خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: در میانشان که باشی لحظه‌های ناب زندگی کردن را حس می‌کنی، لحظه‌هایی که همانند خودشان پاک و زلال است. چند سالی است که گیلانیان همزمان با برگزاری جشنواره فیلم فجر میزبان اکران‌های همزمان هستند. اقدامی که سبب رضایت و خوشنودی اهالی هنر استان گیلان شده است. اما یکی از اقدامات خوبی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و معاونت هنری و سینمایی آن انجام داده‌اند اکران فیلم‌های حوزه کودک و نوجوان است که در سال‌های گذشته سهم کمتری بر پرده سینماها داشته‌اند.

امسال شاهد برگزاری سومین دوره طرح «سیمرغ و پروانه ها» همزمان با جشنواره فیلم فجر هستیم. در این طرح که از ساعت ۱۰ صبح امروز ۱۵ بهمن ماه در استان‌های میزبان جشنواره فیلم فجر اجرا می‌شود، فیلم‌های برگزیده جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان برای مخاطبان روی پرده می‌رود. این طرح در راستای برنامه‌های حمایتی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سینمای کودک و نوجوان اجرا می‌شود.

استان گیلان نیز که به واسطه سابقه غنی فرهنگی و هنری و علاقه فعالان این حوزه همیشه در اجرای چنین برنامه‌هایی پیشتاز بوده امسال نیز همانند دو سال گذشته میزبان اجرای طرح «سیمرغ و پروانه ها» است. طرحی که در سال گذشته با استقبال خوب دانش آموزان و مسئولان آموزش و پرورش همراه شد و در طول اکران فیلم‌های این طرح بارها شاهد حال خوب کودکان و نوجوانان گیلانی بودیم. موضوعی که باعث شد تا مسئولان اداره کل ارشاد گیلان به ویژه معاونت هنری و سینمایی آن تلاش کنند تا علاوه بر برگزاری دوباره این طرح، میزبان تعدادی از فیلم‌های جشنواره بین المللی کودکان و نوجوانان همزمان با اکران فیلم‌ها در اصفهان باشند.

امسال پنج فیلم «منطقه پرواز ممنوع» ساخته امیر داساگر، «تورنا ۲» سیدجواد هاشمی، «قطار آن شب» حمیدرضا قطبی، «بیست و سه نفر» مهدی جعفری و «کاتی و ستاره از آثار رضا مجلسی (فیلمساز برجسته گیلانی) در نوبت ساعت ۱۰ صبح روزهای ۱۵ تا ۲۱ بهمن‌ماه با حضور دانش‌آموزان مدارس مناطق محروم و شهرستان‌های گیلان اکران می‌شوند.

سینمای کودک و نوجوانان ایران نیازمند سرمایه گذاری جدی است

در این باره معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان در حاشیه آغاز اکران فیلم‌های این طرح در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: همیشه یکی از دغدغه‌های مسئولان حوزه هنری استان گیلان اجرای برنامه برای کودکان و نوجوانان به عنوان آینده سازان ایران اسلامی بوده و هست.

سید امیر مصباح با بیان اینکه در گذشته‌های دور شاهد توجه به سینمای کودک و نوجوانان و ساخت آثار فاخر بودیم، افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر رغبتی در میان فیلمسازان برای ساخت فیلم در حوزه کودک و نوجوان مشاهده نمی‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه متأسفانه امروز قهرمان کودکان و نوجوانان ایرانی، شخصیت‌های خیالی و غیر واقعی غربی هستند که هیچ تناسبی با فرهنگ ما ندارند، گفت: این در حالی است که ما در فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی خود دارای شخصیت‌ها، مفاخر و قهرمانان بزرگی هستیم.

مصباح با تأکید بر لزوم توجه متولیان امر به ویژه فیلمسازان به الگوبرداری از این شخصیت‌ها و آشنایی کودکان و نوجوانان ایرانی با این قهرمانان، تصریح کرد: سینمای کودک و نوجوانان نیازمند توجه و سرمایه گذاری جدی است زیرا دشمن با هجمه‌های فراوان به دنبال دور کردن نسل آینده ساز جامعه از باورها و اعتقادات فرهنگی است دشمن با هجمه‌های فراوان به دنبال دور کردن نسل آینده ساز جامعه از باورها و اعتقادات فرهنگی است.

وی با بیان اینکه از در سال‌های گذشته همزمان با اکران فیلم‌های بخش سودای سیمرغ چند فیلم در حوزه سینمای کودک و نوجوان بر پرده سینما میرزا کوچک رشت به نمایش گذاشته شده است، افزود: خوشبختانه اکران این فیلم‌ها با استقبال خوب مخاطب کودک و نوجوان همراه بوده است.

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با اشاره به اینکه این میزان از استقبال مسئولیت ما به عنوان مسئولان حوزه هنری استان را زیاد کرده است، گفت: در همین راستا بر آن شدیم تا تعدادی از فیلم‌های جشنواره کودک و نوجوان را نیز در استان گیلان اکران کنیم.

حضور ۵۷۰ دانش آموز در روز نخست اکران فیلم‌های طرح «سیمرغ و پروانه ها»

وی با بیان اینکه خوشبختانه امسال همزمان با برگزاری جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان در اصفهان شاهد اکران تعدادی از این فیلم‌ها در استان گیلان بودیم، ادامه داد: امروز نیز همزمان با آغاز اکران فیلم‌های سی و هشتمین جشنواره فجر در رشت، پنج فیلم سینمای کودک و نوجوان در قالب طرح «سیمرغ و پروانه ها» برای کودکان و نوجوانان گیلانی اکران می‌شود.

مصباح «منطقه پرواز ممنوع» ساخته امیر داساگر، «تورنا ۲» سیدجواد هاشمی، «قطار آن شب» حمیدرضا قطبی، «بیست و سه نفر» مهدی جعفری و «کاتی و ستاره از آثار رضا مجلسی (فیلمساز برجسته گیلانی) از جمله این فیلم‌ها عنوان کرد که به صورت رایگان از امروز الی ۲۱ بهمن ماه ساعت ۱۰ صبح برای دانش‌آموزان مدارس مناطق محروم و شهرستان‌های گیلان اکران خواهند شد.

وی در ادامه با بیان اینکه در نخستین روز اجرای این طرح شاهد اکران فیلم «قطار آن شب» از حمیدرضا قطبی بودیم که با استقبال خوب دانش آموزان همراه بود، تأکید کرد: تلاش شده در زمان اجرای این طرح بیشتر دانش آموزان مناطق محروم و کمتر برخوردار استان گیلان به تماشای فیلم‌ها بنشینند.

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با اشاره به حضور ۵۷۰ دانش آموز دختر و پسر از پنج مدرسه شهرستان رشت در نخستین روز اکران فیلم‌های طرح «سیمرغ و پروانه ها»، افزود: امیدواریم با اکران این فیلم‌ها بتوانیم اوقات خوشی را برای کودکان و نوجوان گیلان فراهم کنیم.

قهرمانان ایرانی را به ما معرفی کنید

حمیدرضا آقایی دانش آموز کلاس ششم یکی از مدارس رشت که صبح امروز برای تماشای فیلم «قطار آن شب» حمیدرضا قطبی به سینما میرزا کوچک رشت آمده بوده در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: خوشحالم که مسئولان مدرسه، من و دوستانم را برای دیدن این فیلم به سینما آورده‌اند.

وی با بیان اینکه متأسفانه فیلم‌های رده سنی کودکان و نوجوانان در ایران بسیار کم ساخته می‌شود، افزود: یکی از خواسته‌ها ما از مسئولان این حوزه توجه به سینمای کودک و نوجوان است.

حمیدرضا با اشاره به اینکه امروز من و همسالانم مردعنکبوتی، بتمن، مرد آهنی را بیشتر از قهرمانان و شخصیت‌های ایرانی می‌شناسیم امروز من و همسالانم مردعنکبوتی، بتمن، مرد آهنی را بیشتر از قهرمانان و شخصیت‌های ایرانی می‌شناسیم، گفت: چقدر خوب می‌شد که فیلمسازان ما در قالب فیلم با قهرمانان ایرانی آشنا می‌کرد.

وی در ادامه بر ادامه دار بودن چنین برنامه‌هایی تأکید و بیان کرد: امیدواریم در طول سال شاهد اکران فیلم‌های کودک و نوجوان در سینماهای گیلان باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.