به گزارش ایرنا، آنان معتقدند هر چند که مبارزه با قاچاق کالا نیازمند برخوردهای قانونی نیز هست ولی ترویج فرهنگ مصرف کالای ایرانی نیز راهکار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

**بهبود وضعیت اقتصاد کشور در گرو خرید کالای ایرانی
عضو گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بهبود وضعیت اقتصاد و اشتغال کشور در گرو خرید کالای ایرانی توسط مردم است.
دکتر محمد حسین داوودی فر به کاهش نرخ طلاق، امید به زندگی، میزان بهره مندی مردم از رفاه اجتماعی، بهره مندی از مسکن به عنوان مهمترین شاخص های اقتصادی کشور اشاره و تصریح کرد: رونق اشتغال شاخصی است که ارتباط مستقیم و تاثیر گذار با تمام این شاخص ها دارد.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی از جمله کشورهایی است که در سال های اخیر در رده کشورهای صنعتی و بهره مند از تولید در جهان قرار گرفته است، اما با این وجود همچنان کالاهای خارجی با نشانک های مختلف در بازار فروش دیده می شود.
وی ادامه داد: آمارهای اقتصادی نشان می دهد محصولات ایرانی به مراتب از کیفیت بالاتری نسبت به برخی محصولات مشابه خارجی برخوردار هستند و اگر فرهنگسازی و اطلاع رسانی درستی در این زمینه صورت گیرد می توان شاهد استقبال مردم از خرید کالای ایرانی بود.
داوودی فر خرید کالاهای ایرانی توسط دستگاه های اجرایی را عنصری مهم در ترویج فرهنگ خرید محصولات داخلی دانست و افزود: خرید کالای ایرانی به معنای بهبود وضعیت معیشت بخش مهمی از افراد جامعه به صورت مستقیم و غیر مستقیم است.

**اصناف پرچم دار ترویج خرید کالای ایرانی
رئیس اتاق اصناف سبزوار نیز اظهار کرد: اصناف به عنوان پرچمدار خرید کالای ایرانی در جامعه محسوب می شوند که فرهنگ سازی مهمترین عنصر ‌آن است.
فخرالدین فتاحی گفت: سیاست های دولت و همراهی تولید کنندگان سبب شد تا امروز کالای با کیفیت ایرانی در بازار بیش از گذشته مورد استقبال مردم باشد.
وی اظهار کرد: برخی افراد سودجو با واردات کالاهای قاچاق و با نشانک های اجناس ایرانی به بازار مصرف سبب بی اعتمادی مردم به محصولات داخلی می شوند که در این زمینه اتاق اصناف با تشدید نظارت ها و شناسایی متخلفان از فروش این گونه محصولات جلوگیری می کند.
فتاحی عنوان کرد: تقویت گرایش جامعه به خرید و مصرف کالای ایرانی برای کاهش حجم قاچاق کالا در بازار ضروری است و این موضوع نیازمند اطلاع رسانی بیش از پیش است.
وی ادامه داد: اصناف حلقه اتصال بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان هستند و از تولید کنندگان نیز انتظار می رود تا اصناف را با ارائه کالاهای ایرانی با کیفیت یاری کنند.
رئیس اتاق اصناف سبزوار خاطرنشان کرد: در همین راستا به 42 اتحادیه و 13 هزار عضو صنفی این شهرستان تکلیف شده تا از فروش کالاهای غیر ایرانی خودداری و عرضه محصولات ایرانی را در دستور کار قرار دهند.
فتاحی با اشاره به تشکیل 6 تیم بازرسی برای بررسی وضعیت بازار و جلوگیری از گران فروشی در روزهای پایانی سال افزود: جلوگیری از عرضه کالاهای قاچاق در جهت حمایت از تولیدات داخلی از مهمترین وظایف این بازرسان است.

** پویش'خرید کالای ایرانی' اقدامی ستودنی و موثر است
یکی از فعالان بخش صنعت سبزوار نیز گفت: برپایی پویش 'خرید کالای ایرانی' اقدامی ستودنی و موثر در ترویج فرهنگ خرید محصولات داخلی است.
علی عامری که مدت 30 سال از عمر خود را در صنایع مختلف از جمله قطعه سازی سپری کرده است با اشاره به رونق بخش صنعت در سه سال اخیر افزود: رونق بخش صنعت و تولید کشور ارتباط مستقیم و غیر مستقیم با سایر مشاغل های خدماتی، توزیعی، فنی و مهندسی دارد.
وی با بیان آسیب های وارد شده به بخش صنعت به دلیل سیاست های غلط گذشته ، ادامه داد: در سال های اخیر تحریم ها تاثیر مستقیم بر بخش صنعت گذاشت و سبب شد تا معیشت بخش مهمی از فعالان این عرصه از جمله کارگران در معرض خطر قرار گیرد.
وی گفت: واردات بی رویه محصولات بی کیفیت در کنار سیاست های غلط گذشته، افزایش تحریم ها، و حاکم شدن رکورد و تورم بزرگترین ضربه را به تولید کنندگان و فعالان اقتصادی وارد کرد.
عامری ادامه داد: صنعت پوشاک، چرم، خودرو سازی، قطعه سازی، نساجی و غیر آن از جمله صنایعی است که در چند سال گذشته تحت تاثیر واردات بی رویه و بدون ضابطه قرار گرفتند.
وی عنوان کرد: سیاست مهار تورم سبب شد تا در سال های اخیر بازار تولیدات صنعتی در کنار سایر محصولات تولیدی از رشد ثابتی برخوردار باشد و میزان واردات نیز کاهش یابد.
این فعال در عرصه صنعت عنوان کرد: تصویب قانون رفع موانع تولید، اختصاص تسهیلات به واحد های صنعتی، فراهم آوری شرایط صادرات محصولات ایرانی، سخت گیری در واردات محصولات خارجی و جلوگیری از واردات بی رویه محصولات بی کیفیت در سال های اخیر سبب رونق بخش صنعت کشور شده است.
عامری یادآورشد: دولت با تلاش های خود بخش تولید کشور را از رکود نجات داد و انتظار تولید کنندگان از مصرف کنندگان حمایت از این بخش با خرید کالای ایرانی است.
او خاطرنشان کرد: خرید کالای ایرانی سبب رونق فضای رقابت پذیری بین واحد های تولیدی، عرضه محصولات با کیفیت، افزایش اشتغال و آغاز دوباره صادرات را می شود که این موضوع تاثیر به سزایی بر تغییر وضعیت معیشیتی مردم دارد.

**حمایت از تولید داخلی باید در کتب درسی گنجانده شود
معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار نیز گفت: تبلیغ خرید کالای ایرانی نیازمند به فرهنگسازی است و این موضوع متوجه سایر دستگاه های مرتبط با این عرصه شامل شهرداری ها، آموزش و پرورش و دانشگاه ها است.
احمد برادران افزود: باید در کتب درسی دانش آموزان و دانشجویان موضوع حمایت از تولیدات داخلی که از الزامات مهم برنامه اقتصاد مقاومتی محسوب می شود، گنجانده شود و مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه ترویج فرهنگ خرید کالاهای ایرانی منجر به رونق تولید داخلی می شود، ادامه داد: جلوگیری از خروج ارز از کشور، رونق اشتغال، کاهش بیکاری جامعه، افزایش فرصت های شغلی برای جوانان، جلوگیری از تعطیلی کارخانه ها، اصلاح فرهنگ اجتماعی و رفتاری مردم در خرید و غیر آن از جمله نتایج خرید کالای ایرانی است.
برادران با تاکید براینکه خرید کالای خارجی سبب محدود شدن اشتغال در داخل کشور می شود، گفت: در همین راستا در کمیسیون ها و کارگروه های اشتغال، اقتصاد مقاومتی و مبارزه با قاچاق کالا وارز بر بر موضوع حمایت از تولیدکنندگان داخلی، رفع موانع تولید و جلوگیری از عرضه کالای قاچاق تاکید می شود.
وی گفت: البته تولید کنندگان کالاهای ایرانی نیز باید تنوع و کیفیت محصولات را افزایش دهند تا میل و رغبت مردم برای خرید این کالا افزایش یابد.

** افزایش تعرفه های واردات کالا برای حمایت از تولیدات داخلی
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مجلس شورای اسلامی در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و حمایت از کالای ایرانی، افزایش تعرفه های واردات کالا به کشور را در دستور کار قرار داده است.
رمضانعلی سبحانی فر افزود: برای حمایت از تولید کنندگان داخلی باید بسترهای مناسب قانونی فراهم شود که در سه سال گذشته مجلس شورای اسلامی و دولت با تصویب و ابلاغ لایحه خروج از رکود و رفع موانع تولید، اصلاح قانون مالیات، قانون اصناف و غیرآن زمینه مناسب برای حمایت از این بخش را فراهم کردند.
وی با بیان اینکه حمایت از تولیدات داخلی از مهمترین الزامات برنامه اقتصادی مقاومتی است، اظهار کرد: اقتصادهای زیر زمینی، فساد مالی-اداری و قاچاق کالا از مهمترین چالش های موجود برای حمایت از تولیدات داخلی و تحقق برنامه اقتصاد مقاومتی است.
سبحانی فر گفت: اگرچه دولت و مجلس با راهکارهای قانونی با ورود بی رویه کالاهای خارجی و قاچاق کالا مبارزه می کنند، اما بهترین راه مبارزه با آن نهادینه شدن فرهنگ خرید کالای ایرانی است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: دولت یازدهم و مجلس شورای اسلامی برای از بین بردن ریشه‌های اقتصاد زیر زمینی، غیر شفاف و فساد مالی تلاش های زیادی کرده اند.
او با تاکید بر اینکه دولت یازدهم بستر مناسب برای رونق تولیدات داخلی را فراهم کرده است، افزود: اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانه ها مهمترین دلیل و سبب ایجاد بی ثباتی، نابسامانی و متوقف شدن چرخ تولید در کشور بود.
سبحانی فر با اشاره به اینکه دولت با همراهی مجلس همه تلاش خود را برای نجات اقتصاد کشور، به حرکت درآوردن چرخ های تولید و خروج کشور از رکود و تورم صرف کرد، ادامه داد: دولت با شناسایی واحدهای نیمه فعال و نیمه تعطیل و پرداخت تسهیلات، بستر مناسب برای نوسازی و بهسازی بخش صنعت کشور را فراهم کرد که این موضوع در تولید کالاهای ایرانی با کیفیت موثر است.
سبحانی فر ادامه داد: خرید کالای ایرانی زمینه ساز پویایی اقتصاد، کاهش واردات محصولات مشابه خارجی و وابستگی کشور به این محصولات است و در کنار آن تولید کنندگان ایرانی از ظرفیت و توان لازم برای صادرات محصولات خود به خارج از کشور برخوردارند که این موضوع نیز در رونق این بخش موثر است.
وی گفت: خرید کالای ایرانی امروز به یک گفتمان در ادبیات اقتصادی کشور تبدیل شده است و تاکیدات رهبر معظم انقلاب در این زمینه نشان از اهمیت این مسئله دارد.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: براساس قانون تنها محصولاتی مجوز واردات به کشور را می گیرند که مشابه آن در داخل تولید نشود و یا تولید آن برای تولید کنندگان داخلی صرفه اقتصادی نداشته باشد.
سبحانی فر با بیان اینکه افزایش کیفیت تولیدات داخلی موجب اعتماد عمومی افراد جامعه به محصولات ایرانی می شود، افزود: این مسئله نوعی رقابت پذیری را در بین تولیدکنندگان ایجاد می کند که در افزایش کیفیت کالاها موثر است.
وی افزود: در سه سال گذشته زیر چتر حمایت های دولت و بسترسازی های قانونی مجلس شورای اسلامی کیفیت محصولات ایرانی افزایش یافته است، به طوری که با محصولات خارجی قابل رقابت است.

**حمایت از تولیدات ایرانی وظیفه ای همگانی است
رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی نیز گفت: حمایت از کالا و تولیدات ایرانی یک وظیفه همگانی است و پویش' ترویج خرید کالای ایرانی' نقش موثری در فراگیری این موضوع دارد.
حسین مقصودی با بیان اینکه رهبر مظعم انقلاب با نامگذاری امسال به عنوان اقتصاد مقاومتی توجه مسئولان و مردم را به سوی حمایت از کالای ایرانی جلب کردند، گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی توجه به توان داخلی و خرید کالای ایرانی در همین راستا است.
وی ادامه داد: با فراهم سازی سازوکارهای مناسب زمینه برای رونق تولیدات داخلی در محصولات مختلف فراهم می شود که این موضوع در افزایش اشتغال و کاهش واردات محصولات خارجی موثر است.
مقصودی مبارزه با قاچاق کالا و افزایش تعرفه های گمرک واردات محصولات خارجی را از مهمترین بستر های تقویت و حمایت از تولید کنندگان داخلی دانست و گفت: خرید هر محصول خارجی توسط مردم به معنای بیکار شدن یک کارگر ایرانی است و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: امروز تولیدات داخلی با نشانک های معتبری در کشور وجود دارد که با مشابه خارجی در حال رقابت هستند و این مسئله نشان از افزایش کیفیت محصولات داخلی است.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: خرید کالای ایرانی سبب تشویق تولیدکنندگان داخلی برای بهبود کیفیت محصولات و افزایش تولیداتشان می شود که این مسئله تاثیر مستقیم بر پوپایی وضعیت اقتصادی و رونق اشتغال کشور دارد.
شهرستان سبزوار دارای 240 کارگاه صنعتی است که 6 هزار نفر در آن به فعالیت می پردازند و از این تعداد 105 کارگاه قطعه سازی است که یک هزار و 100 نفر در آن مشغول به کار می باشند.
مرکز شهرستان 320 هزار نفری سبزوار در فاصله 230 کیلومتری از غرب مشهد مقدس قرار دارد.
8144/7500/6012خبرنگار: جواد پورسخاوت ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.