انتخابات از محوری ترین مولفه های دموکراسی محسوب می شود. مولفه ای که کارکرد های متعدد و گوناگونی دارد. چرخش قدرت میان حلقه نخبگان(بسته یا باز) از مهمترین و اساسی ترین کارکرد انتخابات می باشد. این مهم بدون مشارکت مردم ممکن نمی شود.

انتخـابـات عمومـی مهمترین ابزار مردم برای تاثیر گذاردن بر نحوه اداره کشور است. برای این که دمـوکراسـی در کشــوری کارآیی داشتــه باشد حضور و شرکت مردم در آن بسیار مهم است.

پونه نیکوی مدیر سازمان دانشجویان گیلان در مصاحبه با ایرنا اظهار داشت: در بین زنان پراکندگی تصمیم مشکل جدی است. معمولا خانم ها نسبت به آقایان تعداد کمتری هستند و سخت با هم کنار می آیند البته آن ها به قوت آقایان لابی گری را بلد نیستند و نتوانسته اند تغییرات بنیادی در مسایل زنان اعمال کنند.

زنان باید با توجه به درک صحیح از جامعه بانوان ، زنان توانمند را شناسایی و به عنوان نمایندگان خود انتخاب کنند و زنانی که به نهادهای انتخابی راه پیدا می‌کنند باید استراتژی و برنامه‌های مشخص برای خلا های جامعه زنان و زندگی زنان داشته باشند.

حضور زنان توانمند و آگاه چه در صندوق های آرا و چه به عنوان نامزدهای انتخاباتی باید رضایت بخش تر از این باشد.

آنچه که می بینیم اصلا رضایت بخش نیست اما دست یافتنی است.

وی افزود: صد البته در گام نخست در کشور باید احساس نیاز به مشارکت زنان احساس شود. البته این بستر فعالیت زنان چه در حوزه های مدیریت چه در کرسی های مجلس چه در انتخابات باید توسط مردان ایجاد شود چون در حال حاضر این مردان هستند که در راس تصمیم می گیرند.

در این بین بانوان که در پس زمینه تاریخی محرومیتها و محدودیتهایی را تجربه کرده اند این حق خود را که با انقلاب اسلامی در بسیاری زمینه ها افزایش یافت بیشتر قدر می دانند و بر مسئولیت خود نیز واقفند.

لیلا پور رزاز از دبیران و فعالان سیاسی فرهنگی بندرانزلی در این باره اظهار داشت: انتخابات در هر کشوری ابزاری است که مردم می توانند به واسطه آن در تصمیم گیری های خرد و کلان نقش آفرینی کنند و بر این اساس انتخاب باید با شور و شعور لازم و کافی باشد.

وی خاطرنشان کرد: رای دادن حقی است که هر شهروندی بر اساس قانون از آن برخوردار است و با توجه به این که در کشور ما انتخابات به جنیست خاصی مربوط نمی شود همه مکلفند از حقی که قانون به آنها داده استفاده کنند لذا انتخابات هم یک حق است هم یک تکلیف .

وی افزود: با توجه به این که بانوان نیمی از جامعه هستند و خوشبختانه در کشور اسلامی ایران از ابتدای انقلاب اسلامی تا امروز در همه عرصه ها دوشادوش مردها بودند لذا مسئولان و منتخبین مردم باید به مطالبات این نیمه از جامعه توجه ویژه ای داشته باشند.

پور رزاز خاطرنشان کرد: شاید ایجاد زمینه های اشتغال، افزایش درآمد خانوارها ، تصویب لایحه ها و بودجه هایی متناسب با زنان کارآفرین در بحث توسعه اقتصادی ،وضع قوانین حمایتی برای خانواده ، زنان سرپرست خانوار و  زنان آسیب دیده از جمله این مطالبات باشد .

وی تاکید کرد :  هرکس اگر می خواهد برای کشور استان و شهرستان اتفاق خوبی رقم بخورد باید با درایت بیشتر در این انتخابات حضور داشته باشد.

در یک جامعه دمکراتیک با انتخابات عمومی و آزاد، اشخاصی که حق رای دارند می توانند به حزب و سیاست مداران مورد اعتماد خود رای دهند تا آنان در تصمیم گیری های ملی، منطقه ای و محلی، نمایندگان موکلان خود باشنـد. سیاستمـداران و احـزابی که بیشـترین آرا را آورده و اکثریت آرا را گرفته اند، قدرت بیشتری در اتخاذ تصمیم ها دارند.

پروانه پور بهرام مشاور خانواده که در یکی از شعب شهر رشت، رای خود را به صندوق می انداخت ، انتخابات را حقی و مسئولیتی توامان دانست.

وی با اشاره به این که شرکت هر چه بیشتر مردم در انتخابات عمومی باعث تقویت دموکراسی می شود ، اظهار داشت : زنان نیز پا به پای مردان در همه عرصه ها حضوری فعال داشته اند و انتخابات نیز یکی از همین عرصه هاست.

شرکت وسیع مردم در انتخــابات تضمینی خواهــد بـود برای این که سیاست جاری در کشور همان سیاستی است که اکثریت مردم طالب آن هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.