گیلان با ۱۴ هزار و ۷۱۱ کیلومتر مربع مساحت، ۱۶ شهرستان، ۵۲ شهر و ۴۳ بخش، ۱۰۹ دهستان، دو هزار و ۵۸۳ آبادی و بیش از دو میلیون و ۵۳۰ هزار نفر جمعیت از استان های سرسبز و گردشگرپذیر شمال ایران است و بررسی جدول های هواشناسی آن، از رطوبت زیاد در سراسر استان به ویژه در بندر انزلی حکایت دارد و از این نظر گیلان از پربارش ترین و پرنعمت ترین استان های کشور است.

نوار ساحلی دیار میرزاکوچک خان از چابکسر و شرقی ترین نقطه تا منتهی الیه غرب استان در آستارا از پربارش ترین مناطق گیلان به حساب می آید و اقلیم دریای خزر بر پهن دشت گیلان بزرگ، تا ارتفاعات البرز و کوه های مشرف به استان تاثیرگذار است و ستیغ کوه ها مانع گذر رطوبت دریا به جنوب استان می شود.

طبق نظر کارشناسان هواشناسی؛ برای نزول برف باید دو عامل عمده مهیا باشد، یکی رطوبت کافی و دیگری سرمای لازم، که در گیلان رطوبت هوا همواره در حد بالا موجود است اما سرمای لازم حتی در برخی زمستان ها نیز بروز نمی کند و از اینرو در بخش های جلگه ای و ساحلی این استان، اغلب به دلیل اعتدال گرمای زمستانی، برف کمتر می بارد.

اما گاه این استان، مورد تهاجم سرماهای قطبی مرکز پرفشار سیبری یا روسیه قرار می گیرد و برف های دراز مدت و دردسر آفرین را تجربه می کند و برف تاریخی زمستان ۱۳۲۸ با ارتفاع ۲ متر در بخش های جلگه ای و برف زمستان های ۱۳۵۰ و ۱۳۸۳ که وسایل نقلیه را زمینگیر کرد، گواه آن است.

اکنون در بهمن ماه ۹۸ نیز برف و بوران حرف اول را در گیلان می زند و کولاک در گردنه ها به زورآزمایی با راهداران برخاسته و کوهستان های برفگیر با سوز و سرما همدست شده اند تا با سقوط بهمن، خشم طبیعت را به رخ انسان بکشند.

این فقط زمستان نیست که به قول استاد شهریار بر پوستین کدخدایان می افزاید و پوست یک لاقبایان را می کند؛ بلکه سابقه تاخت و تاز گرما نیز در گیلان موجود است و طبق مستندات؛ در اولین ماه پاییز ۹۶ بخاری های منازل در بسیاری از شهرهای گیلان چندین شب متوالی به علت سرما روشن بود اما در هشتمین روز آبان همان سال، حکمرانی ۳۶ درجه سانتی گراد دمای بی سابقه در ۲۰ سال گذشته، موجب روشن شدن کولرها شد و شهر زیبای رشت نیز دمای ۳۶ درجه را تجربه کرد.

سیل های ویرانگر نیز گهگاه بر سیمای دلفریب گیلان خط می اندازند و در می روند و با توجه به خروش ۵۴ رودخانه اصلی، در بارندگی های شدید فریاد رودخانه ها بلند می شود و طبق اعلام اداره کل هواشناسی گیلان، این استان در بررسی بارش ها در فروردین ماه امسال، افزایش ۸۷ درصدی باران را نسبت به بلندمدت شاهد بوده و تداوم بارندگی ها در ماه های بعد موجب سرریز حوصله رودخانه ها شده است؛ به طوری که استانداری گیلان در مهر ماه امسال، با کم سابقه خواندن بارندگی ها در ۵۰ سال گذشته در استان، میزان خسارات وارده بر تاسیسات زیربنایی و بخش های کشاورزی و خصوصی در ۱۴ شهرستان گیلان را ۲۰۰ میلیارد و ۵۳۴ میلیون تومان ارزیابی کرد.

به هرحال همانگونه که ایران عزیز ما از نظر آب و هوا به داشتن چهار فصل معروف است، گیلان زیبا و مهمان نواز نیز از اقلیم آب و هوای متفاوت و گاه غیرقابل تصور برخوردار است و هرچند تحمل شلاق کولاک و دشنام سیل، دشوار است و طاقت هموطنان درگیر را طاق می کند، اما همانگونه که انسان طی قرن ها با ناملایمات طبیعی این سیاره متغیر، خو گرفته و وقایع محیط را قابل پیش بینی و تسخیر کرده است، باید ساخت و با خوی آرام و گاه وحشی طبیعت کنار آمد.

و دیری نخواهد پایید که گیلان سراسر جاذبه و حیرانی؛ سفره ای پربرکت و رنگارنگ به وسعت طبیعت را در آستانه بهار برای گردشگران داخلی و خارجی پهن خواهد کرد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.