با رغبت مردم به خرید لباس نو و داغ شدن بازار پوشاک نوروزی در سراسر کشور، لباس های گوناگون برای جلب نظر مشتریان خودنمایی می کنند و بازار بزرگ ساحلی شهرستان مرزی بندر آستارا در غرب استان گیلان وهمسایگی جمهوری آذربایجان نیز برای بازدید و خرید مسافران محیا شده است اما بیش از 50 درصد لباس هایی که در آن عرضه می شود، تولیدات ایرانی با برندهای خارجی است.
عارف باباش پور رئیس اتاق اصناف آستارا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: بازار بزرگ ساحلی این شهرستان با حدود هزار و 500 غرفه و واحد تجاری زمینه اشتغال بیش از پنج هزار نفر را فراهم کرده است و بیشتر کالاهایی که در آن عرضه می شود، لباس هایی است که در بخش لوندویل آستارا و شهرستان های اردبیل و نمین استان اردبیل تولید می شود.
وی بیان می کند: این کالا ها اغلب مرغوب تر از نمونه های خارجی خود است اما تولیدکنندگان آنها به علت گرایش مردم به خرید کالای خارجی، محصولات خود را با مارک های بیگانه عرضه می کنند و متاسفانه بیشر بسته های لباس در حین انتقال به بازار آستارا در جاده های مواصلاتی این شهرستان، به علت داشتن برندهای خارجی به عنوان محموله های قاچاق ضبط و توقیف می شود و بازاریان متضرر می شوند.
وی ادامه می دهد: بازار بزرگ ساحلی آستارا به دلیل سابقه فروش محصولات روسی و خارجی، به مرکز عرضه اجناس وارداتی مشهور شده است و بسیاری از صاحبان غرفه های آن مستاجر هستند و برای رونق خرید و فروش و تامین مخارج اجاره و سرقفلی های گزاف غرفه ها، مجبورند کالاهای ایرانی را با نام های خارجی عرضه کنند.
وی معتقد است باید با اعطای تسهیلات کم بهره با دوره های تنفس زیاد و بازپرداخت طولانی از تولیدکنندگان کالاهای مرغوب ایرانی حمایت شود و به تدریج با عرضه تولیدات داخلی با مارک های ایرانی و پیش روی کالاهای مرغوب داخلی در بازار، فضای فروشگاه ها و غرفه ها از لوث اجناس خارجی پاک شود.
از سوی دیگر بخشدار لوندویل شهرستان آستارا از فعالیت واحدهای کارگاهی خانگی متعدد در این شهر خبر می دهد و می گوید: تولید لباس زیر در خانه های لوندویل از دیرباز رایج و شغل بسیاری از اهالی این بخش شده است، اما اغلب تولیدات آنها با برندهای خارجی به بازار ساحلی آستارا عرضه و به مناطق دیگر منتقل می شود.
وی ادامه می دهد: این واحدهای تولیدی برای توسعه و تبدیل به کارگاه های بزرگ و کارخانه ها به تسهیلات بانکی نیاز دارند و صاحبان آنها می توانند با دریافت وام، سطح کار و تولیدات خود را ارتقاء دهند.
مجتبی مزروعی مدیرعامل شرکت شکوه مهر دیبا تنها کارخانه تولید لباس زیر و مانتو در آستارا مستقر در شهرک صنعتی این شهرستان نیز می گوید: از سال 94 کار خود را آغاز کرده ام و ماهیانه هزار و 200 جین لباس زیر، 2 هزار عدد مانتو و سه هزار بسته سلامت بیمارستانی محتوی لباس بستری بیماران را تولید می کنم.
وی بیان می کند: به کیفیت کالای داخلی اعتقاد دارم و فروش بالای کارخانه ام دلیل مرغوبیت تولیدات من است و محصولاتم را با عنوان شهرک صنعتی آستارا عرضه می کنم اما استفاده از مارک های خارجی بر کالاهای مرغوب داخلی رواج گسترده ای دارد و در گذشته، سه مغازه در بازار ساحلی آستارا داشتم که به علت گرایش مردم به کالای خارجی، 2 واحد را تعطیل کردم و اکنون فقط در یک واحد تجاری، تولیدات خود را با نام آستارا سیتی عرضه می کنم.
وی ادامه می دهد: 80 درصد مواد اولیه لباس های تولیدی من، ایرانی است و از تهران و اصفهان تهیه می کنم و انصاف نیست کالاهای خود را با مارک خارجی عرضه کنم و امیدوارم با ترویج فرهنگ خرید کالای ایرانی، تولیدات داخلی جایگاه شایسته خود را دریابد و تولیدکنندگان و بازاریان با افتخار به عرضه محصولات وطنی مبادرت بورزند.
آشکار است که کالای مرغوب ایرانی همچون یوسفی به دست نزدیکان خویش به چاه غربت انداخته و به زر ناسره فروخته می شود و مرغوبیت محصول داخلی، چوب باور نادرست کیفی بودن جنس خارجی را می خورد؛ اکنون باید با شعار عید ایرانی، کالای ایرانی و ترویج فرهنگ اصالت و مرغوبیت کالای داخلی عزم ملی را برای احیای جایگاه محصولات ایرانی برانگیزیم و تولید ملی را از منظر اقتصاد مقاومتی تقویت کنیم.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 86 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد و سالیانه با میزبانی از میلیون ها مسافر و تردد بیش از 800 هزار گردشگر خارجی و داخلی در مرز آن، به عنوان یکی از 20 شهر گردشگر پذیر کشور محسوب می شود.
گزارش از عیسی پاشاپور ** انتشار : نصراله ابراهیمی
7124/6070
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.