گزارش روابط عمومی   استانداری گیلان به ایرنا حاکیست ؛ محمود قاسم‌نژاد در همایش روز جهانی معلولان  در سالن شهید فیاض بخش مجموعه تختی با بیان این که حدود ۴۶ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی گیلان قرار دارند که از این تعداد، حدود ۲۷ هزار نفر مستمری ماهانه دریافت می کنند. 

وی افزود: ۳۷ مرکز شبانه روزی نگهداری معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن در گیلان فعال است که دو هزار و یکصد نفر در این مراکز نگهداری می شوند.

به گفته وی ۳۳ مرکز روزانه معلولان و  ۱۸ مرکز ویزیت در منزل در استان گیلان فعال است که یک هزار نفر از خدمات مرکز روزانه معلولان و ۸۰۰ سالمند، معلول و بیمار روانی مزمن از خدمات ویزیت در منزل برخوردار هستند.  

وی با بیان این که  معلولیت پدیده‌ای است که همه جوامع با آن درگیر هستند بر لزوم مناسب سازی  اماکن عمومی  خاطرنشان کرد: باید در زمینه معیشت، تردد و انجام کارهای روزانه این افراد سهولت هایی فراهم شود.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم مناسب سازی اماکن عمومی و سیستم‌های الکترونیکی برای بهره‌مندی معلولان تصریح کرد: در میان معلولان افرادی دارای توانمندی، ظرفیت و استعدادهای بالا نیز وجود دارند که در مواقعی از افراد سالم نیز بهتر عمل می کنند.

قاسم نژاد اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا استعدادها و توانمندی های این افراد دیده شده و از سوی جامعه اعم از مردم و مسئولان پذیرفته شوند.

وی در ادامه به برخی اقدامات در  کشور و استان برای حمایت از افراد دارای معلولیت اشاره و خاطر نشان کرد: وظایف زیادی برای نهادهای ذیربط در امور معلولان تعریف شده که از مهم‌ترین این نهادها بهزیستی است.

قاسم نژاد با بیان اینکه در دولت دستورات و قوانین جدید برای معلولان مصوب شده، افزود: اهتمام دولت برای حمایت از اصل قانون حمایت از حقوق معلولان و افزایش مستمری سه تا پنج برابری برای این افراد و افزایش حق پرستاری به میزان سه برابر، بخشی از اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر  است.

قاسم نژاد با اشاره به اینکه از منظر حاکمیتی موظف به پیگیری امور هستیم، تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌های قانونی ادارات برای بهبود و مناسب سازی سازمان‌ها، ادارات و دستگاه‌ها برای تردد و همچنین ایجاد محیطی مناسب برای استفاده راحت معلولان از فضاهای دارای نشاط و تفریح همانند پارک ها بخشی از برنامه‌هایی است که باید پیگیری شود.

وی همچنین به لزوم فرهنگ سازی از سوی رسانه ملی در زمینه برخورد و ارتباط صحیح با جامعه معلولان  اشاره و خاطرنشان کرد: باید جایگاه، حقوق، منزلت و تکریم افراد دارای معلولیت از طریق فرهنگ سازی و با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و صدا و سیما ترویج و توسعه یابد.

سوم دسامبر مصادف با دوازدهم آذرماه روز جهانی معلولان نام گرفته است

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.