گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی لاهیجان حاکی است، این شهرستان در طرح پایتخت کتاب ایران و نامزدی در دو دوره متوالی طی سالهای ۹۶ و ۹۷ شرکت کرد و  امسال نیز توانست در ششمین دوره، جزو ۳۸ شهر راه یافته به مرحله نیمه نهایی باشد.

فراخوان ششمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران در تیرماه امسال از سوی دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی انجام شد که  در این دوره به دلیل رشد قابل توجه کیفیت آثار ارسالی بر خلاف روال سال های قبل که ۲۰ شهر برای حضور در مرحله نیمه نهایی انتخاب می شد این بار ۳۸ شهر برگزیده شدند.

داوری مرحله نیمه نهایی و نهایی این رویداد و مراسم اختتامیه آن  در تاریخ ۱۱ بهمن ماه در محل سالن همایش های کتابخانه ملی ایران با حضور اصحاب قلم و فرهنگ برگزار می شود که در آن ششمین پایتخت کتاب ایران برای سال آینده و چهار شهر خلاق در زمینه کتابخوانی انتخاب و معرفی خواهند شد.

لاهیجان در چهار دوره از شش دوره پایتخت کتاب ایران حضوری فعال داشت و در دو سال متوالی توانست در لیست۲۰ شهر نامزد انتخاب پایتخت کتاب ایران قرار گیرد و امسال نیز این شهرستان به عنوان تنها نماینده گیلان در مرحله نیمه نهایی حضوردارد.

شرایط شرکت در پایتخت کتاب ایران فراهم کردن بستر مناسب برای ترویج کتاب و کتابخوانی و ارائه مستندات در این زمینه و همچنین ارائه طرح های جدید و خلاقانه در حوزه ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

پایتخت کتاب ایران عنوان طرحی در ایران است که بر مبنای آن هر سال یک شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی می‌شود که  شهرهای منتخب به عنوان پایتخت کتاب ایران از سال ۹۴تا ۹۸ به ترتیب اهواز، نیشابور، بندربوشهر، کاشان و یزد  بوده اند.

شاخصه‌های انتخاب شهر پایتخت کتاب، انسجام تمام دستگاه‌های فعال درعرصه کتاب و کتابخوانی اعم از دولتی‌ها و غیردولتی‌ها، انجمن کتابداران، کتابخوان‌ها، ناشران، دستگاه‌های فرهنگی، خلاقیت برای معرفی کتاب در شهر و روستا، درگیر کردن عامه مردم در ترویج کتابخوانی و میزان روی آوری کودکان، نوجوانان و جوانان به کتابخوانی اعلام شده است.

شهرستان لاهیجان با داشتن شش انجمن فعال فرهنگی و هنری از شهرهای پیشتاز در زمینه های فرهنگی در استان گیلان به شمار می رود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.