فرماندار اسفراین پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اجرای هشتمین مرحله پاکسازی این منطقه معدنی از وجود و فعالیت سودجویان و برداشت‌کنندگان غیرمجاز، اظهار داشت: این اقدام از دیروز و بر اساس مصوبه شورای تامین استان و دستور معاون امور معادن وزیر صنعت، معدن و تجارت به شرکت آلومینا در جاجرم،  به عنوان نماینده این وزارتخانه، برای حضور در این منطقه اجرایی شده است.

طاهر رستمی با بیان اینکه تیم کارشناسی آلومینای جاجرم پیش از این برای مطالعه و بررسی وضعیت معدن آلبلاغ در این منطقه حضور یافته بود،  افزود: انتقال تجهیزات این شرکت   که وزنی بیش از ۱.۵ تن را داراست، به این منطقه امکانپذیر نبود اما پس از پیگیری لازم و خرید تجهیزات جدید، امروز این تیم در منطقه مستقر شده است.

وی با اشاره به زمانبر بودن عملیات مسدودسازی دهانه تونل های حفر شده در منطقه معدنی آلبلاغ اسفراین گفت: این کار نیازمند کار تخصصی و حفاری برای مسدودسازی است که امیدواریم به شرط مساعد بودن شرایط جوی تا چند هفته آینده به سرانجام برسد.

رستمی درباره آخرین پیگیری ها برای تحقق تعهدات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در قبال معدن آلبلاغ گفت: تاکنون جلسات متعددی در این خصوص برگزار شده ولی هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است ولی ما همچنان پیگیر هستیم که این مساله در زودترین زمان ممکن، با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت به نتیجه مطلوب برسد.  

فرماندار اسفراین افزود: در بحث معدن آلبلاغ، زمان و تسریع در اجرایی شدن تعهدات ایمیدرو برای ما بسیار حائز اهمیت است، زیرا شتاب در اجرای این امر از خسارات و تلفات بیشتر در این منطقه جلوگیری کرده و بهره برداری مناسب و اصولی از این سرمایه خداداد می تواند در اشتغال شهرستان و استان تاثیرگذار باشد.

رستمی گفت: در مذاکراتی که دیروز با رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی داشتم،  اعلام شد که قرار است نشستی در وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور استاندار خراسان شمالی، وزیر صمت، مدیران ایمیدرو و دیگر سازمان های مرتبط همچون حفاظت محیط زیست برگزار و در خصوص این موضوع تصمیم گیری شود.

وی درباره صدور مجوز محیط زیست برای اکتشاف در منطقه معدنی آلبلاغ گفت: این تصمیم هنوز مکتوب به شهرستان ابلاغ نشده و ما نیز این مطلب را از مصاحبه سرپرست اداره کل محیط زیست استان دریافته ایم.

رستمی افزود: گویا تعاملاتی در تهران، میان سازمان محیط زیست و ایمیدرو صورت گرفته که هنوز به استان ابلاغ نشده است.  

وی در خصوص حفاظت از این منطقه معدنی افزود: دغدغه ما این است که حتما باید نیروی حفاظتی در منطقه آلبلاغ استقرار یابد و اگر این امر محقق نشود بدون شک در آینده دوباره دچار مشکل خواهیم شد و یقینا با پایان فصل سرد سال و مساعد شدن شرایط جوی، تقاضا برای برداشت غیرمجاز از این منطقه معدنی افزایش خواهد یافت.

معدن آلبلاغ اسفراین در ارتفاعات سخت گذر آلبلاغ و در محدوده پارک ملی ساریگل واقع در شمال شرق این شهرستان قرار دارد.

تاکنون در هفت حادثه ریزش معدن در این منطقه ۶ نفر جان باخته اند و شماری از برداشت کنندگان غیرمجاز ذخایر معدنی سرب و روی این منطقه نیز مصدوم شده اند.

برداشت غیرمجاز از این معدن سرب و روی، که در منطقه ای با همین نام واقع است، از سال گذشته توسط افراد محلی آغاز شده بود اما از ابتدای امسال با هجوم سودجویان از دیگر مناطق به این منطقه به اوج رسید.

واقع شدن این معدن در منطقه حفاظت شده زیست محیطی ساریگل، موجب شده تا سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تا کنون در ثبت آن ناکام بماند ولی به ‌تازگی وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز مطالعات و اکتشافات اولیه بر روی این منطقه معدنی را برای ایمیدرو صادر کرده است.  

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی اسفراین قرار دارد.    

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.