در روزهای کرونایی پناهگاهی و مامنی بهتر از خانه نبود ، اما هدایت گران ناوگان حمل و نقل که فعالان کلیدی عرصه اقتصاد کشور هستند در کنار مدافعان سلامت ماندند تا بواسطه حرکت چرخ های ناوگان باری، مایحتاج ضروری مردمان این سرزمین تامین شود و نیاز بهداشتی و حیاتی مراکز درمانی و غیره به سرعت فراهم گردد تا از دل بحران کرونا دهها بحران دیگر سر برنیاورد.

گیلان دومین استانی و از جمله نقاط کانونی بود که در میانه بحران کرونا و گسترده شدن دامنه شیوع و همه گیری این ویروس درکشور گرفتار آمد و نامش بر زبان ها افتاد آنگونه که این ویروس موذی و ناشناخته به سرعت طول و عرض این خطه سرسبز را درنوردید و به آنی فراگیر شد و در پی آن سراسر کشور را عرصه تاخت و تاز خود قرار داد.

در این اثنا بسیاری قرنطینه را تنها راهکار قطع زنجیره این ویروس دانستند اما هنوز در گیرو دار شایعات قرنطینه بودیم و دولت تصمیمی در این رابطه نگرفته بود که خبرها از ازدحام و شلوغی فروشگاه ها و مراکز خرید استان، نگرانی هایی ایجاد کرد.

جمعیتی که گمان می بردند، قرنطینه نزدیک است وباید مایحتاج شان را هرچه سریعتر در خانه ها ذخیره کنند تا مبادا در ایام قرنطینه با مشکل تامین نیازهایشان مواجه شوند.

 تصوری که هرگز درست از آب در نیامد و بر خلاف بسیاری از کشورهای توسعه یافته و نیافته که این روزها به شدت با این معضل درگیر هستند، قفسه های فروشگاه های شهرها و روستاهامان هرگز خالی نماندند و به سرعت کالاهای جدید جاهای خالی را پر کرد. 

 ضمن آنکه در تمام مدتی که محدودیت های ترددی اعمال شده بود، هرگز مردم احساس کمبودی در تامین مایحتاج و کالاهای اساسی مورد نیاز خود نکردند ؛ نانوایی ها به وفور نان داشتند، سوپرهای گوشت ، مرغ فروشی ها و میوه فروشی ها و.. مملو از کالاهای مختلف بودند چرا که ناوگان حمل و نقلی شبانه روز چرخشان می چرخید و مردان هدایتگر کامیون ها و تریلرهای مملو از کالا و اجناس بی هراس از این ویروس و بیماری کووید 19 در عرصه مردانه حضور داشتند و همه همت خود را در این خدمت رسانی به کار بستند.

رانندگان حمل و نقل کالا مدافعان چرخه اقتصاد

یکی از رانندگان حمل  نقل کالا می گوید: اول فروردین ماه تنها روز تعطیلی ما بود و در تمام  ایام عید نوروز و قبل آن و روزهایی که به نوعی قرنطینه به شمار می آمد ، به صورت شبانه روزی کار می کردیم .

علی مقدم نیا افزود: با وجود اینکه آن روزها نوعی قرنطینه حاکم بود و تردد ها فقط به صورت درون استانی از بندر انزلی به رشت  انجام می شد اما چند روز یکبار چند ساعتی را به منزل و خانواده ام سرکشی کرده و دوباره برمی گشتم چون ما در این ایام سرباز وطن و ملت بودیم و همچنان هستیم وباید کالاهای اساسی را به دست مردم می رساندیم.

وی تصریح کرد: پزشکان و کادر درمانی مدافعان سلامت   دست اندرکاران حمل و نقل مدافعان چرخه اقتصاد هستند و همه تلاش ما آن بود که نیازهای استان به موقع تامین شود.

وی با بیان اینکه از جمله مهمترین مشکلات حمل و نقل را سوخت سهمیه ای بوده و هست، افزود : ما هر ماه بویژه در بحبوحه کرونا سوخت کم می  آوردیم و مجبور بودیم سوخت آزاد  استفاده کنیم .

مقدم نیا گفت: دو هزار لیتر سهمیه ای که برای کامیونم در نظر گرفته شده در این ایامی که شبانه روز در حال کار کردن هستیم ظرف ۱۰ ، ۱۲ روز تمام می شود و کیلومتر شمار ماشین نیز مسافت طی شده رابه وضوح  نشان می دهد .

وی با قدردانی از عوامل راهداری گفت:  نمایندگان راهداری و حمل و نقل جاده ای در تمامی این مدت  به طور مستمر از پایانه ها  بازدید  و دستکش و  مواد ضدعفونی کننده  را در اختیار  ما قرار می دادند.

افزایش سهمیه سوخت، کمکی شایان برای رانندگان است

سینا مرجانجو از دیگر رانندگان بخش حمل کالاست که در  شرایطی که  در خانه ماندن  حق  طبیعی آنها همچون مردمان دیگر برای مصون ماندن از ویروس کرونا بود ، در روزهای اوج شیوع ویروس و نیز تعطیلات عید نوروز راهی جاده ها شد تا شاید نقشی در تسهیل دسترسی مردم به اقلام اساسی مورد نیاز داشته باشند.

وی گفت: گندم را از بندر انزلی بارگیری می کردیم و به انبار مرکزی رشت می آوردیم تا کمبودی در آرد و نان که  قوت اصلی مردم است ، احساس نشود.

وی  با اشاره به اینکه در ایام نوروز و قبل از آن، در عمده  ساعات شبانه روز در جاده ها بوده است ، تصریح کرد: مساله اصلی ما در این ایام به عنوان چالشی جدی مطرح بوده و هست ، سهمیه گازوئیل است.

مرجانجو گفت: قطعات ماشین چندین برابر افزایش یافته ولی کرایه ها  تغییری نکرده ، در این شرایط افزایش سهمیه سوخت می تواند کمک شایانی برای کاهش هزینه های ما باشد.

رئیس کانون حمل و نقل مسافر گیلان نیز گفت: از زمان شیوع کرونا  تحرک تمامی شرکت های حمل و نقل برای حمل کالاهای اساسی دو چندان شده ، به ویژه طی این مدت حمل اقلامی چون گندم و  نهاده های دامی برای سیلوهای رشت توسط رانندگان به طور مستمر انجام شده است .

نبی نیا رانندگان را قشر نجیب و شریفی دانست که با تمامی مشکلات و  افزایش هزینه ها در تمامی مدت شیوع کرونا بی وقفه فعالیت می کردند.

وی ادامه داد: هزینه های رانندگان از زمان افزایش قیمت حمل کالا تاکنون بسیار بالاتر رفته است  اما با این وجود رانندگان در این ایام دشوار به فعالیت شان ادامه دادند و افزایش خوبی را در این رابطه برای حمل کالاهای اساسی طی همین مدت داشته ایم.

وی یکی از مشکلات را  عدم استفاده از رانندگان استان برای حمل کالاها عنوان و بیان کرد: باید تلاش شود تا برای حمل کالاهایی که مبدا آن از استان است ،  از رانندگان داخل استان استفاده شود.

دست اندرکاران  بخش حمل و نقل نیاز به توجه بیشتری دارند

رئیس کانون حمل و نقل مسافر گیلان گفت: البته در کنار رانندگان ، شرکت های حمل و نقل نیز فعال بودند که از آنها همچون رانندگان باید قدردانی نمود ؛ چرا که در دوره شیوع کرونا، روزانه باید با تعدادی از رانندگان  برای انجام کارهای شان دیدار حضوری  می داشتند ، در روزهایی که ماسک و مواد ضدعفونی کننده ای نبود برای  آنها این اقلام بهداشتی را تهیه کنیم.

نبی نیا  همچنین خواستار کمک و همکاری سازمان امور مالیاتی و تامین اجتماعی  با این قشر شد و گفت:  بدلیل شیوع این بیماری برای پرداخت مالیات  اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه کمک کنند؛ ضمن آنکه  اگر سازمان تامین اجتماعی نی  با شرکت های حمل و نقل همکاری و برای پرداخت حق بیمه شان تا پایان خرداد ماه مهلت  دهد ، کمک موثری به این قشر خواهد شد.

رئیس کانون حمل و نقل مسافر گیلان با بیان اینکه  افزایش حقوقی در سال 99 مشمول شرکت های حمل و نقل که باید حقوق پرسنل خود را بدهند ، نمی شود ، ادامه داد: اگر تامین اجتماعی هفت درصد حق خودش را از کارفرما نگیرد ، در واقع به حقوق کارگر کمک کرده است.

وی  با اشاره به اینکه سه پایانه در رشت، انزلی و آستارا زیر نظر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کار می کنند ، گفت: این بخش برای شیوع ویروس دچار آسیب زیادی شده است و اگر دولت مجوز اجاره غرفه ها در پایانه ها  را طی این  چندماه  بدهد ، کمک  بسیاری به این بخش کرده است.

افزایش ۲۰۸ درصدی حمل و نقل کالاهای اساسی  از بندر انزلی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان نیز با قدردانی از تمامی دست اندر کاران این بخش برای فعالیت شان در روزهایی که آنها نیز حق داشتند ،  علاوه بر تعطیلات نوروزی برای حفظ سلامتی شان در خانه بمانند ، گفت: از ابتدای اسفند سال گذشته تا پایان فروردین ماه سالجاری یک میلیون و ۴۰۹ هزار و ۶۵۷ تن کالا از استان در قالب ۹۵ هزار و ۹۶۹ سفر دستگاه کامیون به مقاصد داخل و خارج استان حمل شده است.

سبحان اله علیپور افزود: از این میزان کالای حمل شده ۱۷۶ هزار و ۲۱۸ تن مربوط به حمل کالاهای اساسی از بندر انزلی با هشت هزار و ۳۸۳ سفر دستگاه کامیون بودهاست که این میزان کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۰۸ درصدی را نشان می دهد .

 وی عمده کالاهای اساسی حمل شده را شامل گندم، جو، ذرت  و سویا عنوان کرد.

  ویروس کرونا اگرچه آسیب های بسیاری را به بخش های مختلف وارد کرد اما همدلی نهفته ای را  بین همه اقشار مردم جلوه گر کرد که  فعالیت  بیش از پیش رانندگان و دیگر دست اندر کاران در این بخش  نشان از همین انسجام و جلوگیری و  کاهش هر چه بیشتر از آسیب های متاثر از ویروس کروناست.

۱۶۳ شرکت و موسسه حمل و نقل کالا در گیلان فعال است .

گیلان از جمله کانون های کرونا در کشور بوده است .

بر اساس آمارهای وزارت بهداشت و درمان ،تاکنون ۸۹ هزار و ۳۲۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۶ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۶۵۰ نفر رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.