با آمدن کرونا ، چهره واقعی خیلی ها هم نمود عینی و بیرونی یافت و چه بسیار افرادی که نشاید نامشان را نهند آدمی.آنانی که با احتکار ماسک و الکل و سایر اقلام بهداشتی باعث شدند تا مردم ما با نبود و کمبود این اقلام در بحران ویروس کرونا دچار اضطراب شوند و یا آنجا که سلامت پزشک و پرستار و پیراپزشک و خدمه ای که در مراکز درمانی ما به بیماران خدمت می کنند به خطر بیافتد.

اگر چه به گفته مسئولان، آن دسته از مبتلایان به کرونا بستری در بیمارستان های استان گیلان با مشکل دارو مواجه نیستند اما خانواده بیماران قرنطینه در منزل، برای تهیه داروهای معرفی شده از سوی پزشک دغدغه دارند.

تا دو روز گذشته تنها داروخانه هلال احمر استان گیلان برای توزیع داروهای ویژه بیماران کرونا اختصاص داشت اما از دو روز گذشته علاوه بر این، سه داروخانه برای تهیه داروی مبتلایان به کرونا در نظر گرفته شده و تعداد آن در حال افزایش است.

به سراغ یکی از داروخانه های توزیع داروی مبتلایان به کرونا در رشت رفتم، مسئول فنی داروخانه دفترچه های مراجعه کنندگان را به نوبت دریافت می کرد و از آنان کد ملی می خواست، جریان را که پرسیدم گفت : از دو روز گذشته، توزیع دارو با ثبت کد ملی بیمار انجام می شود.

یکی دیگر از مراجعه کنندگان با بیان اینکه داروی تجویزی از سوی پزشک برای بهبود بیماران کرونا به سختی تهیه می شود، افزود: قبل از اینکه به این داروخانه مراجعه کنم، یکی به من گفت که دارو را برایت تهیه می کنم، اما قیمتش خیلی بالاست.

وی اظهار داشت: ما خودمان به یکدیگر رحم نداریم، در این شرایط که باید به هم کمک کنیم، داروی بیماران مبتلا به کرونا در بازار آزاد با قیمت های بسیار بالا فروخته می شود.

او ادامه می دهد که قرصی که قیمت آن چند هزار تومان است الان در بازار آزاد یا همان بازار سیاه چند صدهزار تومان قیمت دارد و برای من این هزینه بسیار سنگین است اما چاره ای ندارم ناچارم برای بیمارم تهیه کنم زیرا در داروخانه ها کم است و یا نیست. 

جملاتی از این دست که "دارو به دست ما نرسیده، تا ساعت ۱۲ صبر کنید، یا بروید و بعد برای دریافت دارو بیایید، نگران نباشید دارو دریافت می کنید، از شرکت پخش کننده به دست ما نرسید، صبر کنید" و مانند آن ، در داروخانه بسیار شنیده می شود."

از مالک و مسئول فنی داروخانه می خواهم گفت و گوی کوتاهی با او داشته باشم که پاسخ می دهد : باید صبر کنید تا کد ملی دفترچه ها را ثبت و بعد صحبت کنیم.

در این فرصت به سراغ یکی از مراجعه کنندگان برای دریافت دارو رفتم که برای دریافت داروی مادرش به این داروخانه مراجعه کرده، می گوید : روز گذشته برای دریافت دارویی که پزشک تجویز کرده، به داروخانه هلال احمر مراجعه کردم که دارو تمام شده بود.

وی اظهار داشت: امروز به این داروخانه مراجعه کردم، دفترچه را تحویل دادم اما گفته اند که باید دو ساعتی تحمل کنم، تا دارو برسد.

مالک و مسئول فنی داروخانه بعد از ثبت کد ملی همه مراجعه کنندگان در فرصتی که سرش خلوت شده ، می گوید :تامی فلو، هیدروکسی کلروکین و دو مورد آنتی بیوتیک از جمله داروهای اولویت دار برای بیماران مبتلا به کرونا است که در این داروخانه توزیع می شود.

وی اظهار داشت: تامی فلو از داروهای ضد ویروس است که  برای هر کسی تجویز نمی شود و مورد استفاده نیست بنابراین نیابد در داروخانه های عادی یافت شود.

وی با بیان اینکه از دو روز گذشته اجازه توزیع داروهای مبتلایان به کرونا علاوه بر داروخانه هلال احمر به این داروخانه داده شده است، اظهار داشت: طی این مدت دارو به موقع با حمایت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تامین می شود و با ثبت کد ملی مشکلی نیست.

مالک داروخانه خاطر نشان کرد: از سه شنبه تا پنجشنبه گذشته به اندازه دارویی که به این داروخانه ارائه شده، به ۳۰۰ نفر از مراجعه کنندگان داروی "ویژه بیماران کرونا" ارائه شده است.

وی در پاسخ به سئول خبرنگار ایرنا، مبنی بر اینکه داروی تامی فلو در بازار آزاد تهیه می شود، افزود: قیمت داروی تامی فلو با قیمت شرکت ۱۰ عدد ۳۱ هزار تومان است اما شنیده می شود که تا ۵۰۰ هزار تومان در بازار آزاد فروخته می شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان نیز در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا، مبنی بر مشکلات تهیه داروی مبتلایان به کرونا گفت: بیماران بستری در بیمارستان های استان مشکلی به لحاظ تامین دارو ندارند.

دکتر محمدرضا نقی پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، درباره بیماران مبتلا به کرونا که به صورت سرپایی در منزل تحت درمان قرار دارند، بیان داشت: برخی از پزشکان بیش از حد نیاز بیمار، داروهای غیرضروری تجویز می کنند که این مهم مشکلاتی را برای بیماران در تهیه دارو ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه از دو روز گذشته توزیع دارو برای مبتلایان به کرونا در داروخانه هلال احمر و چند داروخانه دیگر در گیلان با نسخه پزشک و ثبت کد ملی بیمار انجام می شود، خاطر نشان کرد: با این کار جلوی افراد سودجو گرفته می شود و از این پس بیماران مبتلا به کرونا در تهیه دارو مشکلی نخواهند داشت.

نماینده سابق وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مدیریت مقابله با کرونا در گیلان هم در این زمینه می گوید: از این پس توزیع داروهای بیماران کرونایی علاوه بر رشت در شهرهای لاهیجان، آستارا، تالش و انزلی انجام می شود.

دکتر مهدی شادنوش افزود : در شهر رشت هم تعداد داروخانه های عرضه کننده این داروها را به سه ، 4 مورد افزایش داده ایم که طی روزهای آینده این تعداد در نقاط مختلف شهر افزایش می یابد.

وی با تاکید بر اینکه برای درمان کرونا داروی مشخصی وجود ندارد، افزود : داروهایی هم که تجویز می شود برای از بین بردن عفونت های دیگر و تسکین درد بیمار است.

 وی عنوان کرد : متاسفانه برخی از داروها به صورت بی رویه توسط پزشکان تجویز می شود که این خود در شرایط کنونی مشکلی بر مسائل موجود افزوده است ، چنانکه فقط طی چند روز بالغ بر ۴۰ هزار قرص از یک داروی مشخص در رشت توزیع شده و همچنان هم تقاضا و درخواست برای آن شدید است.

 وی تصریح کرد : به منظور ساماندهی این شرایط سامانه ای طراحی شده که قابلیت رصد مصرف کنندگان و توزیع کنندگان را دارد و اجرای این طرح طی چند روز اخیر تا حدود از شدت این مساله کاسته است.

 شادنوش گفت : ضمن آنکه هم اکنون گستره توزیع داروها را به چندین داروخانه در رشت توسعه داده ایم و ظرف دو سه روز آینده این داروها دربرخی شهرستان ها هم عرضه می شود.

وی با تاکید دوباره بر اینکه دارو در درمان این بیماری نقش چندانی ندارد، افزود : در این میان عده ای سودجو که به هر طریقی امکان تهیه این دارو را از شبکه توزیع می یابند با ایجاد بازار سیاه آنها را به مبالغ هنگفتی در اختیار متقاضیان قرار می دهند.

وی ادامه داد : اما آنان باید بدانند که از این پس این افراد قابل رد گیری هستند و با شناسایی سودجویانی که در این شرایط با سلامت  مردم بازی می کنند و  بر اساس اعلام دادستان استان در حکم مفسد فی الارض هستند به شدت برخورد می شود.

 ویروس کرونا معمولاً از طریق قطرات تنفسی ناشی از عطسه یا سرفه انتشار می‌یابد که می‌تواند ویروس را به هرکسی که در تماس نزدیک با فرد آلوده است، منتقل کند.

امروز گیلان از جمله کانونهای آلوده به ویروس کرونا در کشور است .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.