با انتشار ویروس کرونا در گیلان، استفاده شهروندان از ماسک و دستکش بسیار زیاد شده و همه با هدف حفاظت فردی از این اقلام بهداشتی بهره می گیرند و در میان آنان کم نیستند آنانکه با سهل انگاری بدون توجه به هشدارهای بهداشتی این لوازم را در محیط پیرامون خود رها می کنند و با این کار علاوه بر مخاطرات بهداشتی و شیوع ویروس کرونا در جامعه، زحمات پاکبانان را نیز مضاعف کرده و با این کار جان آنان و خانواده هایشان را به مخاطره می اندازند.

متخصصان بیماری های عفونی این روزها بارها و بارها تاکید کرده اند نباید ماسک و دستکش را در طبیعت، کوچه و خیابان رها کرد، به گفته آنان، برخی مشاغل بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار می گیرند که پاکبانان به دلیل نوع شغل شان در خطر هستند بنابراین مردم با رعایت اصول بهداشتی از جمله رها نکردن ماسک و دستکش می توانند یاریگر این قشر باشند.

علاوه بر این توصیه متخصصان عفونی برای حفاظت پاکبانان از ویروس کرونا با توجه به اینکه سطوح مختلف شهر می تواند آلوده به ویروس کرونا باشد، آن است که این نارنجی پوشان برای نظافت شهری حتما از دستکش و ماسک استفاده کنند تا از این ویروس در امان بمانند.

به این حال در این روزهای پراضطراب مبارزه با ویروس کرونا، پاکبانان با تمام قوت با تلاشی مضاعف برای رفت و روب و پاکیزگی کوچه و خیابان های شهرمان تلاش می کنند، به سراغ پاکبان زحمتکش در یکی از خیابان های پرترد کلانشهر رشت رفتم، از او خواستم تامدت کوتاهی کار جمع آوری زباله و رفت و روب خیابان را متوقف کند و از وضعیت خود در این ایام پراسترس بگوید.

این پاکبان جوان به خبرنگار ایرنا، بیان می کند: حدود ۱۷ سالی است که روزانه لباس نارنجی رفتگری را بر تن می کند و راهی خیابان محل خدمت می شود.

وی از روزهای پراسترس پاکبانان با انتشار ویروس کرونا می گوید و ادامه می دهد: استرس در امان ماندن خانواده مان از ویروس کرونا از یک طرف و سختی کارمان در این ایام از طرفی دیگر، انجام وظیفه را برایمان سخت کرده است.

او می گوید : متاسفانه مردم در این ایام یاریگر پاکبانان نیستند، زباله هایی که از سطح شهر جمع آوری می کنیم، بیشتر از گذشته است که این به دلیل بی توجه ای مردم به برخی از موارد بهداشتی درشهر است.

وی بیان می کند: مردم بدون توجه به مسایل بهداشتی ماسک و دستکش را در خیابان ها رها می کنند، این کار آنها علاوه بر انتشار ویروس کرونا ما را نیز در جمع آوری این نوع زباله ها به مخاطره می اندازند.

وی ادامه می دهد: در مواجهه با این افراد به آنان تذکر می دهیم که این نوع زباله ها را در خیابان رها نکنند، اما با ما مدارا نمی کنند و می گویند وظیفه شماست تا این زباله ها را جمع کنید.

وی با اشاره به برگزاری جلسه های مختلف شهرداری برای ارائه آموزش ها به پاکبانان به منظور رعایت بهداشت در جمع آوری زباله بیان می کند: در این دوره ها به ما می گویند به مردم تذکر دهید اما با آنان درگیر نشوید، ما هم چنین پاسخ هایی از آنان می شنویم چاره ای جز گذشتن از این قبیل تذکرها نداریم.

او از مردم خواست تا در این ایام سخت و طاقت فرسا یاریگر پاکبانان باشند و شهر خود را مانند منازل شان تمیز نگه دارند تا هر چه سریعتر شر این ویروس از شهر و دیار ما کم شود.

وی در ادامه گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان می کند: متاسفانه ما نیز از اقلام بهداشتی "روزانه" شامل دستکش و ماسک برخوردار نیستیم از همان روزهای اول انتشار ویروس کرونا چند عدد دستکش و ماسک به ما دادند در حالیکه این اقلام بهداشتی باید روزانه مصرف شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی کلانشهر رشت نیز به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه به علت کمبود شدید تجهیزات نه تنها ماسک روزانه به پاکبانان تحویل داده نمی شود که حتی در برخی از مناطق تاکنون ماسک و دستکشی هم به آنان داده نشده است.

بهراد زاکری در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا مبنی بر نظارت شرکت های طرف قرارداد با شهرداری در به کارگیری از پاکبان افزود: نظارت بر شرکت های طرف های قرار داد پسماند از گذشته کافی نبود و اکنون هم همین روند ادامه دارد.

وی اظهار داشت: در این ارتباط دو ماه گذشته طرح تحقیق و تفحص از سازمان پسماند به شورا ارائه شد که تنها چهار نفر از اعضای شورا آن را امضاء کردند اما با توجه به کفایت از لحاظ قانونی در دستور کار کمیسیون بهداشت شورای اسلامی قرار گرفت.  

 برای صحت و سقم این گفته ها به سراغ علیرضا حاجی پور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت رفتم، او نظری دیگر به غیر از گفته های پاکبان و رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی این کلانشهر داشت.

مدیرعامل سازمان مدیریت و پسماندهای شهرداری رشت با بیان اینکه اصلا مشکلی مبنی بر در دسترس نبودن ماسک و اقلام حفاظتی برای پاکبانان وجود ندارد، افزود: شرکت های پیمانکار طرف قرارداد با سازمان پسماند شهرداری رشت را موظف کردیم تا اقلام بهداشتی برای حفاظت فردی شامل ماسک و دستکش را در اختیار همه پاکبانان قرار دهند.

علی رضا حاجی پور اظهار داشت: ما هم با دستور شهردار رشت و اعضای شورای اسلامی این کلانشهر تولیدی ماسک را به راه انداختیم که ماسک های پارچه ای استاندارد تولید و توزیع می شود.

وی خاطر نشان کرد: خیرین نیز در تهیه ماسک به ما کمک می کنند بنابراین مشکلی به لحاظ ارائه ماسک به پاکبانان در کلانشهر رشت وجود ندارد و همه این ماسک ها را دریافت می کنند.

حاجی پوربا اشاره به اینکه آموزش های لازم در استفاده از ماسک ها و سایر موارد نیز به پاکبانان داده شد، اظهار داشت: به همه کارگران پاکبان گفته ایم که نگران ماسک نباشید.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت با بیان اینکه متاسفانه برخی از پاکبانان تحریک می شوند، تصریح کرد: ما ماسک هایی که تحویل پاکبانان دادیم، امضاء گرفته ایم بنابراین جای هیچ دروغی باقی نمی ماند.

وی با تاکید بر این مطلب که همه ما باید یاریگر پاکبانان باشیم، تصریح کرد: مردم نیز باید با حفظ رعایت بهداشت، دستکش ها و ماسک های استفاده شده را در کوچه و خیابان ها رها نکنند زیرا این کار ضمن انتشار ویروس کرونا زحمات پاکبانان نیز مضاعف می شود.

معاون خدمات شهری شهرداری رشت از شهروندان خواست تا برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا و برای حفظ و پاکیزگی معابر عمومی موارد بهداشتی را رعایت کرده و دستکش ها، ماسک ها و دستمال کاغذی در معابر شهری رها نشود.

علیرضا مقصودی افزود: برای پیشگیری از ویروس کرونا این روزها شاهد استفاده بیشتر شهروندان از دستکش، ماسک و دستمال کاغذی هستیم بنابراین ضروری است تا با حفظ رعایت نکات بهداشتی از رها کردن آنها در خیابان ها و معابر عمومی خودداری کنند.

وی با تاکید بر این مطلب که باید با رعایت اصول بهداشتی به سلامت و بهداشت دیگران و جامعه احترام بگذاریم، اظهار داشت : شهروندان پس از استفاده از اقلام بهداشتی آنها را در یک پلاستیک فریزر انداخته و سر پلاستیک را محکم گره بزنند و سپس داخل سطل زباله بیندازند.

امید است تا شهروندان بدانند که حفظ سلامت شان در گروه رعایت بهداشت و توصیه های ایمنی و سلامت تک تک شهروندان و مردم شهر از جمله پاکبانان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.