به گزارش ایرنا ، حسین کربلایی خیاوی روز سه شنبه در بازدید از مرکز تحقیقات کشاورزی پارس‌آباد مغان همچنین از تولید ۲۱۱ طرح پژوهشی و تحقیقاتی توسط بیش از ۱۰۰ هیات علمی در سطح ملی در این مرکز طی امسال خبر داد.

او گفت: از ۵۱ رقم بذر رونمایی شده توسط وزیر جهاد کشاورزی ۲۱ رقم توسط مرکز تحقیقات معرفی شده و از ۸۰ تن بذر پرورشی یک بهنشادگر کشور ۱۴ تن توسط این مرکز تولید و در استان توزیع می‌شود که به نوبه خود این  مرکز را سرآمد مراکز تحقیقاتی کشور کرده است.
کربلایی خیاوی ترویج الگوی کشت را از مهم‌ترین عناوین سند توسعه راهبردی کشاورزی استان دانست و افزود: سالانه بیش از هزار نفر از بهره‌برداران کشاورزی و دانشجویان حوزه کشاورزی در مرکز آموزش کشاورزی در دوره‌های علمی حاضر شده و در جریان نتایج پژوهش‌های روز دنیا و ایران قرار می‌گیرند.

مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی استان اردبیل همچنین به صرف ۱۵ میلیارد ریال برای تعمیر و تجهیز این مرکز اشاره کرد و گفت: این مجموعه در ۶۰ هکتار در بخش‌های گیاه‌پزشکی و اصلاح بذر و نهال و خاک و آب و ثبت گواهی بذر و فنی و مهندسی و مراکز رشد دانش بنیان و مهمانسرا و ساختمان‌های اداری سالانه از همایش‌های بزرگ کشوری پذیرایی کرد و امسال نیز برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش بزرگ روز مزرعه در دست تدارک است.

فرماندار پارس‌آباد هم در این بازدید گفت: مرکز تحقیقات کشاورزی پارس‌آباد با دارا بودن سایت تحقیقاتی و اداری به وسعت بیش از ۶۰ هکتار و مزارع تحقیقاتی به وسعت ۶۵۰ هکتار و مرکز آموزش کشاورزی مجهز در سطح ملی ، یکی از مهم‌ترین مراکز ارزشمند اصلاح بذر و نهال و پژوهش در حوزه‌های گیاه پزشکی و خاک و آب و ثبت و گواهی بذر کشور است.

علی علایی افزود: امروز خلاء کشاورزی هوشمند و علمی در منطقه مغان وجود دارد و نیاز است که نتایج تحقیقات را به مزارع آورده و زمینه را برای تحقق رونق تولید فراهم کنیم.

وی همچنین از استقرار ۲ شرکت دانش‌بنیان در این مرکز اشاره کرد و افزود: زمینه برای رشد هسته‌های فناور در منطقه باید فراهم شود تا ضمن ایجاد در آمد شرایط برای توسعه اشتغال گسترش و از اقتصاد کشاورزی منطقه از خام فروشی محصولات به سمت فرآوری محصولات ارتقا یابد.

او گفت: برنامه‌ریزی ها باید به گونه‌ای انجام شود تا نتایج پژوهش‌های ارزشمند در مرکز تحقیقات در مزارع پیاده شده و شاهد اصلاح بذر و بهبود در الگوهای کشت متناسب با پتانسیل بالای آب و خاکی مغان باشیم.

۶۰۱۸/۶۰۱۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.