به گزارش روابط عمومی ستاد نظارت گمرکات گیلان، ابوالقاسم یوسفی نژاد اظهار داشت:  در ۹ ماه امسال میزان ترانزیت خارجی مبداء ۱۲۲ هزار و ۲۴۲ تن به ارزش ۲۳۹ میلیون و ۹۳۱ هزار دلار بود که نسبت به سال گذشته از لحاظ وزنی ۳۵ درصد کاهش اما از نظر ارزش ۲۲ درصد افزایش داشت .

وی خاطرنشان کرد: همچنین ۱۶۲ هزار تن  کالا به ارزش ۷۰۰ میلیون و ۸۵۲ هزار دلار از این گمرکات ترانزیت خارجی از مقصد صورت گرفت که به لحاظ  وزن با کاهش وزنی ۲۳ درصد و به لحاظ ارزشی نیز کاهش ۳۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو است .

وی در ادامه یادآور شد: در ۹ ماه نخست امسال در مجموع ۳۰۸ میلیون و ۶۹۹ هزار دلار کالا با وزن۵۵هزار و۵۱۳ تن کالا از این گمرکات به خارج از کشور صادر شده است .

این کالاها شامل محصولات نباتی ( سبزیجات، میوه، خرما، کشمش، چای و غیره) محصولات معدنی(سیمان، کلینکر، سنگ ساختمانی، آجر، سرامیک و غیره) محصولات صنایع غذایی (بیسکویت،کلوچه، رب، نوشیدنی و غیره ) محصولات نساجی  ( البسه، پارچه توری و غیره ) مصنوعات پلاستیکی ، نمک ، گوگرد خاک، سنگ گچ ، آهک و سیمان بود که از گمرکات گیلان به کشورهای روسیه ، آذربایجان، ترکیه ، گرجستان، اوکراین ، ترکمنستان کشورهای آسیای  میانه وعراق صادر

شد.

یوسفی نژاد تصریح کرد: این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۲۰ درصد کاهش و از نظر ارزش ارزی ۹ درصد کاهش نشان می دهد .

به گفته وی در بین گمرکات استان گیلان گمرک آستارا بیشترین سهم صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است.

یوسفی نژاد افزود: در همین مدت ۶۴۵ میلیون و ۲۵ هزار دلار کالا با وزن ۹۲۹ هزار و ۳۹۵ تن شامل انواع آهن آلات، غلات، چوب و تخته ، ماشین آلات صنعتی ، لوازم برقی و قطعات آن، محصولات شیمیایی و غیره از کشورهای روسیه ، قزاقستان ، چین ، آذربایجان، ژاپن، کره جنوبی ، آلمان و غیره از طریق گمرکات گیلان به کشور وارد و ترخیص شد.

وی اظهار داشت : این مقدار در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۷ از حیث ارزش ۴ درصد افزایش و از نظر وزنی ۲ درصد افزایش داشته است .

وی ادامه داد: در ۹ ماه نخست امسال  بالغ بر ۱۱ هزار و ۹۷۹ تن کالا با ارزش ۴۷ میلیون و ۹۱۶ هزار دلار به صورت صادرات چمدانی از گمرکات گیلان صادر شده است.

یوسفی نژاد بدون اشاره به میزان صادرات چمدانی افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزنی و ارزشی افزایش چشمگیر داشته است .

ناظر گمرکات گیلان در خاتمه اظهار داشت: در این مدت از طریق گمرکات استان تشریفات گمرکی برای  ۷۰۲ هزار و ۳۲۵ مسافر ورودی و ۶۸۲ هزار و ۷۸۵ نفر مسافر خروجی انجام شد که این رقم در مقایسه با سال ۱۳۹۷ از لحاظ مسافر ورودی ۳۸ درصد افزایش و مسافر خروجی ۴۳ درصد افزایش را نشان می دهد.

گمرک بندرانزلی بعلت موقعیت راهبردی و ژئوپلتیک همواره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است. این گمرک در طول تاریخ همواره بعنوان دروازه ورود به اروپا و شاهرگ اتصال شمال به جنوب شناخته می شد و هم اکنون نیز جایگاه مهم و حساس خود را بعنوان یکی از مراکز مهم ورود کالا به کشور و نقطه اتصال کریدور شمال و جنوب حفظ کرده است.
در حال حاضر رویه های، واردات قطعی، صادرات قطعی ، ترانزیت داخلی، ترانزیت خارجی ، ورود موقت، خروج موقت اتومبیل ، هدیه و سوغات، مرجوعی و مسافری در این گمرک اجرا می شود.
گمرکات استان گیلان همواره یکی ازگمرکات پیشرو در ارائه رویه‌های نوین تشریفات گمرکی و مکانیزاسیون بوده‌است.
گمرک انزلی به عنوان مهمترین گمرک شمالی حاشیه دریای خزر با واقع‌شدن در کریدور شمال ـ جنوب و همسایگی دریایی با کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان با راه‌اندازی و اجرای برنامه‌های مختلف سیستمی طی این سالها گامهای بسیار بلندی جهت ارائه خدمات گمرکی ( واردات قطعی ـ صادرات قطعی ـ ترانزیت داخلی ، خارجی وکارنه تیرـ ورود موقت ـ امانات پستی ـ مبادلات مرزنشینان ) به صورت مکانیزه برداشته‌است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.