ماکان پدرام روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اداره کل به نمایندگی ازطرف شرکت بازآفرینی شهری ایران تمامی اشخاصی  را  که در محدوده مصوب بافت فرسوده شهری(ناکارآمد میانی)مبادرت به احداث و نوسازی بنا کنند، برای دریافت تسهیلات با بهره کم به بانک عامل معرفی می کند.
بافت‌های فرسوده ، محلات ناکارآمدی درفضای شهری است که مسائل و پیچیدگی‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود را دارد این بافت ها به مرور زمان فرسوده‌تر شده و علاوه برفرسودگی ابنیه، شبکه تاسیسات شهری آنها نیز فرسوده وکارکردهای شهری خود را از دست می دهند .
پدرام با بیان اینکه  محله های بافت های فرسوده  دارای مشکلات رو بنایی و زیر ساختی هستند ، تصریح کرد: این محلات و بافت‌ها از یک سو دارای ریشه‌های سکونتی ارزشمند با غنای فرهنگی، اجتماعی و معماری است و از طرف دیگر به جهت فرسودگی شدید، نبود دسترسی مناسب به خدمات شهری و بهداشتی، وجود مشکلات اجتماعی و امنیتی و آسیب‌پذیری در برابر زلزله، سیل و آتش سوزی و نیز تطابق نداشتن با زندگی امروز شهری و شهرسازی مدرن ، دارای مشکلات رو بنایی و زیر ساختی هستندکه برای احیاء ونوسازی این بافت ها دولت تسهیلاتی با شرایط ویژه درنظر گرفته است.
وی خاطر نشان کرد:علاوه بر بخشودگی و معافیت ۵۰ درصدی عوارض صدور پروانه ساختمانی به ازای هر واحد مسکونی که در این محدوده احداث یا نوسازی می شود ،مبلغ ۴۰ میلیون تومان وام با بهره ۹درصد نیز پرداخت می شود.
مدیرکل راه وشهرسازی گیلان دوره مشارکت این تسهیلات را ۳۰ ماه عنوان و تصریح کرد:۵۰ درصد این تسهیلات قابل تقسیط و مابقی پس از پایان مشارکت تسویه می شود.
وی اضافه کرد: علاوه بر دریافت این تسهیلات ، تسهیلات دیگری به مبلغ ۱۰ تا ۶۰ میلیون تومان متناسب با نوع ساخت ،نوع شهر و یا اینکه افراد حرفه ای یا غیرحرفه ای مبادرت به ساخت نمایند؛ با بهره ۱۸ درصد از بانک مسکن با دوره تقسیط  ۱۲۰ ماهه  نیز اعطاء می  شود.

 ۱۴۶ طرح باز آفرینی شهری با همکاری شهرداری ها و سایر دستگاه ها در استان در دست اجراست.  بافت فرسوده شهر گیلان با دو هزار و ۴۰۰ هکتار تعیین محدوده شده که بافت فرسوده ۲۳ شهر از ۵۲ شهر دارای بافت فرسوده استان، تعیین تکلیف و مصوب شده است.

اجرای طرح های بازآفرینی شهری در پنج شهر استان در حال اجراست و  ۵۸ طرح در محدوده ها و محلات هدف بازآفرینی شهرهای رشت، آستانه اشرفیه، لنگرود، لاهیجان و بندر انزلی مشمول اعتبارات شده است.

بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ۵۸ پروژه بازآفرینی در استان در سالجاری در نظر گرفته شده که تا کنون ۲۰ درصد از منابع به صورت متمرکز در اختیار شرکت بازآفرینی شهری ایران قرار گرفته که بخشی صرف تکمیل پروژه های نیمه تمام باز آفرینی شهری استان شده است.

به گفته پدرام شهر رشت با ۷۱۷ هکتار بیشترین بافت فرسوده بین ۵۲ شهر گیلان دارد.

گیلان با وسعت بیش از ۱۴ هزار کیلومتر مربع، دارای ۱۶ شهرستان و ۵۲ شهر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.