به گزارش ایرنا، محمد حسین جزیره ای سال 1301 در شهر ساحلی انزلی پیوندگاه جنگل های هیرکانی و دریای خزر چشم به جهان گشود . آزادمردی چون سرو ، زلال چون قطره های باران و بخشنده چون خورشید که حرف آب و درخت و زمین را نیک می فهمید و زمین را سبز می خواست شایسته انسان .
این چنین بود که جزیره ای پس از دریافت مدرک دکتری جنگل از انستیتو آگرونومیک ژامبلو بلژیک در سال 1343 برای حمایت از جنگل های میهنش چون طبیبی درد آشنا و دلسوز به میهن بازگشت و به تدریس در آموزشگاه های عالی و دانشکده ها و تربیت کارشناسانی برای حفاظت از جنگل ها و منابع طبیعی کشورش پرداخت. او سال ها نیز مسئولیت های مختلفی از جنگلداری تا معاونت وزارت منابع طبیعی، معاون وزیر کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور و مدیرکل مراتع کشور را داشت.
سال 1384 تلاش های سالیان دراز او برای سبز نگاه داشتن این مرز و بوم موجب معرفی پرفسور محمد حسین جزیره ای به عنوان چهره ماندگار علمی کشور شد. پرفسور جزیره ای تاکید داشت که زندگی بشر وابسته به حیات گیاه است و سفارش می کرد که با حفاظت از عناصر طبیعت و کاشت درخت یادگار خوبی برای نسل آینده به جای بگذاریم .
از تحقیقات و تالیفات متعدد این استاد برجسته می توان به کتاب جنگل کاری در خشکبوم ، کتاب سال برگزیده دوره نوزدهم انتخاب کتاب سال و جنگل‌شناسی زاگرس کتاب سال دوره بیست و دوم ، تقسیمات جنگلی ایران، حمایت جنگل، جنگلکاری و رساله‌هایی در مورد آکاسیا و درخت شاه بلوط و نشریاتی به زبان فرانسه در مورد منابع جنگلی شمال ایران اشاره کرد.
محمد حسین جزیره‌ای مرداد 1395 بعد از یک عمر تلاش برای دنیایی بهتر چشم از جهان فروبست اما حاصل تلاش های او که موجب حفظ جنگل های بسیاری از جمله جنگل های نوشهر تا چالوس و میراث علمی ارزشمندش تا همیشه برای ما باقی است .
*تمام سال به فکر حفظ طبیعت باشیم
کامبیز طاهری آبکنار عضو دانشکده منابع طبیعی گیلان در آیین بزرگداشت زنده یاد پرفسور جزیره ای ضمن بزرگداشت این مرد علم و عمل گفت: حفاظت از طبیعت با تعیین هفته ای برای منابع طبیعی یا محیط زیست ممکن نیست بلکه باید تمام سال به آن فکر کنیم و در این زمینه جدی و کوشا باشیم .
وی با اشاره به موقعیت بی نظیر جغرافیایی و راهبردی انزلی در شمال کشور و سابقه غنی و درخشان تاریخی و ظهور انسان های فرهیخته و تاثیرگذاری چون پرفسور جزیره ای از این شهر ، ارائه الگوی خوب برای ایجاد شور و امید و تلاش در جوانان را از وظایف مدیران اجتماع عنوان کرد.
طاهری خاطرنشان کرد: پرفسور جزیره ای به کمترین بسنده کرد تا از بزرگترین های کشور شد ، در بلژیک ادامه تحصیل داد و برای خدمت به کشورش بازگشت.
وی یاداور شد: پرفسور جزیره ای برای حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب جنگل های نوشهر تا چالوس تلاش بسیار کرد تا انجا که از علمای حوزه علمیه خواستار صدور فتوا برای ممنوعیت این کار شد .
این استاد دانشگاه اظهار کرد : پرفسور جزیره ای اطلاعات علمی بی نظیری داشت و به موقعیت زمان خود آگاه بود.
طاهری با اشاره به مشکلات حاد زیست محیطی و چالش های شهر انزلی که یکصد سال پیش دروازه اروپا شناخته می شد، گفت : بهبود شهر نیاز به مدیرانی آگاه و دلسوز دارد .
وی با بیان این که ما باید محیط زیست را برای خود و فرزندانمان سلامت نگه داریم از مسئولان خواست که نسبت به حفظ آن اهتمام جدی داشته باشند.
*لزوم حفظ منابع آبی و ذخایر ژنتیکی
فرهاد مهران فر هنرمند شناخته شده عرصه سینما که 18 سال پیش فیلم درخت جان او با موضوع نابودی جنگل های هیرکانی دو سیمرغ از جشنواره فجر گرفت نیز در سخنانی یاد پرفسور جزیره ای را گرامی داشت .
وی با اشاره به شرایط بد زیست محیطی کشور و کمبود منابع آب و خشکسالی متذکر شد: باید مراقب جنگل ها ، تالاب ها و محیط زیستمان باشیم و از ابزار هنر و رسانه برای مشارکت دادن مردم و نقش آفرینی آنها در این زمینه بهره بگیریم .
این هنرمند دوستدار طبیعت و سازنده فیلم تاثیرگذار خواب آب متذکر شد:با این شیوه مدیریت منابع آب در دهه های آینده فجایع بزرگی را در حوزه آب خواهیم داشت .
وی با اشاره به این که نقاط سبز بر روی نقشه ایران در حال محو شدن است هشدار داد: اگر به فکر طبیعت و مدیریت منابع آبی نباشیم در آینده نزدیک شاهد موج مهاجرت از نقاط مختلف کشور به گیلان و مازندران خواهیم بود.
مهران فر خاطرنشان کرد : حوزه فرهنگ و هنر و رسانه وظیفه دارد مسائل را رصد کند و منتقد و مطالبه گر باشد.
وی با اشاره به تلاش برخی کشورها برای حفظ و گردآوری ذخایر ژنتیکی خود و سایر نقاط دنیا گفت: در زمینه حفظ ذخایر ژنتیکی مان کوتاهی کرده ایم و باید به آن فکر کنیم .
مهرانفر با اشاره به این که مهمترین ثروت گیلان و انزلی طبیعت زیباست، متذکر شد: باید با سرمایه گذاری علمی بر روی صنعت گردشگری از این ثروت برای اشتغال و بهبود اقتصاد استان استفاده شود .
این هنرمند اهل انزلی خواستار جلوگیری از تخریب جنگل و مرتع و محیط زیست و حفاظت از طبیعت شد .
*کاشت 94 نهال به یاد پرفسور جزیره ای
آرمین صافدل از کنشگران اجتماعی انزلی نیز به نمایندگی از دبیرخانه با قرائت متنی گفت : در آستانه هفته منابع طبیعی چه بهانه ای بهتر از این که در سرزمین مادری به یاد پروفسور محمد حسین جزیره ای چهره ماندگار منابع طبیعی کشور باشیم .
وی برگزاری سلسله رویدادهایی در هفته منابع طبیعی از سوی انجمن های مردم نهاد بندر انزلی و همراهی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نظیر کاشت 94 نهال به یاد 94 سال زندگی پر برکت پرفسور جزیره ای در مدارس بندر انزلی، انتخاب نهالبان برای هر نهال را بخشی از برنامه های در نظر گرفته شده عنوان کرد .
وی ابراز امیدواری کرد سال های پیش رو فرصتی برای همراهی شهروندان آگاه در قدر نهادن و حفظ منابع و ثروت های معنوی و مادی این دیار باشد .
در حین مراسم همچنین چهره پرفسور جزیره ای توسط کبرا امیریگانه هنرمند اهل انزلی به زیبایی نقاشی و به خانواده زنده یاد تقدیم شد.
اهدای تمبر چاپ شده به مناسبت یادبود پرفسور جزیره ای و هفته منابع طبیعی و تندیس بلورین گرامیداشت جزیره ای به خانواده آن مرحوم، بخش دیگری از مراسم بود.
نمایش فیلم مستند طبیب جنگل در مورد زندگی پرفسور جزیره ای ساخته علی بیابانی حاضران را به خوبی با اندیشه و تلاش های این انسان بزرگ آشنا کرد.
پونه نیکوی شاعر خوش قریحه اهل انزلی نیز با خوانش دو شعر زیبا حاضران را به اندیشیدن برای حفظ محیط زیست فراخواند.
در پایان این مراسم همچنین از خبرنگار ایرنا در انزلی به پاس پرداختن به مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی قدردانی شد.
این آیین توسط دو سازمان مردم، با همکاری اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان، اداره حفاظت محیط زیست انزلی و انجمن سینمای جوانان انزلی برگزار شد.
از 15 تا 22 اسفندماه، با عنوان هفته منابع طبیعی نام گذاری شده است.
خبرنگار: گیتی بابایی ** انتشاردهنده: کبیری
6030/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.