به گزارش ایرنا، معیشت مردم و رونق اقتصادی کشور از مهمترین دغدغه های رهبر معظم انقلاب است؛ از اینرو؛ معظم له ، در طول سالیان متوالی مسیرهایی برای مردم و مسئولان در جهت رونق اقتصادی و توسعه کشور و بدنبال آن بهبود وضعیت معیشت و رفاه عمومی ترسیم کردند که در سال های متوالی اخیر با کلید واژه هایی همچون همت مضاعف و کار مضاعف، جهاد اقتصادی و حمایت از تولید،کار و سرمایه ایرانی و امسال مجموعه این برنامه ها در اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل جلوه گر شده است.
به فرموده مقام معظم رهبری' اگر ما بخواهیم مشکل رکود را حل کنیم، مشکل تولید داخلی را حل کنیم ، مسئله بیکاری را حل کنیم ، گرانی را مهار کنیم ، همه اینها در مجموعه اقتصاد مقاومتی گنجانده شده است' .
اقتصاد مقاومتی رویارویی با اقتصادی وابسته ،مصرف کننده و غیر منفعل و مقاوم دربرابرتکانه های درونی ، بیرونی ،بلایای طبیعی و بحران هاست که سعی در تغییر ساختارهای اقتصادی موجود وبومی سازی آن دارد.
دولت تدبیر و امید از زمان روی کار آمدن اهتمام ورزید تا مسیر رفع مشکلات را با استفاده از چراغی که مقام معظم رهبری برای همگان بویژه دولتمردان روشن کردند ، بپیماید و در همین راستا، اقتصاد مقاومتی را سرلوحه و پیوست همه برنامه های خود قرار داد.
گیلان استانی مملو از ظرفیت هاییست که تحقق هریک می تواند تجلی عینی اقتصاد مقاومتی باشد؛ اما آنچه که طی سال های گذشته و اخیر، رنج مردمان سرزمین نارنج و ترنج رانمایان کرده ، معضل بیکاری بوده است .
در همین راستا، گیلان براساس دستور العمل های ابلاغی دولت برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی با ایران اسلامی همگام شد ؛ از اینرو، دولتمردان عزم خود را جزم کردند تا با اقدامات مختلف اقتصاد مقاومتی برای رفع یکی از مهمترین مشکللات این سرزمین گام بردارند. .
بر همین اساس، توجه به اقتصاد درون زا و رفع مشکلات واحدهای تولیدی از مهمترین گام های اجرای اقتصاد مقاومتی در این استان است.
با همت و اراده دولتمردان در استان اکنون فضای تازه ای در استان گشوده شده تا بستر اشتغالزایی رنگ و بوی جدیدی بگیرد.
استاندار گیلان در رابطه با اهمیت ایفای نقش استان ها در تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: نقش استان ها در پیشبرد اهداف این روش مترقی اقتصادی ، بیش از پیش اهمیت دارد ؛ چراکه، تحولات ساختاری در نظام اقتصادی یک کشور اتفاق نخواهد افتاد ،مگر باهم افزایی اجزای آن و برهمین اساس دولت تدبیر و امید براساس فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی اقدام کرده است.
محمد علی نجفی با بیان اینکه برنامه ریزی ها در سال های اخیر ، همواره با نگاه به اهداف غایی اقتصاد مقاومتی در استان صورت گرفته است ، افزود: حمایت از تولید داخلی صادرات محور و دانش بنیان ، اصلی ترین محور فعالیت های اقتصادی استان در زمینه اقتصاد مقاومتی است.

**
اختصاص حدود 500 میلیارد تومان تسهیلات برای احیای واحدهای راکد
استاندار گیلان با بیان اینکه رفع بسیاری از مشکلات مبتلا به ساختار اقتصادی کشور از جمله بیکاری ، تورم و رکود در سایه اقدامات اجرایی تحقق اقتصاد مقاومتی ترسیم می شود، اظهار کرد: برنامه ریزی های استان بر همین اساس با نگاه اهداف اقتصاد مقاومتی انجام شده است.
محمد علی نجفی اظهار کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی ، با تلاش همه دستگاه های اجرایی بانک ها و بخش خصوصی تمام سهمیه تعیین شده 470 میلیارد تومانی تسهیلات رونق تولید برای استان جذب شد و به بیش از 500 میلیارد تومان رسید.
براساس اخرین آمارها ، 788 واحد تولیدی شامل واحدهای کشاورزی و صنعتی با تزریق این تسهیلات جانی تازه گرفته اند . با دمیدن روح امید در تولید کنند گان میزان سرمایه گذاری داخلی نیز افزایش یافته بطوری که براساس آمارهای رسمی اعلام شده ، فقط میزان سرمایه گذاری داخلی در استان از 2 هزار میلیارد تومان در سال 92 به پنج هزار میلیارد تومان در سال 95 افزایش یافته است.

**
شتاب بخشیدن به روند توسعه زیرساخت ها با جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی
شتاب بخشیدن به روند توسعه زیرساخت ها از سیاست های مهم استانی برای تسریع جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی است ؛ تکمیل سدهای نیمه تمام و ساخت 11سد جدید لاستیکی، ساخت بیمارستان های مجهز و توسعه شبکه های برق رسانی و تولید انرژی های پاک ، تکمیل راه آهن و باقی مانده آزادراه رشت- قزوین از جمله این تلاش ها ست.
استاندار گیلان با اشاره به ظرفیت بنادر گیلان به 40 میلیون تن با روند تکمیل توسعه بنادر استان گفت: توسعه بنادر انزلی و آستارا و ساخت مجتمع های کاسپین بسترهای مناسبی را برای صادرات فراهم می کند.
نجفی افزود: براساس ارزیابی شورای عالی مناطق آزاد کشور ، منطقه آزاد انزلی رتبه برتر بین هفت منطقه کشور در اجرا و تحقق اقتصاد مقاومتی را به خود اختصاص داده است.
وی افزایش طرح های سالم سازی دریا ، تجهیز و تبدیل آن به مکان های مناسب گردشگری و همچنین بهره مندی از ظرفیت دریای خزر برای تولید ماهی با اجرای پرورش ماهی در قفس و ماهیان خاویاری در نوار ساحلی را از اقدامات دیگر برای بهره گیری از خزر برای تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

**
هدف گذاری تاسیس 100 شرکت دانش بنیان در راستای اشتغالزایی
استاندار گیلان با بیان اینکه تشکیل ستاد توسعه شرکت های دانش بنیان برای کمک به بهره گیری از علم و فناوری در اشتغالزایی از دیگر اقدامات استان برای تحقق اقتصاد مقاومتی است ، تصریح کرد: در این راستا، با هدف گذاری یکصد شرکت دانش بنیان در گیلان تا کنون ، 52 شرکت به ثبت رسیده است.
نجفی توجه به رونق روستاها برای ماندگاری روستاییان را از دیگر سیاست های اقتصاد مقاومتی در استان خواند و گفت: افزایش شاخص گازرسانی روستایی در استان از 63 به 95 درصد، آب روستایی از 64 به 76 درصد و آسفالت راه روستایی از 39 به 52 درصد طی سه سال گذشته از دیگر اقداماتی بوده که در راستای اقتصاد مقاومتی انجام شده است.
وی با بیان اینکه به کسب و کارهای جدید در روستاها توجه شده است، گفت: افزایش دسترسی روستائیان به اینترنت از 45 به یکهزارو 356 روستا گواه این مدعاست.
وی یاداورشد: فراهم کردن این زیرساخت ها موجب شد تا طرح روستای بدون بیکار به صورت نمونه در کشور در گیلان اجرا شود.

**
آمادگی 24 شرکت خارجی برای سرمایه گذاری درگیلان
استاندار گیلان در ادامه از اعلام آمادگی 24 شرکت خارجی برای سرمایه گذاری با براورد اولیه 621 میلیون دلار و نیز 500 میلیون یورو در استان خبر داد و گفت: همچنین بانک توسعه زیرساخت آسیا سرمایه گذاری 350 میلیون دلاری در بخش آب و برق را در گیلان به تصویب رسانده است.
وی به فراهم شدن بسترهای توسعه صادرات غیر نفتی نیز اشاره و تصریح کرد : با فراهم شدن بسترهای توسعه صادرات غیر نفتی از طریق افزایش ارتباط و تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه صادرات از گیلان 17 درصد افزایش داشته است.
نجفی خاطرنشان کرد: افزایش ارتباطات با جمهوری آذربایجان و ارمنستان ، ساخت خط ریلی آستارا - آستارا و تکمیل کریدور شمال و جنوب و همچنین ساخت سرای تجاری ایرانیان در آستاراخان روسیه با سرمایه گذاری اتاق بازرگانی اتاق گیلان فرصتی را فراهم خواهد کرد تا گیلان به پایگاهی برای صادر کنندگان گیلانی و ایرانی تبدیل شود.
گیلان امروز بدنبال اهتمام دولتمردان در چندین فصل متوالی رتبه نخست بهبود فضای کسب و کار کشور را کسب کرده و از آغاز روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در این جایگاه به طور متغیردر رتبه اول و دوم کشور قرار گرفته است.
در پایان سال 91 در آغاز روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، براساس آمار های رسمی؛ گیلان رتبه دوم تا پنجم بیکاری کشور را یدک می کشید ؛ دولتمردان تدبیر و امید آمدند تا با هر کلیدی که می توانند قفل هایی هرچند کوچک از مشکلات استان و مردم را بگشایند.
براساس آمارهای رسمی ؛ با اهتمام دولتمردان ، آمار بیکاری از 15 و شش دهم درصد به نرخ تک رقمی 9 و شش دهم درصدرسیده است که کمترین نرخ در 14 سال گذشته است.
تمامی اقدامات انجام شده طی سه سال و اندی گذشته در راستای اقتصاد مقاومتی امروز به تک رقمی شدن نرخ بیکاری در استان انجامیده و رتبه استان از دوم تا پنجم در بیکاری به بیست و سوم و بیست و چهارم رسیده است و گیلان براساس آخرین آمار هفتمین استان اشتغالزای کشور است.
این دستاوردها تنها گوشه هایی از همت مدیران این استان برای حرکت در مسیر رسیدن به اقتصاد مقاومتی است ؛ و اکنون قطار توسعه در مسیر اقتصاد مقاومتی در گیلان همچنان شتابان به پیش می رود تا مردان تدبیر و امید رفاه و توسعه هرچه بیشتر استان را برای مردمان این سرزمین به ارمغان بیاورند.
روز (سه شنبه) طرح های اقتصاد مقاومتی در گیلان با حضور وزیر نفت و وزیر معین اقتصاد مقاومتی در استان مورد بررسی قرار گرفت.
شرکت در جلسات اقتصاد مقاومتی ،کارگروه رفع موانع تولید ، نشست توسعه گردشگری و بازدید هوایی از سایت نفتی سردار جنگل رودسر از جمله برنامه های سفر یکروزه وزیر نفت به استان گیلان بود.
گزارش از: مریم سلیمانی ** انتشار : نصراله ابراهیمی
7296/6070
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.