به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود خانزاده عصر روز شنبه در جلسه کارگروه آرد و نان شهرستان رشت در فرمانداری اظهار داشت: همه افراد  متقاضی دریافت پروانه کسب نانوایی  باید آموزش های فنی و حرفه ای در این رشته را فرا گیرند.

وی با بیان اینکه در یک سال اخیر مجوز نانوایی در استان گیلان ارائه نمی شود و یا کم مجوز می دهیم، افزود: در مواردی کم و در صورت نیاز، با سئوال از اداره آرد و غله مبنی بر اینکه با ارائه مجوز برای فعالیت نانوایی جدید، آرد تامین است ، مجوز می دهیم.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به فعالیت بیش از چهار هزار نانوایی در این استان خاطر نشان کرد: این آمار در مقایسه با بسیاری از استان های دیگر، زیاد است، در گیلان به ازای هر ۶۰۰ نفر یک نانوایی فعال است اما در خیلی از استان های کشور به ازای هر یک هزار نفر یک نانوایی فعالیت دارد.

وی درباره سهمیه آرد نانوایی ها اظهار داشت: مردم به این مهم دقت کنند که گونی های آرد نانوایی های دارای آرد یارانه ای سفید است، نانوایی های آزاد پخت با قیمت نان یک هزار و ۲۰۰ تومان رنگ گونی آرد آنان زرد و نانوایی های کلوچه پز رنگ کیسه آرد آنان آبی است.

رئیس اداره بهداشت شهرستان رشت نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت رعایت بهداشت در پخت نان بیان کرد: آرد نان باید کامل و سبوس دار باشد، خمیر نان باید به خوبی ورآورده شود، زمان پخت نان حداقل ۲ تا پنج دقیقه "با توجه به نوع نان" باشد ضمن اینکه رعایت بهداشت فردی و محیطی از مواردی است که باید در نانوایی ها مورد توجه قرار گیرد.

جلال برشان بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ها را دو عامل قابل توجه در مرگ و میرها عنوان و خاطر نشان کرد: به ازای هر وعده نان سبوس دار، خطر ابتلا به سکته قلبی هفت درصد کاهش می یابد و تهیه نان با خمیر خوب، آنتی اکسیدانی تولید می کند که خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده و کمبود آهن را برطرف می کند.

وی اظهار داشت: آرد ناقص، مهارت ناقص، قیمت، رقابت ، بهداشت و عدم اصول دریافت، انتقال و نگهداری ناقض پنج چالش اصلی در نانوایی است.

جلسه کارگروه آرد و نان شهرستان رشت عصر روز شنبه به ریاست میرشمس مومنی زاده فرماندار رشت برگزار شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.