به گزارش روز دوشنبه ایرنا، محمد درویش  در جمع گروه های زیست محیطی گیلان در دانشگاه آزاد لاهیجان با بیان این که نیاز غذایی کشور ۵۰ میلیون تن است اظهار داشت: میزان تولید مواد غذایی طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی ۱۳۰ میلیون تن است  و ۳۵ میلیون تن هم غذا وارد می کنیم و بازهم ۱۴میلیون نفر از جمعیت کشور  زیر خط فقر زندگی می کنند و از ترس کمبود آب و غذا،  سدهای بیشتری ساخته می شود.

وی  مهمترین چالش استان گیلان را انباشت زباله ، مدیریت پسماند و تصفیه  فاضلاب عنوان و تصریح کرد: چرا میلیاردها  تومان صرف سدسازی در گیلان می کنید یک درصد آن را هم صرف ساخت تصفیه خانه و ساماندهی زباله ها نمی کنید؟ که هزینه ها و خسارت های آن هم کمتر است .

وی در خصوص طرح انتقال  آب خزر  به کویر سمنان خاطرنشان کرد: باید با بیانی مخالفت کنیم که شائبه ملاحظات قومیتی وجود نداشته باشد،این واکنش و موضع گیری  باید در برابر تمامی تنش های هیدرولیکی  صورت گیرد.

وی با اشاره به مزیت های طبیعی بی نظیر گیلان و از سویی فقر و محرومیت این استان گفت : گیلان که از نظر وسعت از استان های کوچک کشور است  ۴۰ رودخانه دائمی یعنی نزدیک نیمی از رودخانه های دائمی ایران را درخود جای داده ، استانی برخوردار  از  طبیعتی ارزشمند و بی رقیب با  انبوه ترین رویشگاه های جنگلی کشور ،  که هیچ استانی از نظر تولید آب قابل مقایسه با آن نیست، تنوع زیستی آن چند برابر بالاتر از سایر استان هاست و جذابیتی که در گردشگری طبیعی آن وجود دارد قابل رقابت با استان های دیگر نیست چگونه است جزء برخوردارترین استان های ایران محسوب نمی شود؟

درویش یادآورشد: همه این مزایا درحالی است که متاسفانه فقر در آن بیداد می کند و درآمد سرانه آن کمتر از بسیاری از استان های دیگر کشور است و مشکلات عدیده ای این استان را درگیر کرده است و از طرفی نرخ بیکاری آن بسیار بالاست و اگر این هنر را نداریم که در استان گیلان که یکی از زیباترین چشم اندازهای  طبیعی  این سرزمین را دارد نتوانیم  کیفیت درخوری برای مردم فراهم کنیم تولید را پایدار کنیم حتما یک جای مدیریت  مشکل وجود دارد.

 رییس کمیته محیط زیست یونسکو در ایران  یادآور شد:اگر می خواهیم سرمایه گذاری کنیم تا این مولفه های زیستی دوباره به شرایط مطلوب برگردند باید این بازگشت، خسران اقتصادی برای مردم ایجاد نکند که هیچ ، کیفیت زندگی آنها را هم بهتر کند  که  دانشگاه ها در حوزه منابع طبیعی ،محیط زیست ،زمین شناسی و کشاورزی و فعالان محیط زیست باید از چنین ظرفیت هایی برخوردار باشند.

این کنشگر مسایل زیست محیطی کشور بتصریح کرد:امروز همه مردم ۳۰ استان دیگر کشور به گیلان نگاه می کنند استانی که از لحاظ  مواهب طبیعی و ریزش آسمانی بی نظیر است و از نظر میزان متوسط ریزش آسمانی چهار برابر نیازهای آبی استان در حوزه شرب ، صنعت و کشاورزی ریزش جوی دارد که اگر نتوانیم این مزیت ها را تبدیل به ثروت کنیم بقیه  استان ها که از چنین مزیت هایی برخوردار نیستند حتما گرایه های محیط زیستی را از عنوان توسعه خود حذف خواهند کرد.

وی خطاب به گروه های فعال دارای  دغدغه های زیست محیطی اظهار داشت: چیزی که از همه مهمتر است آدم هایی هستند که در یک سرزمین زندگی می کنند و باید دیده می شوند و اگر دیده شوند همچنانکه  نسبت به فرزندانشان حساسیت نشان می دهند نسبت به سرزمین و محیط اطراف خود حساسیت نشان می دهند در این حالت شرایط بر خواهد گشت.

این کنشگر محیط زیست تاکید کرد : باید فعالان و متخصصان محیط زیست در چیدمان متولیان توسعه کشور دیده شوند .

درویش اظهار داشت: آنها که متولی چیدمان توسعه در کشور هستند نباید فعالان و متخصصان محیط زیست را مانع توسعه ببینند که بخشی از آن به عملکرد این گروه ها و برخی نیز به دیدگاه خود این متولیان بر می گردد. 

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات منابع طبیعی کشور افزود : فعالان و متخصصین حوزه محیط زیست برای  شنیده شدن  و  جدی گرفته شدن باید با زبان علم ، منطق ، با شجاعت و صداقت شیوه ای را ارایه کنند که این روش هم پاسخگوی معیشت مردم و هم پاسخگوی تاب آوری سرزمین باشد.

گیلان با محیط زیست زیبا و شکننده از مشکلات محیط زیستی مهمی چون مدیریت نامناسب زباله ، فقدان وجود تصفیه خانه فاضلاب ، آلودگی رودخانه ها رنج می برد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.