مدیرعامل آب منطقه ای استان گیلان در مراسم افتتاح این سد گفت : سد لاستیکی گالشکلام که با سازه لاستیکی برای آبیاری دو هزار و ۸۰۰هکتار از اراضی کشاورزی منطقه تامین آب احداث شده است و حدود ۲۵۰هزار مترمکعب حجم مخزن و یک میلیون و یکصد مترمکعب هم تنظیم آب آن است.

وحید خرمی خاطرنشان کرد : در استان گیلان ۱۱سد لاستیکی در حال احداث است که قبلا سه سد افتتاح شده و این چهارمین مورد از سدهای لاستیکی دراستان و دومین سد از این نوع در شهرستان لنگرود است که مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی اظهارداشت: برای تمک اراضی این سد، حق مشاور، اجرا و هزینه های لاستیکی که از خارج تامین می شود حدود ۲۰۰میلیارد ریال هزینه شده است.

وی تصریح کرد : سدهای لاستیکی مزایایی دارند که از جمله مانند سد گالشکلام که در نزدیکی دریا قرار دارد از شوری آب دریا به اراضی کشاورزی جلوگیری می کند و به علت ارتفاع آب کم در دشت از جمله سدهای تنظیمی محسوب می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان گفت : ۵۲.۵ متر طول لاستیک سرریز سدلاستیکی گالشکلام است و با ارتفاع ۲.۵ متر از بستر رودخانه فاصله محل سد تا دریا ۳.۵کیلومتر با پیمایش قایق است و اختلاف ارتفاع فعلی آن ۳۰سانتیمتر است که پیشروی آب دریا در این منطقه به راحتی اتفاق می افتد  که این سد از آن جلوگیری می کند و  کشاورزان می توانند با پمپاژ  برای ۲۵۰۰هکتار  اراضی از آب این سد بهره برداری کنند.  

وی افزود: با احداث این سد بیش از چهارونیم کیلومتر پسروی آب در رودخانه خواهد داشت و یک دریاچه شیرین به حجم ۲۸۰هزارمترمکعب را تشکیل می دهد که  ۱/۱میلیون مترمکعب آب را برای فصل کشاورزی ذخیره می کند و زیرساخت مناسبی برای گردشگری است.  

وی اظهارداشت : برای تامین آب کافی، ساخت سدهای دیگری در گیلان بررسی و مطالعه شده است و سد مخزنی پلرود در رودسر با ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی و سد شفارود با ۴۰درصد پیشرفت در دست اقدام هستند و سد لاستیکی لاسک هنوز اجرایی نشده اما کارهای مطالعات و پیمانکاری آن به انجام رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش سدهای لاستیکی ۱۰سد دیگر نیز در دست مطالعه و بررسی است که علاوه بر استفاده کشاورزی از آنها می توانند  به عنوان گزینه گردشگری نیز مورد توجه قرار گیرند.

در مراسم افتتاح سد لاستیکی گالشکلام وزیر نیرو و هیات همراه، استاندارگیلان، نماینده مردم شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی، فرماندارلنگرود، مدیرعامل آب منطقه ای گیلان و جمعی از مدیران استان و شهرستان لنگرودحضور داشتند.

 نماینده شهرستان لنگرود نیز در این مراسم گفت: این دومین سدلاستیکی بعد از سدپهلوان بست در شهرستان لنگرود  است که افتتاح می شود و امیدواریم که دستور شروع سدلاستیکی اتاقور نیز از سوی  وزیر  داده شود.

مهرداد لاهوتی افزود: تامین آب مزارع کشاورزی از حساسیت خاصی برخوردار است و در استان گیلان ۲ میلیارد و ۸۰۰میلیون مترمکعب آب کشاورزی وجود دارد که مجموع آن بیش از سه میلیارد مترمکعب می شود اما آب مطمئنی که امروز در استان گیلان وجود دارد حدود ۱.۵ میلیارد مترمکعب از سد سفیدرود است .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.