مجتبی مزروعی روز چهارشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) شهرستان آستارا افزود: اهل اصفهان و فرزند جانباز هستم و برای برخورداری از معافیت های مالیاتی و مزایای کارآفرینی با صرف هشت میلیارد ریال سرمایه در شهرک صنعتی آستارا کارخانه احداث کرده ام، اما تاکنون به علت کاغذبازی اداری به دریافت تسهیلات بانکی موفق نشده ام.
وی افزود: با بیمه و مشغول کردن 25 کارگر بومی در کارخانه، ماهیانه هزار و 200 جین لباس زیر، 2 هزار عدد مانتو و 6 هزار بسته سلامت بیمارستانی با مارک آستارا سیتی تولید می کنم اما ازیک ماه قبل به علت مشکلات مالی، کارگران را به خانه هایشان فرستاده ام تا با رفع مشکلات، زمینه فعالیت مجدد آنها را فراهم کنم.
وی اظهار کرد: چند نفر از کارگرانم با تماس تلفنی، تقاضای ادامه کار با نصف حقوق را دارند و اگر با دریافت تسهیلات بانکی مشکلات مالی را برطرف کنم، علاوه بر تامین شغل مستمر کارگران و افزایش تعداد آنها، حجم تولیدات را افزایش خواهم داد.
مزروعی بیان کرد: تاکنون فقط از 2 هزار متر مربع زمین در شهرک صنعتی آستارا بهره مند شده و در 600 متر آن کارخانه ساخته ام و در صورت دریافت تسهیلات بانکی، بخش دوم آن را نیز احداث خواهم کرد و مسئولان باید به جای جذب سرمایه گذار جدید به فکر حفظ سرمایه گذاران و کارآفرینان موجود باشند و از بی انگیزگی و فرار آنها جلوگیری کنند.
او ادامه داد: با تقاضای وام من به میزان 10 میلیارد ریال در سال 93 از سوی شرکت شهرک های صنعتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان موافقت شد اما تاکنون به دریافت آن موفق نشده ام و اگر تسهیلاتی هم بدهند 18 درصد سود خواهد داشت و این رقم برای تولید، توجیه اقتصادی ندارد و این وام ها می توان را بدون منت و اطاله زمان از موسسات مالی و اعتباری دریافت کرد.
این سرمایه گذار و کارآفرین گفت: برای دریافت تسهیلات به صندوق کارآفرینی نیز مراجعه کرده ام و متاسفانه شمار متقاضی در نوبت وام آن صندوق زیاد است و فقط به ازای اشتغال پنج نفر و تا سقف یک میلیارد ریال تسهیلات پرداخت می کنند؛ در حالی که اگر وام کافی به کارخانه من اختصاص یابد، زمینه اشتغال 100 نفر در آن وجود دارد.
مزروعی اظهار کرد: هرینه ایجاد یک شغل در صنعت نساجی سه میلیارد ریال و در صنعت پتروشیمی حدود 30 میلیارد ریال است و صنعت نساجی، کارآفرین و متکی به کارگر است و از مسئولان انتظار می رود بیش از این به توسعه زیرساخت ها و فضای کار نساجی توجه داشته باشند.
هوشنگ هنرور مدیر طرح، برنامه و فروش لباس زیر کارخانه و شرکت شکوه مهر دیبا نیز گفت: در اغلب خانه های بخش لوندویل آستارا کارگاه های خانگی تولید لباس زیر فعال است و کارگران ماهر زیادی از دیرباز در این حوزه تربیت شده اند و بازار عباس آباد تهران و برخی از استان های دیگر، مملو از لباس زیر تولیدی آستاراست و این شهرستان می تواند به قطب تولید این محصول در کشور تبدیل شود.
وی افزود: سرمایه گذار شرکت شکوه مهر دیبا و کارخانه تولید لباس زیر و مانتو در شهرک صنعتی آستارا به لحاظ توجه مردم به کالای خارجی، در برخی از مواقع متحمل ضرر شده است اما اغلب تولیدات خود را به منظور ترویج مصرف کالای ایرانی با مارک آستارا سیتی عرضه می کند.
وی اظهار کرد: با تکمیل خط ریلی کریدور شمال-جنوب و امکان انتقال کالا از جنوبی ترین نقطه کشور به آستارا و صدور به خارج از مرز این شهرستان، گردشگری و اقتصاد رونق بیشتری خواهد یافت و بستر تولید بیشتر لباس در شرکت و کارخانه ما نیز فراهم تر خواهد شد و امیدواریم مسئولان با تامین سرمایه در گردش از ما حمایت کنند.
علی موسوی مدیر شهرک صنعتی آستارا نیز گفت: تاکنون به 36 واحد تولیدی و اقتصادی در این شهرک مجوز تاسیس و فعالیت داده شده و 15 مورد آن ایجاد شده است، اما همه آنها به علت مشکلات مالی و نداشتن سرمایه در گردش، راکد یا نیمه فعال هستند.
آستارا با 86 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد و به علت میزبانی چند میلیون مسافر در سال و تردد حدود 800 هزار گردشگر داخلی و خارجی از مرز آن در سال، یکی از 20 شهر گردشگرپذیر کشور محسوب می شود و بازارهای این شهرستان از شهرت برخوردار است.
مصاحبه از : عیسی پاشاپور ** انتشار : نصراله ابراهیمی
7124/6070
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.