نظام رتبه بندی معلمان که فرهنگیان سال‌ها در انتظار آن بودند اخیرا تصویب شد. طرحی که  قرارست  جامعه فرهنگی را بر اساس صلاحیت، شایستگی و تجربه آنها تقسیم‌بندی کند، بر اساس مصوبه هیات دولت در این طرح، معلمان در پنج رتبه، طبقه‌بندی می‌شوند و عوامل امتیاز آور برای ارتقای رتبه بر مبنای تحصیلات ، مهارت و توانایی ­ها، دوره های آموزشی، سنوات خدمت و تجربه مربوط محاسبه می‌شود.

این تصمیم دولتمردان ایجاد انگیزه و امیدی برای فرهنگیان شد تا آنها که سال ها در انتظار به بار نشستن طرح رتبه بندی بودند اکنون از مزایای آن بهره مند شوند، البته در این میان عزم دولتمردان برای اجرایی کردن آن به گفته  وزیر آموزش جدی است، طرحی که در گام اول با ۲۰ هزار میلیارد ریال وارد مرحله اجرا خواهد شد.

طرح رتبه‌بندی معلمان دارای ابعاد و زوایای مختلفی است که فرهنگیان باید نسبت به آن آشنایی داشته تا بتوانند صلاحیت‌های حرفه‌ای و شایستگی‌های خود را در معرض ارزیابی قرار دهند، بر اساس اعلام مسوولان وزارت آموزش و پرورش رتبه بندی فرآیندیست که منجر به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش می‌شود و هدف مستقیم آن افزایش حقوق نیست اما منجر به افزایش حقوق هم می‌شود، صلاحیت های عمومی شامل شخصیت افراد، تخصصی شامل دانش و توانمندی های آموزشی و پرورشی و حرفه‌ای شامل مجموعه ای از شایستگی ها، توانمندی ها و مهارت هایست که معلم حین کار به دست آورده و خود را ارتقا می‌دهد و کاملا مرتبط با شغل معلمی است.

پس از ارزیابی معلمان در نظام سنجش صلاحیت، برای آنها گواهینامه صادر می شود و البته هر چند سال یک بار به روز خواهد شد، این گواهینامه معلمان را در امتیازهای رتبه‌بندی طبقه‌بندی می‌کند و در ادامه مزایایی همچون کسب پست‌های مدیریتی، شرکت در آزمون‌هایی مانند خارج از کشور یا حضور در گروه‌های آموزشی را برای آنها به همراه دارد.

افزایش انگیزه در معلمان با نظام رتبه بندی 

رضا عبدالکریمی یکی از فرهنگیان گیلان درباره نظام رتبه بندی معلمان به خبرنگار ایرنا گفت: طرح رتبه بندی فرهنگیان از طرح هایی است که اگر به خوبی و همه جانبه اجرا شود، تاثیرات مثبت و فراوانی خواهد داشت.

وی با اشاره به جنبه های آموزشی و کارکرد حرفه ای و شغلی فرهنگیان در طرح رتبه بندی اظهار داشت: لزوم اجرای این طرح در آموزش و پرورش، یعنی دسته بندی همکاران فرهنگی بر اساس آورده هایشان شامل تحصیلات، مهارت و توانایی ­ها، دوره های آموزشی، سنوات خدمت و تجربه  احساس می شد.

وی با بیان این که نظام رتبه بندی انگیزه معلمان را افزایش می دهد، خاطر نشان کرد: اگر چه در رتبه بندی معلمان بخش مالی پررنگ تر شده اما این مهم حائز اهمیت است تا فرهنگیانی که از سابقه کار، مدرک تحصیلی، کارهای پژوهشی و تحقیقاتی و توانایی های دیگر برخوردارند، پررنگ تر دیده شوند زیرا  توجه به این مهم ، موجب ایجاد انگیزه در آنها و رقابت سالم علمی و فنی می شود.

عبدالکریمی عدالت آموزشی را از جمله دیگر مزایای نظام رتبه بندی عنوان و تصریح کرد: عدالت حکم می کند تا افراد بر اساس کارایی شان دارای امتیازات ویژه باشند، اگر معلمی از خصوصیات و کارایی برخوردار باشد مسلما در بخش آخر یعنی مالی نیز بایستی حتما متفاوت دیده شود.

رضا اخوان یکی دیگر از فرهنگیان استان گیلان نیز به خبرنگار ایرنا، گفت: درباره رتبه بندی فرهنگیان در سال های گذشته یک سری اقدمات انجام شده که به اعتقادم شیوه اجرا به صورت ناقص بوده و بر اساس سوابق کاری همکاران مبلغی را برای فرهنگیان در نظر می گرفتند.

وی با اشاره به تاثیرات مثبت نظام رتبه بندی فرهنگیان و ضرورت اجرای درست این طرح اظهار داشت: شیوه اجرای نظام رتبه بندی مهم و برای رضایتمندی فرهنگیان و ایجاد انگیزه در آنها حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: نظام رتبه بندی فرهنگیان علاوه بر این که وضعیت معیشتی معلمان را بهتر می کند، موجب افزایش انگیزه و تشویق آنها برای شرکت در مسابقه ها و جشنواره ها می شود که در نهایت کیفیت آموزش و بهره وری را ارتقاء می دهد.

نظام رتبه بندی، اقدام تاثیرگذار دولت در افزایش رضایتمندی فرهنگیان

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان نیز بیان داشت: تصویب نظام رتبه بندی معلمان از سوی دولت، اقدام تاثیرگذار در ارتقاء رضایتمندی فرهنگیان و ایجاد انگیزه در آنها می شود.

نادر جهان آرای با بیان این که افزایش درآمد، ارتقاء رضایتمندی را به دنبال دارد، اظهار داشت: هر فردی در هر جایگاهی بر اساس شغل فردی و دولتی درآمد دارد، معلمان نیز به تبع حقوق ثابت دارند، که افزایش درآمد می تواند در بدنه فردی و خانوادگی آنها، رضایتمندی را به دنبال داشته باشد.

وی اظهار داشت: کم و کیف اجرای نظام رتبه بندی می تواند بر اساس سنوات کاری همکاران، میزان تحصیلات، فعالیت های پژوهشی و دیگر فعالیت ها متنوع و متفاوت باشد که در این باره انتظار فرهنگیان این بود که رتبه بندی با توجه به جایگاه خاص معلمان، زودتر اجرا شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان یادآور شد: با پی گیری های وزیر آموزش و پرورش، نظام رتبه بندی معلمان به تصویب رسید که در نهایت اجرای آن از اول مهر سال جاری خواهد بود، بنابراین در آینده اگر در این زمینه عدم پرداختی وجود دارد، بر اساس ورودی اول مهر ۹۸ محاسبه و به فرهنگیان پرداخت می شود.

وی ادامه داد: قطعا یکی از عواملی که می تواند ضریب انگیزه و رضایتمندی را ارتقاء دهد، درآمدیست که در حکم فردی بر اساس شغلش افزایش می یابد، بنابراین این افزایش پرداختی ها، ارتقاء رضایتمندی را نیز به دنبال دارد.

گیلان دارای افزون بر ۲۵ هزار فرهنگی است، این استان دارای حدود ۴۰۰ هزار دانش آموزست که در افزون بر پنج هزار واحد آموزشی تحصیل می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.