلی صورت می گیرد، اما به لحاظ هجوم ماهی ها به این رودخانه برای تولید مثل در این فصل سال، صید انبوه آنها کار درستی نیست.
پیشتر فرمانده مرزبانی استان گیلان در اجتماع مرزنشینان آستارا صید ماهی های استخوانی توسط جمعی از سکنه دو طرف مرز در فصل مراجعه ماهی ها به رودخانه های آب شیرین حاشیه خزر از جمله رودخانه آستاراچای را بر اساس توافق مرزبانی ایران و جمهوری آذربایجان اعلام کرد.
سرهنگ کیاست سپهری گفت: افزایش ایام صید در رودخانه آستاراچای که مورد درخواست مرزنشینان است، باید با موافقت مسئولان رده بالای مرزبانی دو کشور صورت گیرد و با توجه به صید بی رویه، نسل آبزیان با خطر انقراض مواجه شده و افزایش روزهای صید در رودخانه مرزی صلاح نیست.
سید رضا نظری فعال حامی محیط زیست در آستارا نیز گفت: صید ماهی های استخوانی در ماه های اسفند و فروردین به لحاظ هجوم انبوه آنها به رودخانه های آب شیرین، جفایی بزرگ در حق محیط زیست است و مجوز آن به هر علت و ملاحظه ای صادر شده باشد، اقدامی نارواست.
وی افزود: رودخانه مرزی آب شیرین آستاراچای با کف سنگلاخی به عنوان زایشگاه ماهی های استخوانی و آزاد است و این آبزیان همواره در آب های شیرین تخم ریزی می کنند و ماهی های استخوانی باردار یا مولد در هر رودخانه ای به دنیا آمده باشند، بنا بر هدایت غریزی برای تخم ریزی به همان رودخانه یا زادگاه خود باز می گردند و متاسفانه در دام صیادان گرفتار می شوند.
وی بیان کرد: سال هاست که فریاد زیر آب ماهی ها را به گوش مسئولان رسانده ایم اما همیشه رفاه حال صیادان و سکنه اطراف رودخانه مرزی بر خطر انقراض ماهی ها ترجیح داده شده و با تداوم این امر، تعداد ماهی های خاویار و فوک، بسیار اندک شده و نسل ماهی های آزاد و استخوانی در خطر انقراض قرار گرفته است.
نظری ادامه داد: گروه های دوستدار اکوسیستم آبی آستارا با برگزاری نخستین دوره مسابقه نقاشی به مناسبت جشن تولد ماهی های استخوانی بین کودکان و نوجوانان این شهرستان، برای ترویج فرهنگ مهربانی با محیط زیست و آگاهی عمومی مبنی بر امتناع از صید ماهی ها در فصل تخم ریزی آنها تلاش هایی انجام داده اند.
رودخانه مرزی آستاراچای شهرستان مرزی بندر آستارا از ارتفاعات کوهستان حیران و دامنه شیندان آن سرچشمه گرفته و به طول حدود 38 کیلومتر در مرز ایران و جمهوری آذربایجان جریان دارد و از محدوده آقچای تا نقطه اتصال رودخانه به خزر، محل تولید مثل و تخم ریزی ماهی هاست.
شهرستان آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
گزارش از عیسی پاشاپور ** انتشاردهنده: کبیری
7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.