به گزارش ایرنا غلامرضا شرفی شامگاه پنجشنبه در نشست خبری تشریح اقدامات خود و همکارانش در مجلس برای انجام وظایف نمایندگی مردم در مجلس، پیگیری تصویب طرح توسعه سواحل مکران و اروند در برنامه ششم توسعه کشور در نشست علنی 29 آذرماه را از دستاوردهای پیگیری منتخبان مردم استان در مجلس خواند و گفت:با اجرای صحیح این مصوبه، صنایعی نظیر کشتی سازی، کشاورزی، گردشگری و صنایع وابسته نیز رونق می گیرد.
وی از جزیره آبادان به عنوان خطه ای دارای ویژگی‌ خاص و استراتژیک یاد کرد و گفت:این ویژگی‌ها، خدادادی و بین‌المللی است و در قالب یک شهر و استان نیز نمی‌گنجد و مقام معظم رهبری نیز در پیشنهاد خود به دولت بر توجه به توسعه سواحل مکران تأکید کردند.

*** تصمیم عراق برای سدسازی در ام الرصاص و ابوفلوس، آبادان را شوره زار می کند
شرفی در بخش دیگری از سخنانش گفت:برداشت آب از سرشاخه های کارون و اجرای طرح های سدسازی در بالا دست کارون باعث نفوذ آب شور به زمین های مستعد کشاروزی شده و زمین ها و درختان مثمر در حال خشک شدن است.
منتخب مردم آبادان در مجلس دهم ادامه داد:حبس آب های شیرین در دستور کار تمامی کشورهاست و کشورها با توجه به کمبود بارش ها، درصدد حبس آب های درون سرزمینی می باشند تا بیشترین بهره برداری از آبهای شیرین داشته باشند.
شرفی گفت:در حالی که سالانه 21 میلیارد مکعب آب پر املاح از کارون به اروندرود و دریا می ریزد، عراق تصمیم دارد تا آب دجله و فرات را با سدسازی در ام الرصاص مهار کند و از ورود آن به اروندرود جلوگیری کند که در صورت اجرای این طرح، مابقی نخلستان های حاشیه اروند نیز از بین می رود.
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:سدسازی عراق در ام الرصاص و ابوفلوس، شوری اروندرود را به میزان قابل توجهی افزایش داده و از بین رفتن نخلستان های خرمای جنوب خوزستانر ا به هرماه دارد.
عضو مجمع نمایندگان مردم خوزستان در بخش دیگری از سخنانش با بیان پیگیری نمایندگان و وزارت امور خارجه کشورمان برای توقف این طرح، گفت:به عراق و مشاور طرح پیشنهاد دادیم که سد سازی را در بخش پایین دست اروندرود، یعنی مکانی حدود 15 کیلومتری دهانه اروند انجام دهد که با نامگذاری این سد به نام ' سد دوستی' گامی در راستای احیای کشاورزی و جلوگیری از آسیب جدید به منابع زیرزمینی دو کشور برداشته شود.
شرفی گفت:سازمان های مسئول نظیر سازمان منطقه آزاد اروند در حال تعامل با طرف عراقی برای حبس آب های شیرین است که کشاورزی ایران و عراق از اجرای طرح های غیر کارشناسی متضرر نشود.

*** خوزستان را شوره زار نکنیم
عضو مجمع نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از اجرای برخی طرح های غیرکارشناسی در کشور نظیر احداث کارخانه فولا در مکانی که به آبهای آزاد دسترسی ندارد، گفت:تنها به این دلیل که یک صنعت آب‌دوست در دل کویر ایجادشده است، هزینه‌های کلان بر کشور تحمیل می شود و منابع آبی نیز حدود 500 کیلومتر منتقل می شود.
شرفی ادامه داد:نمی‌توان آب را از استان جلگه‌ای و حاصلخیز خوزستان که به مدت چهار سال پیاپی رتبه نخست تولید غلات را در کشور دارد، به استان دیگری منتقل کرده و خوزستان را به شوره زار تبدیل کرد.
نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت:امروز در حالی نمی‌توانیم طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری را آبیاری کنیم که پرآب‌ترین استان کشور آن‌هم در پایین‌دست‌ترین نقطه هستیم.
6125 خبرنگار و انتشار دهنده:سیدبهادر حسینی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.