با توجه به درپیش بودن بازی تیم های فوتبال ملوان بندرانزلی و سپیدرود رشت در هفته یازدهم رقابت های فوتبال لیگ دسته اول کشور، این دیدار به ال‌گیلانو شهرت یافته و از حساسیت خاصی نیز برای هر دو  تیم به خصوص طرفداران آنان برخوردار است چون این طرفداران خاطرات زیادی را از دربی های گیلان دارند. البته با توجه به قدمت بازی های دربی گیلان و تاریخچه تشکیل پنجاه ساله تیم های سپیدرود و ملوان ، این دیدار اهمیت ویژه ای دارد و به هیچ وجه طرفداران دو تیم توجهی به جایگاه تیم خود نداشته و همواره در این بازی از تیم خود پیروزی را طلب می کنند.

باشگاه سپیدرود رشت در سال تاسیس ۱۳۴۷ با همت مرحوم غلامرضا صومی شکل گرفت و باشگاه ملوان بندرانزلی نیز در سال ۱۳۴۸ توسط بهمن صالح نیا و جمعی از بزرگان انزلی بنا نهاده شد که این دو تیم تاکنون بارها رو در روی هم قرار گرفتند و نتایج متفاوتی را نیز کسب کردند. ملوانان در بازی های رسمی و دوستانه ۱۵ بار پیروز شده اند و سپیدرودی ها نیز ۹ بار به پیروزی دست یافته  و ۱۴ مسابقه دربی گیلان نیز به تساوی کشیده شده که البته اولین بازی این دو تیم نیز به قبل از انقلاب مربوط می شود.

بهمن صالح نیا از ملوان و احمد صومی از سپیدرود سابقه بیشترین حضور بر روی نیمکت دو تیم را در بازی های مشترک دارند و همیشه بازی دربی گیلان پرتماشاگر بوده و طرفداران پرشمار هر دو تیم ، سکوهای ورزشگاه را لبریز از جمعیت می کنند.  

سال ۱۳۵۶نخستین رویارویی رسمی فوتبال رشت و انزلی با نبرد سپیدرود و ملوان در جام حذفی ایران در تک بازی ورزشگاه انزلی رقم خورد که این بازی با نتیجه دو بر یک به سود تیم ملوان خاتمه یافت تا ملوانان برنده اولین دربی گیلان باشند. شاگردان بهمن صالح نیا که فصل پیش از این قهرمان مسابقات جام حذفی کشور شده بودند، با دو گل غفور جهانی و عزیز اسپندار در مقابل تک گل کامیاب برابر سپیدرود به برتری رسیدند .

نخستین بازی دو تیم پس از انقلاب نیز مربوط می شود به یک تورنمنت دوستانه به نام جام انقلاب در رشت که سپیدرود موفق شد با تک گل حمیدرضا منصوری علاوه بر شکست ملوان و کسب مقام قهرمانی به نخستین برد خود برابر ملوان دست پیدا کند. آخرین دیدار این دو تیم نیز تابستان سال گذشته در مرحله یک شانزدهم نهایی مسابقات جام حذفی کشور در ورزشگاه تختی انزلی برگزار شد که در نهایت تیم سپیدرود با یک گل حریفش را شکست داد که البته این بازی حواشی زیادی نیز داشت.

متاسفانه طی چند سال اخیر شاهد حواشی زیادی در دربی های گیلان هستیم و در دربی سی و هشتم نیز، فحاشی و سنگ پرانی های زیادی را شاهد بودیم که این امر منحر به شکسته شدن سر یکی از بازیکنان سپیدرود شد. اما در این مدت بازیکنان زیادی در دربی های گیلان حضور یافته و خاطرات تلخ و شیرینی را برای دربی های گیلان به ارمغان آوردند، بازیکنانی که موفق به گلزنی شدند خاطرات شیرینی را برای هواداران خود رقم زدند، در نقطه مقابل نیز بازیکنان زیادی با اشتباهات خود خاطرات تلخی را برای طرفداران خود به همراه داشته اند.

با توجه به قدرت فوتبال گیلان و حضور بازیکنان طراز اول ، شاهد بازیکنان زبده ای در تیم های سپیدرود و ملوان در دربی های گیلان بوده ایم که به طور حتم مرحوم سیروس قایقران کاپیتان فقید تیم ملی فوتبال و کاپیتان تیم فوتبال ملوان را می توان معروفترین بازیکن تاریخ دربی های گیلان عنوان کرد البته در طول این مدت به جز مرحوم قایقران ، بازیکنانی همچون عزیز اسپندار ، محمد احمد زاده ، محمد حبیبی ، نادر عزت الهی و ... از تیم ملوان خاطرات زیادی را برای طرفداران خود در دربی های گیلان رقم زده اند . 

در تیم سپیدرود رشت نیز می توان از بازیکنان قدیمی و تاثیرگذاری همچون حمیدرضا منصوری، مرحوم مهرداد هوشنگی ، رسول حقدوست ، سیدعلی محمدی ، ایرج خوالی و... نام برد که به طور حتم طرفداران سپیدرود خاطرات زیادی را از این بازیکنان دارند به خصوص از حمیدرضا منصوری مهاجم اسبق سپیدرود که در دربی های گیلان همواره یکی از گلزنان تیم خود برابر ملوان بود.

اما این دو تیم که هم اینک در رقابت های لیگ دسته اول حضور دارند باید امروز (سه شنبه ۱۴ آبان ماه) در هفته یازدهم رقابت های فوتال لیگ دسته اول کشور در ورزشگاه تختی بندرانزلی ور در روی هم قرار گیرند البته هم اینک وضعیت تیم ملوان بندرانزلی به هیچ وجه مناسب نیست و می توان گفت که یکی از ضعیف ترین تیم های تاریخ ملوان باید در این دربی گیلان رو در روی تیم سپیدرود رشت قرار گیرد؛ ملوانان تاکنون ۱۰ بازی در رقابت های لیگ دسته اول برگزار کردند که از این تعداد فقط دو تساوی کسب کرده و در هشت بازی نیز متحمل شکست شده اند تا با کسب فقط دو امتیاز در انتهای جدول رده بندی قرار گیرند و با این شرایط باید در دربی گیلان حضور یابند.

اما تیم فوتبال سپیدرود رشت شرایط بهتری را نسبت به تیم ملوان دارد و این تیم هم اینک با کسب ۱۵ امتیاز در رتبه هشتم جدول قرار دارد که به طور حتم شرایط سپیدرودی ها مطلوب تر از ملوانان است اما بازی دربی با سایر بازی ها متفاوت است. با این وجود مسئولان و کادر فنی سپیدرود اعلام کردند که ما نگاهی به جدول بازی ها نداریم چون شرایط این بازی متفاوت است و هر چقدر هم تیم ها با مشکل مواجه باشند، در دربی برای کسب پیروزی به میدان خواهند آمد.

از طرف دیگر مسئولان ، کادر فنی و همچنین بازیکنان ملوان مترصد پیروزی در دربی گیلان هستند تا با کسب این پیروزی علاوه براینکه طرفداران خود را خشنود کنند، از حواشی نیز فاصله گرفته و با روحیه ای بهتر رقابت های لیگ دسته اول را ادامه دهند.

مسئولان دو باشگاه، کادرفنی و بازیکنان دو تیم خواهان انجام یک بازی جوانمردانه هستند و از طرفداران خود نیز تقاضا دارند که فقط تیم مورد علاقه خود را تشویق کنند. به هرحال همه فوتبال دوستان واقعی و فهیم استان گیلان منتظر یک بازی زیبا وتماشاگرپسند از طرف دو تیم سپیدرود و ملوان هستند و انتظار دارند که طرفداران دو تیم نیز شرایطی را مهیا کنند تا بازیکنان با خیالی آسوده و بدون هیچگونه استرسی، به فکر نمایش فوتبالی زیبا باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.