کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی گیلان با توجه به شرایط مناسب جوی در این استان از شالیکاران خواسته اند تا نسبت به برداشت محصول "در برنج زارهای رسیده و قابل برداشت" اقدام کنند.

کارشناس جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: با توجه به اعلام ماندگاری سامانه هوای پایدار تا روزهای آینده، شالیکاران می توانند از این فرصت استفاده کرده و شالیزارهای خود را درو کنند.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، ابراهیم اکبرزاده با اشاره به برداشت پنج درصد از برنج زارهای گیلان اظهار داشت: در زمان حاضر ۲۰ درصد از شالیزارهای این استان آماده برداشت است، ضمن اینکه ۲۰ درصد از برنج زارها هفته آینده آماده برداشت می شود.

اکبرزاده با بیان اینکه امسال ۱۷۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان به روش مکانیزه و بقیه به شیوه سنتی کشت شد، افزود: سال گذشته شالیکاران ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری را به روش مکانیزه برداشت کردند که امسال نیز برداشت این میزان به روش مکانیزه پیش بینی می شود.

در پی بارندگی های اخیر ۲۵ درصد از شالیزارهای گیلان دچار ورس یا خوابیدگی خوشه های برنج شدند، کارشناسان بهداشتی این است می گویند ورس و یا خوابیدگی دلیل بر خسارت شالیزارهای استان گیلان در پی بارندگی های اخیر نیست بلکه تنها کمی هزینه برداشت را افزایش می دهد.

سالانه زراعت برنج در ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان انجام می شود که ارزش اقتصادی تولید این محصول در استان طی سال گذشته بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

گیلان دارای ۳۱۴هزار هکتار اراضی کشاورزی است و ۳۱۷ هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. برنج، چای، زیتون ،پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون ، فندق و مرکبات عمده ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند . گیلان همچنین یکی از تولید کنندگان مهم طیور در کشور است.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

شهرستان های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.