در حالی که قیمت برخی میوه ها  طی ۱۰ روز گذشته  بین هزار تا هزار  و ۵۰۰ تومان افزایش یافته ، قیمت گوجه فرنگی از ۱۰ روز قبل از اصلاح نرخ بنزین، طی روند صعودی از سه هزار تومان به ۵ ، ۷  ، ۹ و اکنون به ۱۵ هزار تومان رسیده است.

 این در حالی است که  قیمت برخی برندهای رب گوجه فرنگی در گیلان با نرخ یک کیلوگرم ۱۰ هزار و ۵۰۰ و ۱۴ هزار تومان و با یک کیلوگرم گوجه فرنگی تازه محصول ارزانتر و یا برابری می کند.

 یک میوه فروش در رشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  با بیان اینکه گوجه فرنگی از استان فارس وارد گیلان می شد، اظهار داشت : در حال حاضر، محصول فارس رو به اتمام است و  هرساله  بعد از آن ، این محصول از سمت بوشهر و هرمزگان به استان های دیگر صادر می شود اما  اکنون بدلیل بارندگی های  اخیر امکان برداشت  هر روزه وجود ندارد  و محصول کمتر به بازار رسیده است.

 وی که تمایلی به درج نامش نداشت، احتمال اصلاح قیمت بنزین را در افزایش محصول گوجه فرنگی رد نکرد، افزود : این تاثیر اندک است چنانکه از استان های جنوبی تا شمالی مسافت طولانی است و عموما وسایل سنگین و گازئیل سوز حمل محصول را انجام می دهند اما برخی وانت و نیسان ها که دوگانه سوز  هم نیستند شاید نسبت به این امر اقدام کنند  اما افزایش قیمتی که بر آن ها تحمیل شود، تاثیر زیادی در این افزایش قیمت ندارد.

وی اضافه کرد : گوجه فرنگی استان های دیگر نیز دارای کیفیت نیست و مردم تمایلی برای خرید آن نشان نمی دهند ؛ از اینرو،  میوه فروشان نیز از عرضه آن در واحد صنفی خود اجتناب می کنند.

 در همین ارتباط  رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرستان رشت  نیز به خبرنگار ایرنا  با تاکید بر اینکه  اصلاح قیمت بنزین تاثیری بر افزایش قیمت میوه ها  نداشته است ، اظهار داشت :  هزینه حمل و نقل افزایش نیافته  از اینرو ، قیمت بنزین تاثیری بر قیمت میوه ها نداشته است.

 ابراهیم حسنی ادامه داد: محصولاتی چون  گوجه فرنگی، خیار، کاهو و کلم محصولات فصلی هستند که تا چندین سال قبل در این زمان از سال در بازار وجود نداشتند، اما اکنون این محصولات از استان های زنجان و فارس وارد گیلان می شود.

 وی فرارسیدن فصل سرما و صادرات را علت افزایش قیمت گوجه فرنگی عنوان و تصریح کرد: این محصول طی دو ماه گذشته در گیلان؛ کیلویی ۵۰۰ تا یک هزار تومان  عرضه می شد، ولی اکنون باتوجه به فصل سرما و بارندگی ها و سیلاب در  مناطق کاشت آن موجب  عرضه کمتر به بازار می شود.

 وی تصریح کرد: در حال حاضر، مناطق کاشت میوه هایی همچون خیار و پرتقال بارندگی و سیل است و هر روز  کشاورزان نمی توانند این محصول را برداشت کنند و این موجب می شود که تقاضا نسبت به عرضه  بیشتر شود و در قیمت ها تاثیر داشته باشد.

در همین حال صیفی جات و میوه جاتی  همچون سیب زمینی ، پیاز ، کیوی و سیب تغییری نکرده ولی  خیار که دو هفته قبل بین  سه هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار تومان عرضه می شد، هم اکنون بین پنج تا شش هزار تومان  است.

 حدود ۱۲۰ هزار واحد صنفی در گیلان فعال است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.