رهبر معظم انقلاب آبانماه امسال در جمع تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی با تاکید براینکه برای نجات اقتصاد کشور نباید منتظر پایان تحریم‌ها بود، گفتند: اگر ملت ایران و فعالان اقتصادی و اندیشمندان کشور بتوانند با تکیه بر توان داخلی تحریم‌ها را بی اثر کنند، عامل تحریم کننده نیز از ادامه تحریم‌ها دست برخواهد داشت زیرا متضرر خواهد شد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی، با اشاره به اهمیت ثروت ملی و گسترش رفاه عمومی در نظام اسلامی و ضرورت امید نبستن به خارج از کشور تأکید کردند: کار و راهبرد اساسی «مصون سازی اقتصاد از آسیب تحریم‌ها از طریق تقویت و رونق تولید داخلی» است و بنده پشت این قضیه ایستاده‌ام و از مسیر پیشرفت حقیقی کشور کاملاً دفاع می‌کنم.
حضرت آیت الله خامنه‌ای هدف اصلی از جلسه با تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی را تکریم این عناصر اساسی در افکار عمومی خواندند و سخنان تولیدکنندگان در این دیدار را بسیار مهم، سنجیده و قابل توجه دانستند.
رهبر انقلاب با بیان این نکته که ایکاش تعداد بیشتری از مسئولان بخش‌های دولتی و نمایندگان مجلس در این جلسه مهم حضور داشتند، گفتند: کسانی که در مورد رونق تولید جور دیگری فکر می‌کنند و برای حل مشکلات چشم به جای دیگری دارند، باید حرف‌های امشب این تولیدکنندگان را می‌شنیدند و درک می‌کردند که تنها دریچه «انتقالِ حیات، روشنایی و نیرو به داخل کشور» همین دریچه‌ای است که فعالان بخش تولید بر روی کشور می‌گشایند.

رهبر انقلاب تولیدکنندگان را فرماندهان، پیشروان، خط شکنان و صفوف مقدم عرصه حیاتی «تولید داخلی، رونق اقتصادی و گسترش رفاه عمومی» خواندند و خاطرنشان کردند: این میدان خطیر، میدان یک جنگ واقعی است.
ایشان با اشاره به جنگ همیشگی اقتصادی میان کشورها و قدرت‌ها افزودند: البته در دوره ریاست جمهوری فعلی آمریکا، این جنگ با چین، کره، اروپا و دیگر مناطق، بروز و گسترش یافته و در قبال ایران از طریق اعمال تحریم‌ها، شکل وحشیانه، کینه ورزانه و جنایت آلود گرفته است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: ان‌شاءالله با استفاده از ظرفیت‌های بی نظیری که تنها بخشی از آنها مورد استفاده قرار گرفته و به برکت فعالیت فعالان اقتصادی، تحریم‌ها را از تهدید به فرصت تبدیل خواهیم کرد.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه این نکته را یادآور شدند که اگر ملت ایران و فعالان اقتصادی و اندیشمندان کشور بتوانند با تکیه بر توان داخلی تحریم‌ها را بی اثر کنند، عامل تحریم کننده نیز از ادامه تحریم‌ها دست برخواهد داشت زیرا متضرر خواهد شد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه اگر طرف مقابل از سیاست تحریم دست برداشت ما نباید سیاست تکیه بر توان داخلی را تغییر دهیم، افزودند: برخی منتظرند تا اگر راه آن طرف باز شود، جهت گیری اقتصادی کشور را به سمت نگاه به خارج ببرند در حالی‌که چنین نگاهی، غلط است.
ایشان خاطرنشان کردند: سیاست‌های تکیه بر توان داخلی باید آن‌چنان محکم و استوار باشد که اگر تحریم‌ها هم برداشته شد، به این سیاست‌ها آسیبی وارد نشود.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه سخنانشان رسانه‌ها را به انعکاس وسیع و مناسب موفقیت‌های تولیدگران فراخواندند و افزودند: رسانه البته از سر دلسوزی برخی اشکالات را منعکس می‌کند که عیبی هم ندارد تا مسئولان اگر تلویزیون می‌بینند، بفهمند مشکلات کجاست، اما در کنار آن باید موفقیت‌های عرصه‌های مختلف تولیدی را برای مردم به‌ویژه جوانان بازگو کرد و با معرفی ظرفیت‌ها به مشتاقانِ فعالیت تولیدی، مطالبات منطقی فعالان اقتصادی را نیز پیگیری کرد تا مسئولان به آنها توجه کنند.

به گزارش ایرنا، سخنان حکیمانه مقام معظم رهبری، به عنوان نقشه راه حمایت از تولیدات داخلی پشتوانه محکمی برای حمایت همه جانبه از کالای ایرانی است.

در همین راستا خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) چهارمحال و بختیاری در میزگرد تخصصی "نهضت تولید ملی" با تاکید بر رهنمون‌های مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از تولید داخلی، با حضور کارشناسان و مسوولان بخش‌های دولتی و خصوصی استان به بررسی ضرورت حمایت از تولیدات داخلی پرداخت.

شرکت‌کنندگان در این میزگرد در خصوص وضعیت کشور و چهارمحال و بختیاری در حوزه‌های مختلف مرتبط با نهضت تولید، آسیب‌ها، نقاط قوت و ضعف، چالش‌ها، فرصت‌ها و توانمندی‌ها این بخش ایران سخن کردند.

بومی‌سازی صنعت روند "نهضت تولید ملی" را تسریع می‌کند

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به ارایه راهکارهایی برای تحقق "نهضت تولید ملی" گفت: بومی‌سازی صنعت روند دستیابی به این مهم را تسریع می‌کند.

سجاد رستمی تاکید کرد: امسال یکی از محورهای هفت‌گانه در وزارت صنعت، معدن و تجارت توجه ویژه به بومی‌سازی صنعت است.

وی افزود: در همین راستا توانسته‌ایم در سطح کشور بسیاری قطعات ارزبَر را بومی‌سازی و داخلی کنیم.

رستمی تصریح کرد: این موضوع از ۲ جنبه شامل کاهش وابستگی به کشورهای خارجی و جلوگیری از خروج ارز برای کشور منفعت دارد.

وی یادآور شد: البته جلوگیری کامل واردات به تولید داخلی ضربه می‌زند و آن را دچار نقصان می‌کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: برای تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه طرح توسعه اشتغال پایدار (تاپ) از سوی وزارت صمت شروع شده است.

وی گفت: تاکنون ۲۳ شرکت تولیدی برای همکاری و بهره‌مندی در این طرح نام‌نویسی کرده‌اند و چهارمحال و بختیاری رتبه ۱۳ کشور را کسب کرده است.

رستمی تاکید کرد: هم‌اینک ارتباط بین صنعت و دانشگاه ضعیف است که این مساله باعث ضرر هر دو قسمت شده است.

وی افزود: برای رفع مشکلات حوزه صنعت، دانشگاه و جامعه باید اقدامات لازم انجام و این ارتباط تقویت شود.

رستمی تصریح کرد: در راستای ارتقای کمی و کیفی تولید در چهارمحال و بختیاری تاکنون ۷۰ تا ۸۰ واحد صنعتی در این استان به واحد تحقیقات، پژوهش و فناوری (R&D) مجهز شده‌اند.

برای فعالان اقتصادی چهارمحال و بختیاری تسهیلات ۱۸ گانه ارایه شد

مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری نیز گفت: به منظور تسهیل صادرات کالاهای تولیدی در واحدهای صنعتی این استان تسهیلات ۱۸ گانه از سوی گمرک به فعالان این حوزه ارایه شده است.

اسماعیل الله‌دادی، در این میزگرد مسیرهای ترخیص کالا در گمرک را شامل سبز، زرد و قرمز اعلام و تاکید کرد: گمرک چهارمحال و بختیاری با هدایت فعالان اقتصادی مجاز به مسیر سبز باعث تسهیل در روند صادرات و ترخیص کالا شده است.

وی یادآور شد: با پیگیری‌های گمرک چهارمحال و بختیاری تاکنون ۵ کارخانه بزرگ صنعتی این استان شامل لوازم خانگی برفاب، تولید موکت ظریف مصور، مهرگداز، فولاد تاراز و ورق خودرو در مسیر سبز قرار گرفته‌اند.

مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: واحدهای تولیدی دارای فعالیت سالم که خلاف نداشته‌اند و دارای تولید بالا و چرخش مطلوب باشند می‌توانند کارت سبز گرفته و کالای خود را در کمترین زمان ممکن به صورت نسیه و یا با استفاده از ضمانت‌نامه ترخیص کنند.

وی اظهار داشت: گمرک چهارمحال و بختیاری بیشتر واحدهای تولیدی این استان را رصد و فعالیت سالم و غیرخلاف آنان را برای هدایت به مسیر سبز به گمرک ایران اعلام کرده است.

الله‌دادی تاکید کرد: ۹۹ درصد کالاهای تولیدی در چهارمحال و بختیاری به مسیر سبز و شاید تنها ۱ درصد به مسیرهای زرد و قرمز هدایت می‌شود.

وی افزود: با این اقدام حداقل ۱۰ روز در روند ترخیص کالا و رونق تولید محصولات چهارمحال و بختیاری تسریع می‌شود.

مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری بادام را یک کالای راهبردی در چهارمحال و بختیاری اعلام و تصریح کرد: صادرات بادام این استان از گمرک داخل و یا خارج استان در زمان و هزینه هیچ تفاوتی ندارد.

وی، بحث تعهد ارزی را از عوامل کاهش صادرات بادام از گمرک چهارمحال و بختیاری و انجام از دیگر نقاط کشور دانست و یادآور شد: در سال ۱۳۹۶ برابر ۵۷۰ تن، سال گذشته ۲۴ تن و در نیمه نخست سال‌جاری ۲۴ تن بادام استان صادر شده است.

الله‌دادی اظهار داشت: اکنون به علت تعهد ارزی و لزوم بازگشت ارز به سامانه نیما صادرات از طریق کارت‌های یک‌بار مصرف انجام می‌شود.

وی گفت: چهارمحال و بختیاری در حوزه تولید مشکلی ندارد اما در تجارت خارجی با برخی مشکلات مواجه است.

مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در تفاهمنامه اخیر با کشورهای اوراسیا صادرات ۲۸ میلیون دلار و واردات ۱۶۶ میلیون دلار مشخص شده است.

وی افزود: با این تفاهمنامه تراز به هم خورده و تعرفه‌های آن‌ها ۵۰۲ ردیف و تعرفه‌های ایران ۳۶۰ ردیف است.

الله‌دادی، این عامل را باعث کاهش صادرات و افزایش واردات اعلام و تصریح کرد: در چهارمحال و بختیاری می‌توان صادرات کاشی و سرامیک، انواع کف پوش، گل و گیاه، ماهی، میوه‌ها، تولیدات فلزی و غیره را براساس تفاهمنامه اوراسیا افزایش داد.

اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری پارلمان بخش خصوصی مدافع تولیدکنندگان است

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: این اتاق به عنوان پارلمان بخش خصوصی، با رسالت و هدف حمایت از بخش خصوصی فعالیت می‌کند و مدافع حقوق تولیدکنندگان است.

سید جلیل‌الله رضوی دهکردی تاکید کرد: آسیب‌شناسی مشکلات تولید و رفع آن به صورت پایه‌ای پس از بررسی‌های کارشناسی دقیق، علمی و عملی در قالب آموزش و پژوهش و نوآوری از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی چهارمحال و بختیاری صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: امسال ۴ هزار و ۳۰۰ نفر با حضور در افزون‌بر ۵۰ دوره از آموزش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی چهارمحال و بختیاری بهره‌مند شده‌اند.

رضوی دهکردی تصریح کرد: اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی چهارمحال و بختیاری در زمینه صادرات و رونق تولید، واحد امور بین‌الملل را در سال‌جاری راه‌اندازی کرد و ارتباطات خوبی با هیات‌های تجاری داشته است.

وی اظهار داشت: در ۶ ماه گذشته ۲ دیدار با هیات‌های تجاری روسیه و داغستان و نشست‌هایی با فعالان اقتصادی و تجاری کشورهای چین، هندوستان، عراق، ارمنستان، ترکیه و سفیر فیلیپین در تهران برگزار شده است.

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: برای رونق تولید در استان رصد و پایش محیط کسب و کار به صورت فصلی و انتخابی انجام می‌شود.

وی گفت: در همین راستا مشکلات و موانع مختلف بخش تولید چهارمحال و بختیاری در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان رصد و کارشناسی می‌شود.

رضوی دهکردی تصریح کرد: در اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی چهارمحال و بختیاری ۸ کمیسیون تخصصی اقدامات مربوط به توسعه بخش تولید را پیگیری و دنبال می‌کند.

وی افزود: با توجه به تحریم‌ها و شرایط سخت کشور اما اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی چهارمحال و بختیاری جای امیدواری و خرسندی از این روند رو به رشد دارد.

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی چهارمحال و بختیاری، از راه‌اندازی واحد تحقیقات و پژوهش در این اتاق خبر داد و یادآور شد: برای تکمیل این بخش باید سلسله نشست‌های با دانشگاه‌های استان برگزار و ارتباط بین صنعت و دانشگاه تقویت شود.

وی اظهار داشت: به تازگی همایش تشریح معاهده اوراسیا برای فعالان اقتصادی چهارمحال و بختیاری با حضور مسئولان ملی و استانی در شهرکرد برگزار و تمامی موارد مرتبط با  آن تشریح و تبیین شد.

رضوی دهکردی گفت: امیدواریم بتوان با مجموعه این اقدامات در حوزه تولید و صادرات چهارمحال و بختیاری تحول ایجاد کرد.

حفظ وضع موجود صنایع چهارمحال و بختیاری ضروری است

رییس خانه صنعت و معدن چهارمحال و بختیاری نیز در این میزگرد با انتقاد به وجود برخی از قوانین موازی گفت: حفظ وضعیت موجود صنعت استان با شرایط سخت و مشکل کنونی در اولویت قرار گیرد.

مسعود سوردی تاکید کرد: ادعای احیای تمامی واحدهای راکد صنعتی در چهارمحال و بختیاری صحیح نیست و اکنون ۲۰ درصد بخش تولید در اختیار تولید کننده و ۸۰ درصد در اختیار حاکمیت است.

سوردی تصریح کرد: به منظور رونق در چرخه تولید، مشکلات بنگاهی، عارضه‌یابی و رصد می‌شود تا چرایی تعطیلی واحدهای تولیدی مشخص و برای احیای آن اقدام شود.

وی یادآور شد: چهارمحال و بختیاری در حوزه تولید نیروهای خلاق کم‌توقع و پرکار، بزرگترین‌ها در واحدهای صنعتی شامل تولیدکننده‌های لوازم خانگی، موکت، خوراک آبزیان و غیره را دارد.

رییس خانه صنعت و معدن چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: برخی بخشنامه‌ها، قوانین و دستورالعمل‌های دولتی اجازه نمی‌دهد همین تولیدکنندگان از ارز دولتی استفاده کنند.

وی گفت: حتی در صورت صادرات باید ارز آن را به سامانه نیما با نرخ و قیمت دولتی تحویل دهیم که حداقل ۵۰ درصد ارزش کار از دست می‌رود.

سوردی تاکید کرد: بازار کنونی داخل کشور بیشتر از این ظرفیت ندارد و فقط باید به صادرات فکر کرد.

وی افزود: به علت چند برابر بودن تعرفه‌های وارداتی کالاهای ایران به کشور عراق در اعزام هیات‌های تجاری و رایزن‌ها موفقیتی کسب نشد.

رییس خانه صنعت و معدن چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: تعرفه ورود سیمان از ایران به عراق ۴۰ درصد و از پاکستان و عربستان ۱۲ درصد است، پس در عمل نمی‌توان سیمان را صادر کرد و کار قفل می‌شود.

وی یادآور شد: هم‌اینک ۸۰ کارخانه با ظرفیت ۸۰ میلیون تن تولید سالانه سیمان در کشور وجود دارد که تنها ۴۰ میلیون تن آن برابر ۵۰ درصد مصرف می‌شود.

سوردی اظهار داشت: شاید بتوان ایران را تنها کشوری دانست که ۱۵ همسایه دارد ولی تاکنون نتوانسته از این پتانسیل استفاده کند.

وی گفت: وقتی ۸۰ درصد اقتصاد ایران دولتی است، بخش خصوصی با ۲۰ درصد نمی‌تواند کاری کند.

رییس خانه صنعت و معدن چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: با قیمت تمام شده و جنگ اقتصادی کنونی و در صورت عدم تغییر نگرش و تفکر برخی مسوولان، بخش خصوصی دیگر نمی‌تواند ادامه دهد.

وی افزود: تعامل بین مسوولان و تولید کنندگان چهارمحال و بختیاری در کشور و دنیا نمونه است اما باید کمی تفکرات عوض و زمینه تقویت در این بخش فراهم شود.

سوردی تصریح کرد: هم‌اینک یک تولید کننده داخلی باید ۳۰ درصد به تامین اجتماعی، ۲۰ درصد بابت سود تسهیلات، ۹ درصد برای مالیات بر ارزش افزوده و ۲ درصد به منظور سایر هزینه‌ها بپردازد.

وی یادآور شد: اما در آسیای جنوب شرقی و کشورهای چین، مالزی، فیلیپین و کره ۸ درصد برای تامین اجتماعی و ۲ درصد بابت سود تسهیلات میپردازند و مالیات بر ارزش افزوده هم ندارند.

رییس خانه صنعت و معدن چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: از ۱۰ سال گذشته تاکنون مالیات بر ارزش افزوده نفس تولیدکننده را گرفته است و باید سالانه ۱۰ درصد توان واحد صنعتی را با این عنوان پرداخت کند.

وی گفت: این در حالی است که مالیات بر ارزش افزوده باید از مصرف کننده نهایی گرفته شود.

سوردی، به شعار برخی مسوولان در خصوص نسل چهارم دانشگاه‌ها اشاره و تاکید کرد: نسل چهارم دانشگاه‌ها پیش‌کش، ما اکنون در همان نسل اول هم مانده و تنها یک‌سری افراد تحصیل کرده متوقع بیکار پرورش داده‌ایم.

وی افزود: خرید از محصولات تولیدی در واحدهای صنعتی چهارمحال و بختیاری تفکر بسیار خوبی بوده که مسوولان ارشد استان بر آن اصرار و نظر مثبت دارند.

رییس خانه صنعت و معدن چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: استان‌های اصفهان، یزد و آذربایجان شرقی امتیاز خاصی برای تولید محصولات بومی در سامانه‌های مزایده و مناقصه در نظر می‌گیرند که باید در این استان هم مورد توجه باشد.

وی با اشاره به تلاش برای دستیابی به "نهضت تولید ملی" یادآور شد: تبصره بند "و" و "ل" اکنون در استان‌هایی مانند بوشهر اجرا می‌شود ولی در چهارمحال و بختیاری به علت اختلاف نظر و مشکل بین بین مدیران بانکی و مسئولان دستگاه‌های اجرایی معطل مانده است.

سوردی اظهار داشت: مشکل بیش از ۵۰ درصد واحدهای تولیدی با اجرای این تبصره‌ها رفع و تعیین تکلیف می‌شود.

وی گفت: قرار شد سال آینده ۱۶۵ هزار میلیارد تومان از مالیات برای کشور درآمد کسب شود که این اقدام تنها به بخش تولید فشار می‌آورد.

ارزش تولیدات کشاورزی چهارمحال و بختیاری سالانه یک میلیارد دلار است

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: براساس آمار سال ۱۳۹۷ ارزش تولیدات بخش کشاورزی کشور ۸۰ میلیارد دلار و این استان یک میلیارد دلار است و این یک فرصت برای تحقق نهضت ملی تولید داخلی در استان است.

ذبیح‌الله غریب تاکید کرد: اما اگر بخواهیم این کالاها را وارد کشور کنیم باید حداقل ۲ برابر ارزش صادرات نفت را فقط برای تامین غذای مردم هزینه کرد.

وی، بخش کشاورزی را تنها دستگاه اجرایی به نسبت مردمی دانست و افزود: تمامی حوزه‌های فعالیت این بخش در حوزه‌های تولیدی شیلات، مرغداری‌ها، دامداری‌ها و دیگر حوزه‌ها از مردم است و حتی یک واحد دولتی نیست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: همیشه برای هزینه‌ها و قیمت‌های بخش کشاورزی ترمز وجود دارد و نرخ واقعی در این بخش کشاورزی رعایت نشده است.

وی یادآور شد: این موضوع برای بخش کشاورزی یک آسیب و باعث ایجاد خدشه در استمرار و پایداری کشاورزان است.

غریب اظهار داشت: ادامه این روند به طور یقین باعث کاهش انگیزه‌های تولید، افزایش قاچاق و مشکلات دیگر در بخش کشاورزی خواهد شد.

وی گفت: چهارمحال و بختیاری در حوزه تجارت فعالیت‌های خوبی انجام داده ولی قابلیت واقعی در حوزه تجارت مانند مرزی بودن را ندارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: اما با تسهیل امور به لحاظ توسعه‌های الکترونیکی و تسهیل کار شاید صادرات از این استان راحت‌تر از بنادر صورت گیرد.

وی ارزش بادام صادراتی چهارمحال و بختیاری را حداقل ۱۰۰ میلیون دلار با احتساب حداقل قیمت (۲ میلین ریال به ازای هر کیلوگرم) دانست و افزود: باید برای توسعه صادرات این محصول راهبردی راهکار لازم شناسایی و عملیاتی شود.

غریب، صندوق توسعه ملی را بهترین فرصت برای بخش کشاورزی برشمرد و اظهار داشت: از محل اعتبارات این صندوق در سال گذشته ۴۰۰ میلیارد ریال برای حوزه منابع طبیعی و در سال‌جاری ۳۴۰ میلیارد ریال در حوزه حفظ منابع آب ابلاغ شد.

وی گفت: براساس یک مصوبه از وزارت نیرو برای چهارمحال و بختیاری تا ۵۰۰ میلیارد ریال امکان تامین اعتبار در طرح‌های توسعه‌ای وجود دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در سال گذشته ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال برای توسعه روستایی عشایری استان اختصاص یافت.

وی افزود: از این مبلغ تاکنون ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال ابلاغ و ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال برابر ۷۳ درصد برای یک‌هزار و ۶۰۰ پروژه در بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری جذب شده است.

غریب، توجه به زنجیره‌های تولید، صنایع تبدیلی و تکمیلی، بسته بندی و صادرات در بخش کشاورزی را ضروری اعلام و تصریح کرد: اکنون ۲۸ درصد واحدهای صنایع چهارمحال و بختیاری براساس سند آمایش استان وابسته به صنایع تبدیلی بخش کشاورزی و غذایی است.

وی، ظرفیت انبار کالای کشاورزی چهارمحال و بختیاری در سال ۱۳۹۲ را ۵۰ هزار تن عنوان کرد و یادآور شد: اکنون فقط ۲۰۰ هزار تن سردخانه مکانیزه و ۱۰۰ هزار تن انبار سرد در استان وجود دارد.

بازارهای صادراتی استان در شعار سال مد نظر باشد

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز گفت: با توجه به نامگذاری سال‌جاری از سوی مقام معظم رهبری به نام "رونق تولید" و تاکید بر تولید درون‌زای برون‌گرا، بازارهای صادراتی مورد توجه قرار گرفت.

حسن شمسی‌پور تاکید کرد: به همین منظور باید با دانش فنی و داخلی بتوان ضمن تامین بازار داخلی، وضعیت صادرات به کشورهای دیگر را افزایش داد.

وی افزود: براساس آمار گمرک سال گذشته ۴ هزار و ۳۰۰ تن بادام به صورت رسمی از کشور صادر شده است.

شمسی‌پور تصریح کرد: قیمت ۵۰۰ تن بادام با نرخ میانگین ۲۰ دلار به ازای هر کیلوگرم به ۱۰ میلیون دلار می‌رسد.

وی، گمرک چهارمحال و بختیاری را به عنوان گمرک تخصصی بادام دانست و یادآور شد: ساماندهی وضعیت صادرات بادام و عرضه آن به کشورهای مخلتف دنیا ضرورت دارد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: این استان هم‌اینک ۴ میز تخصصی شامل بادام، موکت، لوازم خانگی و شیلات دارد که دبیری آن‌ها بر عهده اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی استان است.

وی گفت: رعایت استانداردهای بین‌المللی برای صادرات انواع تولیدات داخلی و برندسازی خوشه‌های تولیدی برای برخی محصولات با مزیت مطلق و نسبی ضروری است.

شمسی‌پور تاکید کرد: چهارمحال و بختیاری اکنون ۴۳ تا ۴۴ هزار واحد صنفی داشته که از این تعداد ۲۰ درصد برابر ۸ هزار واحد  و حداقل ۲۴ هزار نفر شاغل در حوزه تولید فعال است.

وی افزود: یک واحد صنفی تولیدی برای اشتغالزایی ۳ میلیارد ریال و یک واحد صنعتی حداقل ۱۰ میلیارد ریال نیاز دارد.

شمسی‌پور تصریح کرد: ارزش محصولات چهارمحال و بختیاری ۲.۵ برابر ارزش صادرات بادام کشور است و این مولفه در تحقق تولید داخلی نقش مهمی می‌تواند در استان ایفا کند.

محصول تمامی واحدهای تولیدی چهارمحال و بختیاری صادراتی نیست

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز گفت: محصول تولیدی در تمامی واحدهای صنعتی این استان جنبه صادراتی ندارد.

محمدکاظم منزوی تاکید کرد: صادرات یک محصول مقتضیاتی دارد که بسیاری تولیدات در چهارمحال و بختیاری این ذات را ندارد.

وی یادآور شد: برخی واحدهای تولیدی چهارمحال و بختیاری برای داخل طراحی شده است و نمی‌توانند صادرات داشته باشند.

منزوی اظهار داشت: برای صادرات یک محصول باید از ابتدای طراحی خط تولید به این مهم توجه شود.

وی گفت: بنابراین توانمندی صادراتی صنعتی چهارمحال و بختیاری در برخی واحدهای تولیدی شکل گرفته است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: نیمه‌فعال شدن یا تعطیلی واحدهای تولیدی یک جریان  حداقل ۱۰ ساله است و به یک‌باره اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: اکنون ۲۰۰ تا ۳۰۰ واحد در شهرک صنعتی شهرکرد تعطیل شده که یکی دو روزه اتفاق نیفتاده است.

منزوی تصریح کرد: تنوع تولید و تعداد واحدهای صادراتی در حوزه‌های صنعت و صنفی مرتبط با سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری افزایش داشته است.

وی یادآور شد: پس باید شرایطی فراهم شود که در وضع موجود صنایع بتوان صادرات را افزایش داد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: هم‌اکنون بزرگترین مشکل این است که باید براساس بخشنامه‌های بانک مرکزی تعهدات صادرکننده را برای آن‌ها توجیه می‌کردیم.

وی گفت: اما با توجه به مشکل در عملیات بانکی با جهان، صرافی‌های خارجی به جای دلار به فعالان ایران ریال می‌دادند که این با بخشنامه‌های بانک مرکزی تقابل داشت و باید در ازای ریال دلار وارد می‌کردند.

منزوی تاکید کرد: علاوه بر اعلام این موضوع به وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی اما نتوانستیم موفق شویم.

وی افزود: گاهی اخذ برخی تصمیم‎‌های آنی در سطح ملی باعث بروز مشکلاتی در تولید، عرضه، فروش و برهم‌زدن تعادل قیمت‌ها در بازار می‌شود.

منزوی تصریح کرد: ایجاد اشکال در جابجایی بار و نرخ‌های حل و نقل از نمونه‌های این تصمیم‌گیری آنی در سطح ملی و مشکل‌آفرینی برای استان‌ها به شمار می‌رود.

وی یادآور شد: سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نخستین سازمانی است ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات فنی اعتباری از طریق بانک رفاه کارگران به پارک علم و فناوری استان کمک کرد.

منزوی اظهار داشت: این اقدام برای تقویت واحدهای رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای ارتقای کمی و کیفی ارتباط بین صنعت و فعالان دانشگاهی صورت گرفت.

به گزارش ایرنا، براساس نظر مسوولان دستگاه‌های اجرایی و کارشناسان فعال در حوزه اقتصاد چهارمحال و بختیاری می‌توان با تسهیل در برخی قوانین، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها زمینه تقویت بخش تولید و افزایش صادرات در این استان را فراهم کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.