استاندار گیلان امروز(یکشنبه 19 مرداد ماه) اعلام کرد: این استان در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارد.

استاندار گیلان گفت: هم اکنون از نظر وضعیت شیوع کرونا فقط سه شهرستان استان در شرایط سفید، هشت شهرستان زرد و برخی دیگر از جمله رشت، آستارا، لاهیجان و لنگرود در وضعیت قرمز هستند.

به گزارش جماران، ارسلان زارع روز یکشنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونا گیلان افزود: وضعیت شهرهای قرمز ما بیانگر آن است که هر جا اجتماعات برگزار شود و سفرهای غیرضرور بیشتر باشد حتما شیوع ویروس و بیماری کووید 19 شدت می یابد.

وی با تاکید بر اینکه باید تمامی پروتکل های بهداشتی پیشگیرانه در بخش های مرتبط با گردشگری و مسافری بیشتر و با حساسیت بالاتری رعایت شود ، گفت : در واقع این سفرها در مناطق مسافرپذیر و گردشگری، تهدیدی جدی است.

وی با بیان اینکه بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، کارکنان ادارت جزو کسانی هستند که بیشترین مراعات را از لحاظ دستورالعمل های بهداشتی دارند ، گفت : در واقع در این موضوع علاوه بر حس مسئولیت و تعهد افراد؛ قوانین و نظارت های اداری بی تاثیر نبوده است.

استاندار گیلان بیان داشت: در سایر بخش ها هم باید متناسب با هر نوع فعالیت، پیش بینی های لازم برای برخوردهای قانونی با متخلفان و افراد بی توجه به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و سلامت مردم را داشته باشیم و از این رو در ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شد این مهم مصوب و ابلاغ گردد.

وی خاطر نشان کرد: به هر حال توصیه های بهداشتی پیشگیری از انتظار کرونا و تاکید بر رعایت آنها توسط آحاد مردم به طور قطع در راستای اجرای راهبردهای دولت و ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا است، لذا امکان محدود کردن فعالیت ها و ایجا محدودیت ها وجود ندارد و بالاترین ضامن و ناظر بر اجرا و رعایت پروتکل های بهداشتی خود مردم هستند و در این رابطه باید مشارکت گسترده همه آحاد مردم را داشته باشیم.

نظارت ها توسط واحدهای بهداشتی استمرار با قوت یابد

نماینده عالی دولت درگیلان با تاکید بر ضرورت تقویت نظارت ها بر رعایت پروتکل های بهداشتی اظهار داشت: بویژه نظارت واحدهای بهداشتی استمرار داشته باشد و گسترده تر انجام گیرد.

وی خاطر نشان کرد: اگر صنف یا واحدی پروتکل های بهداشتی را رعایت نکند نخست باید در نظارت واحدهای بهداشتی تذکر و توبیخ کتبی شود و اگر اصلاح نشد باید اقدام جدی تری درقبال آنها اعمال شود.

وی عنوان کرد : به همه صنوف و دستگاه ها دستورالعمل های مربوط به رعایت پیشگیری از انتشار ویروس کرونا اعلام و ابلاغ شده و همه موظف به رعایت آنها هستند.

وی با تاکید بر ضرورت آگاهی بخشی بر رعایت توصیه های بهداشتی باید به عنوان یک فرهنگ تبدیل شود، اضافه کرد: رسانه ها و نهادهای فرهنگی باید رعایت پروتکل های بهداشتی را به شکل فراگیر و اقناعی در جامعه هم فرهنگ سازی کنند.

زارع در ادامه با اشاره به اینکه رسانه ها در بحث مدیریت کرونا در راستای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به عموم مردم و انتقال توصیه های بهداشتی کارشناسان به مردم طی 6 ماه گذشته بسیار موثر عمل کردند ، افزود : تغییر سبک زندگی با توجه به پیش بینی کارشناسان بهداشتی مبنی همراهی طولانی مدت این ویروس به تناسب این شرایط ضروری است و در این میان نقش رسانه ها برجسته است.

وی خاطر نشان کرد: تولید و  انتشار محتوی موثر در راستای فرهنگ سازی و تغییر سبک زندگی به تناسب شرایط حضور کرونا مهم است و به تنوع این تولیدات برای آگاهی بخشی به مردم نیازمندیم.

ابلاغ دستورالعمل برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم و صفر

استاندار گیلان در ادامه تصریح کرد : دستورالعمل های برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم و صفر مشخص و ابلاغ شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه مسئول اجرای این دستورالعمل ها اداره کل تبلیغات اسلامی است این ضوابط را ابلاغ کردیم و انتظار است تا همه دست اندرکاران اعم از هیات امنای مساجد، حسینیه ها، تکایا و غیره در این زمینه همکاری خوبی داشته باشند.

زارع با تاکید بر اینکه در برگزاری مراسم ایام محرم و صفر ناگزیر به اجرای یک سری محدویت ها با توجه به شرایط کرونایی هستیم، اضافه کرد: قبل از ورود به ماه محرم باید از طریق رسانه ها و فضای مجازی اطلاع رسانی های لازم در برگزاری مراسم این ایام با توجه به شرایط موجود انجام شود ضمن اینکه جلسات توجیهی نیز برگزار گردد.

وی از جمله مباحث مورد توجه در برگزاری این مراسم و مناسبت ها را رعایت فاصله گذاری اجتماعی و اجباری بودن استفاده از ماسک عنوان کرد و گفت : بایدنظارت ها در این باره با قوت انجام شود ضمن آنکه سقف برگزاری مراسم حداکثر 2 ساعت است.

استاندار گیلان با اشاره به ممنوعیت جابجایی هیات ها و دسته روی در سطح خیابان ها و معابر اظهار داشت: استفاده از طبل و سنج و مانند آن نیز ممنوع است ضمن اینکه برای زنجیر زنی  هم افراد باید زنجیر شخصی داشته باشد و با رعایت فاصله فیزیکی ۲ متر در فضای باز و بدون جابجایی انجام شود.

وی با بیان اینکه حضور هیات ها در اماکن مقدس از جمله حرم رضوی، حضرت معصومه (س) ، شاهچراغ و سایر اماکن مذهبی چون امامزادگان درگیلان نیز ممنوع است، عنوان کرد : اما برگزاری نماز مغرب در امام زادگان با رعایت فاصله گذاری فیزیکی منعی ندارد.

وی اظهار داشت: در جریان برگزاری مراسم ویژه محرم و صفر هر گونه پذیرایی نیز ممنوع است و تاکید بر توزیع نذورات به صورت خشک و خام در قالب بسته بندی و خارج از محل برگزاری مراسم است ، برپایی ایستگاه های صلواتی نیز ممنوع است ، وظایف هر یک از دستگاه ها از جمله بهداشت و درمان، تبلیغات اسلامی، صنعت و معدن، آموزش و پرورش و غیره در دستورالعمل های برگزاری مراسم عزادارای ماه محرم و صفر مشخص شده که به دستگاه ها ابلاغ می شود. 

توجه جدی دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا به سلامت مردم و فرزندان آنان

استاندار گیلان در بخش دیگری از جلسه با اشاره به برگزاری مطلوب آزمون کارشناسی ارشد طی سه روز گذشته در گیلان همزمان با کشور و نیز آزمون ها دکتری و  ورودی به مدارس استعدادهای درخشان که در چند هفته اخیر در شرایط کرونایی برگزار شد ، بیان داشت: همه توجهات به رعایت دستورالعمل های بهداشتی بوده و بر اساس تصمیمات ستاد مقابله با کرونا و همکاری شرکت کنندگان، برگزارکنندگان و نیز خانواده این آزمون ها بدون مشکل برگزار شد.

وی برگزاری این آزمون ها را با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی اقدامی مثبت، تستی موثر و مفید برای برگزاری کنکور کارشناسی عنوان کرد و افزود: دولت و ستاد ملی مبارزه و مقابله با کرونا توجه جدی به سلامت مردم و فرزندان این مرز و بوم دارد از این رو حساسیت لازم را در برگزاری این آزمون ها اعمال کرده و می کند.

زارع با اشاره به برگزاری آزمون سراسری خاطر نشان کرد: حتما باید برای برگزاری کنکور در شهرستان ها توجه و حساسیت های جدی اعمال شود و فرمانداران همکاری های لازم را در برگزاری آن داشته باشند.

وی در ادامه سخنانش با بزرگداشت یاد و خاطره شهید محمود صارمی خبرنگار ایرنا در حمله طالبان به مزار شریف و تبریک روز خبرنگار به اصحاب رسانه استان اظهار داشت: خبرنگاران گیلان در انجام وظایف انسانی و حرفه ای خود به ویژه در جریان مدیریت کرونا برای اطلاع رسانی به عموم مردم به منظور رعایت دستورالعمل ها و انتقال توصیه های متخصصان و کارشناسان امر بهداشت و درمان به مردم بسیار پرتلاش، مفید و موثر ظاهر شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.