خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: یکی از مهم‌ترین وظایفی که دین اسلام برای پدران و مادران در نظر گرفته تربیت فرزند است. سهل انگاری والدین در تربیت درست فرزندانشان نه تنها برای خود خانواده بلکه برای جامعه نیز عواقب بد و غیر قابل جبرانی خواهد داشت.

حضرت علی علیه السلام درباره تربیت فرزندان می‌فرمایند: «کودکان خود را بزرگ و گرامی داشته و خوب تربیت نمایید.»

تربیت، هدایت کردن افراد به سمت ارزش‌های والای انسانی است؛ این هدایت باید به گونه‌ای باشد که افراد این ارزش‌ها را پذیرفته و آن را در زندگی فردی و اجتماعی خود به کار ببندند. خانواده به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی باید زمینه‌های پذیرش این ارزش‌های را در فرزندان خود ایجاد شد. تربیت تمام ابعاد شخصیت اعم از رشد اجتماعی، عاطفی، ذهنی و اخلاقی را در بر می‌گیرد و در این میان تربیت دینی جنبه خاصی از تربیت است که فرد را به وظایف دینی و آداب شرعی آشنا می‌سازد و او را به خودشناسی و خداشناسی می‌رساند.

بعد از خانواده، مدرسه به ویژه مربیان تربیتی و پرورشی نقش مهمی در تربیت کودکان و شکل گیری شخصیت آنها دارند. نقش الگویی مربی، در تربیت دانش آموزان غیر قابل انکار است و بر هیچکس پوشیده نیست. ارتباط نزدیک مربیان با دانش آموزان و نفوذی که بر آنان دارند، نقش مهمی در سلامت فکری و روانی آنها ایفا می‌کند. این تأثیر و نفوذ ممکن است به طور مستقیم یا غیر مستقیم صورت پذیرد و به شیوه‌های گوناگون مثل تقلید، الگوسازی و گاهی اوقات، همانند سازی بروز کند.

به همین واسطه مربیان باید تلاش کنند علاوه بر کارهای تربیتی و پرورشی در مدارس، الگو دهی را به عنوان یک ابزار تربیتی مورد استفاده قرار دهند. همان سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بود که نهادی در آموزش و پرورش با عنوان «امور تربیتی» با هدف گسترش و تعمیق ارزش‌های انقلاب اسلامی شکل گرفت و شهیدان رجایی و باهنر در دوران تصدی وزارت آموزش و پرورش در سال ۵۹ اقدام به تأسیس ستادهای امور تربیتی در مدارس کردند تا دانش آموزان را به ارزش‌های اسلامی ترغیب کنند.

هشت اسفند ماه سال ۵۹ بود که ستاد امور تربیتی در مدارس ایران توسط این دو شهید بزرگوار تأسیس شد. ستادی که از همان ابتدای تأسیس به دنبال انتقال ارزش‌های دینی و فرهنگی انقلاب اسلامی به مدارس و تربیت و بازسازی دانش آموزان در فضایی انقلابی و اسلامی بود.

ایجاد انقلاب فرهنگی در آموزش و پرورش با تأسیس معاونت امور تربیتی

در همین راستا به مناسبت هشتم اسفند با دعوت از «جمیل عباسی غریب» معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش گیلان به دفتر خبرگزاری مهر گفتگویی در زمینه اقدامات صورت گرفته در این حوزه انجام شد. «جمیل عباسی غریب» در این گفتگو با بیان اینکه نقش شهیدان رجایی و باهنر در تأسیس این نهاد بسیاری ارزنده و برای آموزش و پرورش باعث افتخار است، اظهار کرد: امروز ستاد امور تربیتی با مصوبه مجلس به یک معاونت در آموزش و پرورش تبدیل شده است.

وی افزود: در همان سال‌های ابتدایی این معاونت با الگو سازی در بدنه آموزش و پرورش به عنوان مربی تربیتی، انقلاب فرهنگی در آموزش و پرورش ایجاد کرد و گام‌های محکم و استواری برداشته شد.

معاون پرورشی و امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش گیلان در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه این معاونت با پیاده سازی اهداف انقلاب در آموزش و پرورش به رغم تغییرات کتب درسی در حوزه پرورش نیز در کنار تعلیم عملکرد مطلوبی داشته است، گفت: این بخش توانسته در قالب فعالیت‌های فرهنگی، هنری و فوق برنامه برای دانش آموز گام‌های فرهنگی خوبی بردارد.

وی ادامه داد: با توجه به تقارن تأسیس این نهاد با دفاع مقدس، امور تربیتی نقش مهمی در فرهنگ ایثار و شهادت و جهاد ایفا کرد و بسیاری از شهدای دانش آموز به واسطه این فرهنگ سازی و حضور مربیان پرورشی به فیض شهادت نائل شدند و در این میان خود مربیان نیز جز شهدا بودند که گیلان دارای ۱۷ شهید مربی پرورشی است.

عباسی غریب با اشاره به اینکه فعالیت‌های معاونت پرورشی در میانه سال‌های تأسیس با توجه به هشدار رهبری در زمینه شبیخون فرهنگی و تغییر سبک زندگی در ایران به این نتیجه رسد که نیازمند تشکیل هسته‌های مشاوره تحصیلی است، گفت: هسته‌های مشاوره در کنار هدایت تحصیلی و انتخاب رشته به موضوع مشاوره روانی و تربیتی به ویژه در میان دانش آموزان دارای مشکلات و معضلات طلاق، اعتیاد والدین و انواع بزه‌ها نقش آفرین بود.

اجرای طرح «نماد» با هدف مراقبت از آسیب‌های اجتماعی

وی با بیان اینکه در همین راستا از سال ۹۴ طرحی در معاونت تربیتی با عنوان «نماد» یعنی «نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان» در حال اجرا است که در همین رابطه معاونتی نیز با عنوان «اداره مراقبت از آسیب‌های اجتماعی» تشکیل شده است، افزود: طرح نماد از سوی ۱۴ دستگاه همانند دادگستری، نیروی انتظامی، بهزیستی، علوم پزشکی و برخی دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش و سایر ارگان‌ها پشتیبانی می‌شود.

معاون پرورشی و امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش گیلان هدف اجرای این طرح را آموزش، غربالگری، مداخله مختصر و ارجاع و درمان، حمایت روانی و مددکاری از دانش آموزان اعلام کرد و گفت: مأموریت اصلی این طرح پیشگیری از بزه‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی، روحی و روانی است و تمام این اقدامات به صورت اورژانسی و برداشتن تشریفات اداری با همکاری ۱۴ دستگاه انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر گسترش و تسریع در اقدامات این طرح با استفاده از دولت الکترونیک، افزود: در همین راستا طرح دیگری با عنوان «یاریگران زندگی» با حجم کوچک‌تر و برای یک موضوع خاص اجرایی می‌شود.

عباسی غریب با اشاره به اینکه این طرح در راستای امضای تفاهم نامه میان وزارت آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با سو مصرف مواد مخدر است، اظهار کرد: در این طرح هدف پیشگیری و شیوع مصرف مواد مخدر در میان دانش آموزان است. با توجه به کاهش سن اعتیاد اجرای این طرح در سطح مدارس ضرورت دیده شد و اعتبارات خوبی نیز در این زمینه وزارت کشور و این ستاد در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌دهد.

وی یاد آور شد: در حال حاضر نیز نیمی از مدارس تحت پوشش قرار گرفته‌اند که تا سال ۱۴۰۰ کل مدارس کشور و استان تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

اعزام ۹ هزار دانش آموز گیلانی به مناطق عملیاتی

معاون پرورشی و امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش گیلان با اشاره به فعالیت‌های امور فرهنگی و هنری، اظهار کرد: این بخش علاوه بر کمک به سایر بخش‌ها تلاش می‌کند با اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری زمینه کشف استعداد دانش آموزان و آینده شغلی را فراهم می‌کند.

وی ایجاد زمینه شغل آینده با کشف استعدادها، مصون داشتن دانش آموز از مبتلا شدن به امور دیگر و تربیت دانش آموزان در تراز انقلاب اسلامی است دانش آموز مقید، دانش آموزی که بتواند با قرآن و فرهنگ کهن ایرانی و اسلامی انس گرفته و سبک زندگی خود را به سبک زندگی ایرانی اسلامی نزدیک کند از مهم‌ترین اهداف اجرای فعالیت‌های امور فرهنگی و هنری در آموزش و پرورش است.

عباسی غریب با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش چهار تشکل دانش آموزی «اتحادیه انجمن‌های اسلامی، بسیج دانش آموزی، جمعیت هلال احمر و سازمان دانش آموزی فعال و شناسنامه دار زیر نظر این معاونت فعالیت می‌کنند، گفت: در حوزه بسیج دانش آموزی که زیر نظر سپاه به ویژه در زمینه اعزام کاروان‌های راهیان نور فعالیت می‌کند که امسال در همین راستا بیش از ۹ هزار دانش آموز دختر و پسر گیلانی مقطع متوسطه دوم به مناطق عملیاتی غرب و جنوب کشور اعزام شدند.

وی اجرای طرح فرمانده دل‌های ویژه دانش آموزان ابتدایی، اجرای برنامه شهید «بهنام محمدی» برای متوسطه اول و برای مدارس نزدیک مساجدی با محوریت خانه، دانش آموز و مسجد که در ۸۳ مدرسه استان گیلان اجرایی شده تنها بخسی از فعالیت‌های بسج دانش آموزی است.

معاون پرورشی و امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه تشکل جمعیت هلال احمر با هدف گسترش صلح و کمک به همنوع در قالب کلاس‌های طرح «دادرس» انجام می‌شود، ادامه داد: کانون جوانان هلال احمر در متوسطه اول آموزش کمک‌های اولیه، زندگی اردویی و مهارت‌های اجتماعی در دستور کار دارند و امکانات خوبی نیز از سوی این جمعیت به مدارس تحت پوشش داده می‌شود.

وی سازمان دانش آموزی را نزدیک ترین تشکل به آموزش و پرورش و به عنوان یک سازمان مردم نهاد دانست و گفت: بوفه، لباس، سرویس ایاب و ذهاب، فعالیت‌های درآمدزا و پیشتازان که دانش آموزان را با زندگی اردویی آشنا می‌کنند.

عباسی غریب با اشاره به همکاری معاونت پرورشی با دیگر نهاد و سازمان‌ها است، تفاهم نامه با شهرداری، ارشاد اسلامی، محیط زیست، میراث فرهنگی، امور قرآنی و سایر موارد است، گفت: یکی از نهادهایی که معاونت پرورشی و امور تربیتی همکاری‌های فراوانی با آن دارد حوزه‌های علمیه است.

کمبود ۷۰۰ نیروی پرورشی در آموزش و پرورش گیلان

وی با بیان اینکه در راستای این تفاهم نامه وزارت آموزش و پرورش و حوزه علمیه طرح «امین» با حضور ۲۲۰ نفر از روحانیون در استان گیلان اجرایی می‌شود، افزود: اقامه نماز جماعت، پاسخگویی به شبهات دانش آموزان بخشی از فعالیت‌های این روحانیون است همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی و کلاس‌های توانمندسازی، حضور طلبه وظیفه‌های به ویژه مدارس عشایری، روستایی و صعب العبور نیز در همین راستا اجرایی می‌شود.

معاون پرورشی و امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش گیلان در ادامه به فعالیت ۵ اردوگاه دانش آموزی در استان اشاره کرد و گفت: تعداد اردوگاه‌های گیلان زیاد است اما استانداردهای لازم برای پذیرش دانش آموزان را ندارد.

وی با بیان اینکه متأسفانه از این نظر گیلان در میان استان‌های کشور فقیر است، ادامه داد: طرح‌های مختلفی در شورای آموزش و پرورش مطرح شده و استقبال خوبی از سوی استاندار و مدیر کل آموزش و پرورش مواجه شده است.

عباسی غریب با اشاره به اینکه اردوگاه‌های موجود در گیلان به صورت منطقه‌ای و شهرستانی است گیلان از این نظر نیز در سطح کشور فقیر است، گفت نیازمند جذب اعتبارات هستیم تا بتوانیم حداقل یکی از اردوگاه‌های گیلان را در حد اردوگاه‌های استاندارد ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه استان گیلان دارای ۶۰۰ کارمند با رسته شغلی امور تربیتی و ۳۵۳ نفر نیز در رسته مشاوره است، اظهار کرد: با کمبود ۷۰۰ نیروی پرورشی و فرهنگی در سطح مدارس دولتی مواجه ایم که این یکی از آسیب‌ها و چالش‌ها آموزش و پرورش گیلان است.

معاون پرورشی و امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش گیلان ادامه داد: نیروهای پرورشی از دانشگاه فرهنگیان، و فارغ التحصیلان دانشگاه بر اساس ماده ۲۸ آموزش و پرورش و آزمون جذب می‌شوند که متأسفانه میزان جذب با کندی انجام می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.