به گزارش خبرنگار ایرنا، بیش از دو هفته از اعلام حضور کرونا در گیلان می گذرد و وجود این توریست بین المللی مزاحم با وجود خطرات بسیار و هشدارهای فراوان مسئولان بهداشت و درمان استان و شهرستان انزلی نه تنها حساسیت چندانی برای مردمان این شهر ساحلی ایجاد نکرده بلکه اکثر مردم به راحتی در خیابان های شهر تردد کرده و در بازارها و خیابان های این شهر ساحلی با خیال آسوده خرید و فروش و گشت و گذار می کنند آنگونه که گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است.

تداوم حضور مسافران و گردشگران بویژه از استان ها و شهرهایی که ویروس کرونا در آن شیوع پیدا کرده باعث شد که به دستور فرماندار از امروز ورود خودروهایی با پلاک این استان ها به بندرانزلی ممنوع شود هر چند این روزها این شهر خود به کانون آلودگی به این ویروس تبدیل شده و هلال احمر استان نیز در چند روز گذشته بیش از هزار و ۴۰۰ خودروی سایر استان ها را از مبادی ورودی استان برگشت داده است.

در این میان بسیاری از کسبه و بازاریان هشدارها را جدی گرفته و حدود ۶۰ درصد از مغازه های انزلی تعطیل است مغازه های فعال نیز به صورت خودجوش، خودشان مسائل ایمنی را رعایت کرده و به مشتریان خود نیز توصیه می کنند تا علاوه بر کسب روزی حلال خود و همشهریانشان از این ویروس در امان باشند.

ضمن آنکه مشکل آب شرب شهروندان بندرانزلی چندین روز با قطعی های مکرر و غیره مواجه بود، هم اکنون رفع شده وهر چند هنوز فشار آب به میزان ایده آل نرسیده اما عموما شهروندان از همین مقدار فشار آب اعلام رضایت می کنند تا حداقل آب برای رعایت بهداشت در شرایط شیوع این ویروس مرموز داشته باشند.

این در حالی است که اطلاع دقیقی از میزان شیوع و درگیری مردم این منطقه با این ویروس و ابتلا و بهبودی ها و فوتی ها وجود ندارد و شایعات و آمارهای ضدو نقیضی که به صورت رسمی و غیر رسمی در فضای مجازی منتشر می شود،  باعث شده مردم به گفته های مسئولان اعتماد نداشته باشند و برخی ها معتقدند باید آمارها با شفافیت و صداقت به مردم اعلام شود تا مردم با دانستن عمق فاجعه از خانه های خود خارج نشوند و عده ای هم معتقدند نباید رعب و وحشت را در جامعه ایجاد و اشاعه داد تا ترس از این ویروس بر سیستم دفاعی بدن افراد تاثیر منفی نگذارد.

در این شرایط همه فقط سعی می کنند ماسک و دستکش و سایر اقلام برای رعایت بهداشت و عدم آلودگی به این ویروس را تامین کنند و این روزها با وجود اینکه اعلام شده از ابتدای ورود این ویروس به بندرانزلی بیش از ۴۰ هزار ماسک وارد این شهر ساحلی شده و به داروخانه ها تحویل اما در مراجعه به این مراکز هیچ داروخانه ای ماسک و الکل و مواد ضدعفونی برای عرضه ندارد و ماسک و الکل نیست و بر شیشه های پیشخوان داروخانه ها نوشته شده، " نیست، نپرسید ".

 به دستور فرماندار بندرانزلی، از یک سو با خودروهای مجهز به بلندگو در شهر اعلام می شود که مردم در خانه های خود بمانند و حتی المقدور جز در مواقع ضروری از خانه ها خارج نشوند تا خود و خانواده هایشان آلوده به این ویروس نگردند و از سوی دیگر علاوه بر تعطیلی مراکز تجمع از جمله قلیان سراها، شنبه بازارها، قهوه خانه ها و کافه های سنتی و تالارها و سالن های همایش مصوب شد تا اقدامی باشد برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا.

 در جلسه شورای سلامت امروز سه شنبه در فرمانداری انزلی هم مقرر شد کلیه آرایشگاه های زنانه و مردانه نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل و کارکنان کارخانجات و بنادر و واحدهای تولیدی به صورت شیفتی و با یک سوم نیروی انسانی به فعالیت خود ادامه دهند.

رییس شبکه بهداشت و درمان انزلی و سخنگوی شورای سلامت شهرستان نیز روز گذشته با اعلام وضعیت قرمز در بندرانزلی اعلام کرد : در روزهای گذشته میزان افراد مبتلا به ویروس کرونا و تعداد آمار فوتی های آن افزایش یافته و اگر شهروندان در ادامه راه همراه شبکه بهداشت و درمان نباشند ممکن است کنترل این ویروس از دست ما خارج شود.

 وی از کلیه شهروندان بندر انزلی خواست : به هیچ عنوان از منازل خود خارج نشوند و کادر پزشکی و درمانی شهرستان بندر انزلی را در مهار این ویروس کشنده تنها با خانه ماندن خود یاری رسانند.

با وجود همه این موارد باز مردم هنوز به میزان خطری که آنها را تهدید می کند واقف نیستند و بازارها در ظهر و غروب هر روز مملو از شهروندانی است که بسیاری از آن ها حتی بدون ماسک و دستکش در بین سایرین تردد می کنند و اینکه حتی خود می توانند ناقل این ویروس خطر ناک باشند را جدی نگرفته اند.

بندرانزلی در ۴۰ کیلومتری غرب مرکز گیلان واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.