لطیف جواهردشتی روز دوشنبه در مصاحبه با ایرنا اظهار داشت: در هفته گذشته ، راهداران سیاهکل در حال بازگشایی مسیرسیاهکل به دیلمان در مناطق جنگلی بالادست سیاهکل  به یک راس شوکای نابالغ جدامانده از گله  برخوردند و این جانور را به یگان حفاظت محیط زیست شهرستان تحویل دادند که پس از چند روز مراقبت و نگهداری به دستور مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان ، عصر روز یکشنبه نسبت به رهاسازی آن در منطقه ای که پیدا شده بود اقدام  شد.

وی اظهارداشت: راهداران برای اینکه به این جانور آسیبی نرسد آن را زنده گیری کردند و در یک اقدام پسندیده تحویل یگان حفاظت مستقر در پاسگاه محیط بانی آغوزی در مسیر جاده سیاهکل به دیلمان دادند که با عادی شدن شرایط این جانور به زیستگاه خود بازگردانده شد.

وی خاطرنشان کرد :عرصه های جنگلی سیاهکل بطور مستمر تحت پایش یگان حفاظت محیط زیست قرار دارند تا از آسیب رسیدن به حیات وحش این مناطق جنگلی پیشگیری شود.

وی یادآورشد: با بارش  سنگین برف در ارتفاعات معمولان گوزن های مرال و شوکا از طریق رودخانه ها برای پیدا کردن خوراک و گیاه به مناطق کم برفتر پایین دست می آید که اگر محلی ها همکاری نکنند می تواند خطرات ناشی از شکار و کشتار این جانوران با ارزش توسط فرصت طلبان و سودجویان بوجود داشته باشد.

وی از حاشیه نشینان جنگل  ، دلسوزان و دوستداران طبیعت و حیات وحش خواست درصورت مشاهده شکار یا اسیر شدن این جانوران حتما با شماره ۰۱۳۴۱۳۲۲۰۸۹ یا سامانه ۱۵۴۰ به محیط زیست اطلاع دهند تا نسبت به نجات این جانوران اقدام شود.

جانوران وحشی همانند مرال و شوکا اگر به اسارت انسان در بیایند معمولا اعتصاب غذا کرده  و از خوردن غذا خودداری می کنند و اگر مدت طولانی نگهداری شوند احتمال تلف شدن آن  نیز وجود دارد.

دو نوع گوزن در جنگل های شمال زندگی می کنند که مرال بزرگترین گوزن و شوکا کوچک‌ترین گوزن ایرانی به شمار می روند که در اصطلاح محلی چون شوکا از مرال کوچکتر و به اندازه آهو است به آن آهو گفته می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.