به گزارش خبرنگار ایرنا محمدعلی نجفی شامگاه پنجشنبه در جریان بازدید از پل ریلی آستارا - آستارا گفت: خط ریلی رشت - آستارا نیازمند یک میلیارد دلار اعتبار است و جمهوری آذربایجان با سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری ، در این طرح مهم مشارکت خواهد کرد.
وی بارانداز را در حال حاضر به عنوان مهم ترین بخش طرح خط ریلی آستارا - آستارا خواند و افزود: پل ریلی آستارا - آستارا به طول 80 متر در حال اتمام است و دستگاه های متولی باید با هم افزایی جهت تکمیل بارانداز همت کنند.
نجفی خواستار رفع مشکلات تامین مصالح تکمیل بارانداز و خط ریلی دو و نیم کیلومتری در خاک ایران شد و ادامه داد: این طرح، یک طرح بین المللی است و با اتمام آن، حمل و نقل کالا در کریدور شمال-جنوب تسهیل و تسریع خواهد شد.
وی کاهش هزینه و کاهش مسافت در تبادل کالا بین کریدور شمال و جنوب را از مزایای خط ریلی آستارا - آستارا خواند و تصریح کرد: خط راه آهن قزوین - رشت زمانی جنبه اقتصادی پیدا کرده و مهم می شود که به بنادر انزلی و آستارا اتصال یابد.
نجفی ادامه داد: هدف دولت، تکمیل این طرح در حداقل زمان و بهره برداری از آن با حضور رئیسان جمهوری ایران و آذربایجان است.
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال جاری به منظور توسعه همکاری های اقتصادی، به ایجاد ارتباط ریلی بین دو کشور متعهد شده بودند و جمهوری آذربایجان با احداث هشت و نیم کیلومتر خط ریلی، قطار خود را به مرز ایران در آستارا رساند و ادامه این طرح با امتداد دو و نیم کیلومتر و بارانداز مربوطه در آستارای ایران اجرا می شود و به عنوان دروازه اقتصادی ایران و اوراسیا قرار است بزودی به بهره برداری برسد.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 86 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
خبرنگار: یوسف هدایتی**انتشاردهنده: امیرحسین کبیری
/2007/7105 / 7124
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.