عمر کاک‌خضری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعاونی صیادان مهاباد با هماهنگی مسوولان جهاد کشاورزی و امور منابع آب این شهرستان، هر سال از اواسط شهریور صید ماهی را در این دریاچه آغاز می‌کنند.

وی اضافه کرد: امسال نیز از اوایل هفته جاری اعضای این تعاونی، عملیات صید خود را در این سد با استفاده از تور آغاز کردند.

وی افزود: عملیات صیادی در دریاچه این سد مهاباد تا پایان فروردین سال آینده ادامه دارد و در این مدت ماهی‌های صید شده در بازار آبزیان مهاباد و ایستگاه صیادان در نزدیکی روستای «قاضی‌آباد» به فروش می‌رسد.

وی با انتقاد از رهانکردن بچه‌ماهی در این سد اظهار داشت: در سال‌های پیش میزان برداشت ماهی از این دریاچه به ۱۲۰ تن می‌رسید اما با توجه به رهانشدن بچه ماهی در این سد از چند سال قبل، میزان ماهی در این سد کاهش پیدا کرده به‌طوری که صید امسال ۲۵ تا ۳۰ تن پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل تعاونی صید و صیادی مهاباد افزود: در دریاچه پشت سد مهاباد انواع ماهی‌های بومی و غیربومی شامل زردماهی، سفید رودخانه‌ای، کپور، آمور، سیم‌برگ، سوف و فیتوفاک صید می‌شود.

کاک‌خضری اضافه کرد: در تعاونی صید و صیادی مهاباد هم‌اکنون بیش از ۴۰ نفر به طور مستقیم اشتغال دارند و اعضای این تعاونی در فصل‌هایی که صید ماهی صورت نمی‌گیرد، کار محافظت از دریاچه سد و مقابله با صیادان غیرمجاز را برعهده دارند.

همزمان با فصل صید ماهی در منابع آبی مهاباد علاوه بر دریاچه سد مهاباد در دریاچه سد «سنجاق» و رودخانه این شهر نیز صید ماهی صورت می‌گیرد.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تامین آب شرب شهر مهاباد، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.
سد مهاباد که در ضلع غربی این شهر احداث شده و تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد به همین لحاظ نزدیکترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.

۳۰۲۰/۶۱۸۵/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.