گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان حاکیست،  به هیچ وجه تیمی برای انجام تست کرونا به درب منازل اعزام نمی‌شود و هر گونه مراجعه تحت این عنوان کلاهبرداری است.

در این اطلاعیه آمده است: متاسفانه عده ای افراد سود جو و کلاهبردار مجهز به ماسک و دستکش به بهانه  "تست کرونا " با نامه جعلی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ساختمان های مسکونی مراجعه کرده و اقدام به سرقت اقلام ارزنده می کنند.

در اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان افزوده شده: هم اکنون دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان، هیچ برنامه ای در دستور کار ندارد، چنانچه هرگونه تصمیمی در این خصوص اتخاذ شود ، از طریق رسانه های ملی و استانی به اطلاع مردم رسانده می شود.

کرونا چیست و چگونه از آن دوری کنیم 

ویروس کرونا معمولاً از طریق قطرات تنفسی ناشی از عطسه یا سرفه انتشار می‌یابند که می‌تواند ویروس را به هرکسی که در تماس نزدیک با فرد آلوده است، منتقل کند. کرونا ویروس‌ها همچنین علائمی چون آنفولانزا ایجاد می‌کنند . بیماری ممکن است از تب و سرفه آغاز شده و به التهاب ریه یا بدتر از آن برسد.

با شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، تزریق واکسن آنفولانزا، فاصله گرفتن از افراد بیمار و مشکوک و استراحت در صورت بیمار شدن، می‌توان از شیوع بیشتر ویروس کرونا جلوگیری کرد. به علاوه به خاطر داشته باشید که استفاده از ماسک‌های تنفسی تنها در صورتی موثر است که توسط افراد آلوده مورد استفاده قرار گیرد.

 ویروس کرونا خیلی کشنده نیست اما  امکان شیوع این ویروس در بین افراد خیلی بیشتر از کرونا ویروس‌های عامل سارس و مرس است و اغلب افراد به نوع خفیف آن مبتلا می‌شوند، چراکه اغلب افراد سیستم ایمنی عادی دارند.
 مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در افراد مبتلا بین ۲ تا ۳ درصد است. عفونت با این ویروس در افراد پرخطر معمولا شدیدتر است و این موضوع به دلیل ضعف سیستم ایمنی یا ضعف شرایط بدنی افراد فوق می‌باشد و توصیه می‌شود این افراد در اماکن عمومی و پرازدحام حضور پیدا نکنند.

 بررسی آمار افرادی که بر اثر این بیماری فوت کرده اند نشان می‌دهد که آنان عمدتا دارای بیماری زمینه‌ای اولیه بودند و با ابتلا به این بیماری تنفسی جدید، دچار مشکلات شدید شده و جان خود را از دست دادند.
 بیماران قلبی و عروقی، ریوی مزمن و افراد مبتلا به دیابت و همچنین زنان باردار به عنوان گروه‌های پرخطر، در معرض خطر بیشتر این بیماری قرار دارند.

 اکثرا کرونا ویروس، بخش فوقانی دستگاه تنفس و حتی در مواردی بخش تحتانی دستگاه تنفس را درگیر می‌کند. اگر سیستم ایمنی بدن این افراد قوی باشد، بیماری کنترل خواهد شد.

اکثر کارشناسان بهداشت عمومی بر این باورند که کرونا از طریق قطرات تنفسی که در حین عطسه یا سرفه کردن با شدت از بدن فرد آلوده خارج می‌شوند، انتشار می‌یابد. این قطرات معمولا به اندازه کافی سنگین هستند تا بلافاصله روی زمین یا سطوح پیرامون بنشینند. اگر این قطرات از طریق دست‌های نشسته‌ای که با سطح آلوده تماس داشته‌اند به دهان، بینی یا چشم کسی که در آن نزدیکی است برسند، عفونت ایجاد می‌شود.

بر همین اساس، سازمان بهداشت جهانی (WHO) افراد را به پرهیز از تماس نزدیک با هر کسی که تب، سرفه یا سایر علائم تنفسی دارد، توصیه می‌کند. این بدان معناست که باید دستکم یک متر از فرد بیماری که این علائم را دارد، فاصله گرفته و از دست دادن، در آغوش گرفتن و بوسیدن این افراد خودداری کنید.

نوشیدن آب بهداشتی ، پرهیز از خوردن غذای خام، شستن مکرر دستها، ضدعفونی کردن سرویس‌های بهداشتی و جلوگیری از آلوده شدن آب و مواد غذایی توسط مبتلایان، توصیه می شود.

گیلان با دو و نیم میلیون نفر جمعیت از کانون های گردشگری شمال کشور است که با توجه به نزدیکی به تهران  هر ساله میلیون ها مسافر در تعطیلات رسمی به ویژه نوروز و تابستان به این استان سفر می کنند. 

گیلان بعد از قم دومین کانون انتشار ویروس در کشور شناخته شد.بر اساس آمار رسمی ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاکنون ۴ مورد ابتلای به کرونا در گیلان اثبات شده که دو نفر از آنها جان باخته  و دو نفر بهبود یافته اند . بیش از ۷۰ مورد مشکوک نیز آزمایش گرفته شده و نمونه برای تشخیص به تهران ارسال شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.