محمد مه رو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:در راستای فرهنگ سازی برای کاهش پسماند و تفکیک آن از مبداء با هماهنگی ادارات بهزیستی و موسسات خیریه استان از سال ۱۳۹۴ تا آبان سال جاری شش هزار و ۵۰۰ تن در بطری در شهرستان های لاهیجان ، لنگرود ، رودسر ،سیاهکل ، رشت ، کیاشهر ، آستانه اشرفیه ، آستارا ، تالش و رضوانشهر جمع آوری شد که دو و نیم تن آن از شهریور ۹۷ تا آبان   ۹۸ به مدت یک سال جمع آوری شده است .

وی یاداور شد: پویش مردمی جمع آوری درب بطری با هدف جمع آوری و تفکیک زباله از مبدا از دو سال پیش در گیلان شکل گرفت و طی این دو سال با درآمد حاصل از فروش آنها  ۲۳ دستگاه ویلچر و دو  تخته تشک مواج خریداری و در اختیار معلولان قرار گرفته است که ۱۱دستگاه ویلچر طی یک سال اخیر خریداری و هفته گذشته طی مراسمی تحویل موسسات خیریه و ادارات بهزیستی استان  شد.

 وی خاطرنشان کرد :این پویش با هدف کاهش تولید زباله و تفکیک آن از مبداء  توسط خانواده ها همچنان ادامه خواهد داشت و عواید حاصل از آن صرف امور خیریه خواهدشد.

مه رو با دعوت مردم برای پیوستن به  این پویش اظهار داشت: هدف از این اقدام کاهش تولید پسماند ، ترویج فرهنگ تفکیک زباله از مبداء ، مطالبه ایجاد زیرساخت و کارخانه های مدیریت پسماند نظیر کارخانه کمپوست ، بازیافت و دستگاه های زباله سوز با توجه به شرایط اقلیمی هر استان و صرف عواید حاصل از آن برای امور خیریه است .

مدیرعامل انجمن رفتگران طبیعت گیلان ادامه داد: سال هاست که از مردم انتظار تفکیک زباله از مبدا را داریم و آموزش هایی در این خصوص هم بصورت پراکنده به جامعه ارایه می شود اما متناسب با این حرکت زیرساخت های مدیریت پسماند در گیلان ایجاد نشده است و همین موضوع باعث عدم اجرای کامل چرخه مدیریت پسماند در گیلان شده که اجرای این امر مهم نیازمند همکاری بخش دولتی در توسعه زیرساخت های مدیریت پسماند برای به ثمر رسیدن زحمات شهروندان در تفکیک زباله از مبدا است.

مه رو  تاکیدکرد: با ساخت واحدهای کمپوست از شمار دفنگاه های زباله در گیلان کاسته خواهد شد و پاکسازی زباله در سطح شهرها ، پارک ها ، اماکن تفریحی و گردشگری فراهم می شود .

به گفته وی براساس تحقیقات ۸۵ درصد زباله های قابل بازیافت در گیلان دور ریخته می شوند درحالی که بازیافت آنها می تواند میلیاردها ریال سود آوری برای مردم در پی داشته باشد و در عین حال  از آلودگی بیشتر طبیعت و محیط زیست گیلان بعنوان یک معضل مهم استان نیز جلوگیری شود.

مه رو  گفت: انجمن مردم نهاد  زیست محیطی رفتگران طبیعت گیلان ، آموزش در مدارس و به دانش آموزان بصورت نظری ، برگزاری دیدار از  تالاب ها به منظور آشنایی با این پدیده های ارزشمند زیبا و برگزاری همایش ها و کارگاه های مختلف  علمی را  برعهده دارد .

 مرکزیت  سازمان مردم نهاد " رفتگران طبیعت گیلان"  در شهرستان لاهیجان قرار دارد و حوزه فعالیت آن در سطح استان گسترده است . این انجمن  در سال ۹۱ فعالیت خود را  شروع کرد و در سال ۹۵ موفق به اخذ مجوز شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.